tuuli skrev 2016-07-13 00:12:41 följande:
Ja, fantastiskt drygt. KUB testar inte fostrets DNA (och inte mammans heller), KUB testar papp-A som är ett plasmaprotein och fritt beta-HCG som är ett annat protein (tror jag) och båda har bara med moderkakan och mammans blod att göra. Hur bra moderkakan fungerar och hur mycket gravidhormon man har i blodet, om jag fattat det hela rätt. Båda värdena kan ge en indikation på att något är dåligt, i kombination med en bred, vätskefylld nackspalt, men problemet är att en del mammor har "dåligt blod" utan att det betyder något. Äldre mammor har ofta "dåligt blod" och det måste inte betyda trisomi eller någon stor risk för fostret. Likadant med nackspalten - en del foster har mycket vätska i nacken och det betyder antingen inget eller t.ex hjärtfel. Så man lägger ihop de här två värdena, plussar på mammans ålder och möjligen rökning och vikt (minns inte), och ut kommer en statistisk risksiffra. Har man bra blod och bra nackspalt behöver man ju inte gå vidare. Har man dåligt blod och dålig nackspalt kan det betyda lite allt möjligt, oftast dåligt men inte nödvändigtvis en trisomi.
NIPT ger däremot 99,5 % säkert svar, inte statistiskt utan individuellt - om man nu får ut nåt DNA att analysera vill säga!
Jaha. Ja, det slutar väl förmodligen med att vi bara hoppas på det bästa, utan att få veta något. Vi gör nog om testet imorgon, men det är liten chans att det ger något resultat.
Usch vad tråkiga besked att ni inte fick veta något alls...oddsen för det är ju väldigt låga trots att det står att det händer på nån procent att man inte kan få något svar. Men kan tycka att man borde få en del pengar tillbaka i såna fall...nu blir det ju nytt test, men som du säger blir ju allt så försenat och det är ju det man inte vill.
Har ni fått göra nåt vanligt UL bara för att se om bäbisen ser ok ut? Nackspalten borde ju vara ok att mäta nu med? Är du i 13+ när du skriver v 14? Iaf kan de ju se lite mer om hur barnet verkar må som kanske kan lugna er något?
Jag förstår det känns jobbigt och att det är mycket tankar just nu..men jag tror allt är ok med ert lilla gryn!