• Nykär15

BF Januari 2017

Kmora skrev 2016-06-29 22:18:36 följande:
    Härligt :) då är vi dagarna efter varandra! :)

Jag är väldigt säker på att mitt BF korrigerades vid RUL förra graviditeten och inte vid KUB, kan vara olika rutiner i olika län? Annars får vi snart svaret på RUL ändå ;)

Trodde inte man kunde se kön med någorlunda säkerhet förrän ca v15 (14+0)! Spännande :) kul att höra om RUL säger samma sen :) när har du RUL?
    För mig har de korrigerat först på KUB men sen på RUL igen, så det blir ju den sista som styr typ. Men har handlat om nån dag hit och dit så då gör det ju ingen skillnad. 
  • Nykär15
    angelikkaj skrev 2016-07-05 13:39:43 följande:
    Grattis å välkommen. Väntade mitt första barn i den åldern också.

27år är väl ändå inte så ungt om det är så de ser det? Ja tror säkert det kommer bli mer positivt med tiden om inte annat.

Kanske är föräldrarna till honom som tycker tjejen är för ung?

Min kille är med 27...och jag är 39..så här är det rätt omvänt, många har nog undrat hur det ska funka för oss och om det kommer bli några barn osv..men de är bara glada för vår skull tack och lov!

• Nykär15
    TyckOmMig skrev 2016-07-05 16:00:35 följande:

Det är KUB som gäller vad det gäller BF datum.

Hos oss ändrar de först på KUB, sen kan det korrigeras igen på RUL. Så det där är nog olika beroende på vart man går. 
  • Nykär15

På riktigt? 19 barn?

TyckOmMig skrev 2016-07-05 21:37:47 följande:

Vet inte om det är olika beroende på län men sen 2009 då jag gjorde mitt första KUB har det varit så och kan tillägga att det är barn nr 19 jag väntar så har lite erfarenhet även angående kön!Tre tvillingpar...

• Nykär15

Fick tid för RUL på inskrivningen, kommer vara i 19+1 då. Kub om två veckor, v 12+5 då.

Jag hade nog ringt för inskrivning ganska snart.

Enlängtan skrev 2016-07-10 10:11:54 följande:

I vilken vecka har ni bokat tid för RUL? Har ju själv ännu inte skrivit in mig på MVC än men börjar fundera på om jag kanske ska ringa och ordna tid för RUL snart (går in i vecka 12 imorgon så 10+6 idag).

Tänkte skriva in mig när semestern är slut :) men det är ju nån vecka kvar än.

• Nykär15
    Enlängtan skrev 2016-07-11 05:50:54 följande:

I mitt landsting får man inte göra KUB :) och minns att jag själv fick ringa och boka tid på kvinnokliniken för RUL förra gången minns dock inte i vilken vecka :)

Är mitt andra barn och MVC är frivilligt, jag har själv kollat upp blodtryck och järnvärde hos hälsan på jobbet så ser ingen brådska i att skriva in mig ännu - förra gången hände ingenting där förrens efter vecka 23 i princip (hos min MVC utförs inga ultraljud, de lyssnar inte på barnets hjärtljud förrens senare och mäter inte SF-mått förrens senare heller).

Klart man gör som man vill. Jag själv ser det som en trygghet att ha en kontakt jag träffat som jag kan ringa om jag har frågor eller stöter på andra problem som hon kan hjälpa till med. Vi tar alla tester för blodgruppering, HIV och andra sjukdomar redan nu samt bokar kommande besöken så man vet nu, och som sagt även bokat RUL. De skötte även remissen till KUB på inskrivningen. 

Får ni inte ens KUB om ni är över 35? Är man under det hos oss får man bekosta själv. Men nu är ju jag 39 så ville gärna göra det. 

• Nykär15
    Enlängtan skrev 2016-07-11 12:27:15 följande:
    Här bokar man varje nytt besök då man är där så tyvärr får man inte lika bra "förhandskoll" på tiderna som hos er

Nej, ingen blir erbjuden KUB här och man kan inte heller bekosta det privat :/ Närmaste stället är Umeå och dit är det drygt 60 mil. Utan det är fostervattensprov som är det enda som erbjuds här uppe.

Frågade om det förra graviditeten, för min del är det väl egentligen det tidiga ultraljudet som är spännande (hade gärna bekostat det själv för är under 30 år), försökte idag boka via privat klinik där jag var när jag väntade första barnet just för att jag är så nyfiken och hade gärna velat se ett litet pickande hjärta (kan inte ta in att jag väntar barn förrens jag sett det :) ) men då var läkarn som utför det borta fram till 29 augusti så får klara mig fram till RUL helt enkelt :D

Förstår...jobbigt med sådana avstånd! Ja man vill gärna se ett pickande hjärta så man vet att det finns nåt där. Jag pratade med min bm om det förra veckan, att jag tycker alla borde få ett VUL på inskrivning som bekräftar att man är gravid, och att man kanske gör det på rutin runt v 8-9. Hon höll med men tyvärr så är ju inte verkligheten den och att alla kan ha de resurserna och den kunskapen. 

Jag gjorde därför ett privat VUL v 8...för jag ville som du veta så det blev på riktigt. Men har ju turen bo nära en storstad så då blir ju utbudet större...

• Nykär15
    tuuli skrev 2016-07-13 00:12:41 följande:
    Ja, fantastiskt drygt. KUB testar inte fostrets DNA (och inte mammans heller), KUB testar papp-A som är ett plasmaprotein och fritt beta-HCG som är ett annat protein (tror jag) och båda har bara med moderkakan och mammans blod att göra. Hur bra moderkakan fungerar och hur mycket gravidhormon man har i blodet, om jag fattat det hela rätt. Båda värdena kan ge en indikation på att något är dåligt, i kombination med en bred, vätskefylld nackspalt, men problemet är att en del mammor har "dåligt blod" utan att det betyder något. Äldre mammor har ofta "dåligt blod" och det måste inte betyda trisomi eller någon stor risk för fostret. Likadant med nackspalten - en del foster har mycket vätska i nacken och det betyder antingen inget eller t.ex hjärtfel. Så man lägger ihop de här två värdena, plussar på mammans ålder och möjligen rökning och vikt (minns inte), och ut kommer en statistisk risksiffra. Har man bra blod och bra nackspalt behöver man ju inte gå vidare. Har man dåligt blod och dålig nackspalt kan det betyda lite allt möjligt, oftast dåligt men inte nödvändigtvis en trisomi. 

NIPT ger däremot 99,5 % säkert svar, inte statistiskt utan individuellt - om man nu får ut nåt DNA att analysera vill säga! 

Jaha. Ja, det slutar väl förmodligen med att vi bara hoppas på det bästa, utan att få veta något. Vi gör nog om testet imorgon, men det är liten chans att det ger något resultat. 

Usch vad tråkiga besked att ni inte fick veta något alls...oddsen för det är ju väldigt låga trots att det står att det händer på nån procent att man inte kan få något svar. Men kan tycka att man borde få en del pengar tillbaka i såna fall...nu blir det ju nytt test, men som du säger blir ju allt så försenat och det är ju det man inte vill. 

Har ni fått göra nåt vanligt UL bara för att se om bäbisen ser ok ut? Nackspalten borde ju vara ok att mäta nu med? Är du i 13+ när du skriver v 14? Iaf kan de ju se lite mer om hur barnet verkar må som kanske kan lugna er något? 

Jag förstår det känns jobbigt och att det är mycket tankar just nu..men jag tror allt är ok med ert lilla gryn! Hjärta

• Nykär15

Fick brev om att ingå i en forskningsstudie när vi gör KUB, så får samtidigt göra NIPT gratis! Så tacksam o glad! Om en vecka är det dags...

• Nykär15

Jobbig väntan men skönt ni kommit fram till vissa saker själva. Ni kan inte få göra ett UL så länge för att se hur den lille mår?

tuuli skrev 2016-07-22 09:36:58 följande:

Jag smäller av. BM som gjorde NIPT på mig ringde nu på morgonen, från sin semester, och sa att genlabbet inte kunnat få fram nåt svar än pga att det är så lite DNA i blodet, så de skulle göra en djupanalys som är färdig på tisdag kväll. 

Då är jag i vecka 16. VECKA 16! Alltså! Och det värsta är att jag tror att det är meningslöst, de kommer inte att ha något svar på tisdag heller. På tisdag är det en månad sen vi gjorde första provet, och tre veckor kvar till RUL. Jag ger NIPT två tummar ner. 

Det enda som känns lite skönt mitt i alltihopa är att jag börjar vänja mig vid tanken på att fostret kanske skulle ha Downs, och börjar allvarligt överväga att behålla i så fall. Då är ju inte svaret lika farligt längre. Blir det inget svar så är det nervöst men okej, och blir svaret Downs så kanske vi ändå skiter i att göra abort, bölar lite och sen går vi vidare och börjar vänta på vårt barn. Så jag är inte lika nojig längre. Det värsta som skulle kunna hända är i så fall någon allvarligare trisomi än Downs, men det är ju så extremt ovanligt att det borde knappt kunna hända. Säger vi. 

• Nykär15

Inte orkat uppdatera...men på kub i måndags visade det sig att vår lilla hade somnat bara ett par dagar innan, mättes till 12+1. På tisdagen lades jag in för att övervakat sätta igång det. Vattnet gick rätt omgående och den lilla föddes ca 40 min senare. Vi valde att titta på det, säga farväl osv...så fin på alla sätt, till synes helt välskapt och bm kunde inte heller se något som såg konstigt ut...bara otur säger de.

Vart en hemsk vecka...vill bara att tiden ska gå, så jag slutar blöda och kan börja om.

Ta hand om er och jag önskar er alla stor lycka till!

Tuuli - så glad ni fick bra besked till slut! Njut nu!

Adorii - håller tummar och tår att allt står väl till med er lilla.

• Nykär15

Hur gick det för dig? Haft svårt släppa...följer er lite trots att jag får börja om...

Adorii skrev 2016-07-30 09:11:19 följande:

Fy va orolig jag är! Har haft sammandragningar inatt och när jag gick gå toa imorse kom det blod, ringde 1177 och är påväg till akuten nu. Hoppas på det bästa nu men fy så hopplöst allting känns

Svar på tråden BF Januari 2017