BF Januari 2017
Får jag fråga er en sak? Hur många av er har blivit erbjuden influensavaccinet och tänker ni ta det? Varför, varför inte?
Får jag fråga er en sak? Hur många av er har blivit erbjuden influensavaccinet och tänker ni ta det? Varför, varför inte?
vi var på Köpbarnvagn I lördags och var där I 2 timmar kanske innan vi bestämmde oss:)) helt galet.. man har ingen aning ska känna på allt..
vi kunde få våran nu (valde Donkey Mono) men vi reserverade bara och hämtar slutet av December/början av januari... / dom hade lite rea plus man fick presentkort på 15% av vagnens värde - så bra, slipper köpa skötväska o åkpåse!)
Åh, måste verkligen in och knuffa på donkeyn då! Gillar ju buffalon men tycker den känns lite väl lång, och cameleon har för små hjul för där vi bor. Känns donkeyn inte bred alls förresten?
Men vad fräsigt! Känns som att donkeyn ska vara bredare, så undrar om man kommer ifrån det tänket när man väl kör runt med den eller om man känner sig ivägen.. Har du köpt vagn?
Har också BF 3 januari
Men i torsdags när jag var på UL så såg de att ena tjejen (som också är mindre än sin syster) började tycka att det är lite jobbigt där inne. Så nu på torsdag är det UL igen, då bestäms om de ska sätta igång förlossningen nästa vecka, eller veckan därpå.. Så det blir barn före jul i alla fall hur som helst!
Känner igen det där med att all säger att man ska knipa till 1 jan, men det kändes omöjligt så fort de sa att det var två där inne, så det gav jag upp. Men nu står hoppet till att det inte blir julafton bara hehe.
Ja nu har även vår Nickolaos kommit till världen i v 36+5 fick blödningar mitt i natten men efter halv natt på förlossningen valde jag igångsättning kl 12 och kl 17.07 var han född vägde 3810 gr och var 50 cm lång.
Han mår jättebra ammar suger mkt bra har mest hår av alla sina syskon och jag är helt slut mentalt har kämpat så sen vattenavgången v 31+2!
Det slutade väl tack gode Gud för det!
Idag var jag på möte hos barnmorskan, allt verkar bra so far! Hade lite lågt hb (110) så får äta järntabletter. Annars gick det bra med stick i fingret, hatar ju stick i vanliga fall..
Är orolig över att babyn är stor. Får fan JÄMT kommentarer om att min mage är stor (BM mätte den till 35 cm) och jag funderar på om babyn är jättestor. Inte kul att nästan dagligen få höra att man ser jättestor ut. Har ju gått upp mer än 20 kilo också.
Nu har vår dotter kommit, i raketfart! Vattnet gick 8.15 i söndags och 13.49 var hon ute. Nu är vi hemma och allt är bra med oss. Är tacksam över att det gick så fort :) fick dock sy med 4 stygn på tre ställen. Hon kom 16 dagar för tidigt, den 1:a januari. Hon ska heta Amy :)
Ja du har verkligen försökt allt
Men bebisen kommer när den själv vill
Jag hade lite ont i natt, kändes som mensvärk men nu känner jag ingenting..
Men min bm tror jag kommer få tidigare, får se om hon har rätt..
Ja, man får njuta sista tiden så gott det går, jag kommer ihåg att jag saknade sparkarna efter dottern var född, det är så mysigt att känna när barnet sparkar tycker jag
Jag vet inte faktiskt
Glömde att fråga henne..
Ja vi får se, hoppas inte jag behöver gå över tiden iallafall..
Ja det har hon säkert
Huvudet var nog fixerat i alla fall det sa hon
När är du beräknad?
Idag fredag var det ju tänkt att det skulle vara dagen med stort D!
Men så sent i onsdags em började ja känna mig allmänt konstig, men trodde det berodde på att ja började bli nervös inför fredagen. Skrev upp allt vi skulle göra på torsdagen såsom handla åt barnvakterna mm så vi kunde få torsdagen att gå.
Tiden gick på onsdag kväll å sambon somnade runt halv elva. Ja låg å började känna att det känns väldigt annorlunda i magen. Tiden gick mot midnatt å det lugnade sig inte. Tänkte då att jag går upp å tar en alvedon så kanske det lugnar ner sig.
Å när jag skulle vrida mig ur sängen kände jag att trosorna blev lite blöta. Så när jag reste mig å började gå så gick vattnet! Det började forsa rejält samtidigt som jag började spy och känna mer värkar.
Min sambo flyger upp som en yr höna å undrar vad som händer å vad han skall göra! Ja hans första barn å det var ju inte tänkt att det skulle bli såhär så det var ju jag som fick börja med att lugna ner honom å inte tvärtom
Bad han ringa förlossningen å ja vi var välkomna in. Å barnvakten skulle ju inte komma förrens torsdag kväll så fick plinga på hos grannarna som fick ta hand om. De 2 andra hemma..
Det var skönt att det inte vart någon trafik ute på natten. För värkarna var inte roliga samtidigt som. Jag började bli nervös då detta vart ju inte planerat att det skulle börja såhär. Det gick undan till förlossningen iaf. Kom in å de ville först se en binda om det verkligen var vattnet som gått, men ja där vart ingen tvekan inte! På med att kolla kurvan å se hur mina värkar var. Undersökte mig å hade inte öppnat mig något så fick spruta bricanyl för att försöka avta värkarna så jag kunde vara först kl 8 på torsdag morgon för ett snitt. Var väl inne runt 01-01.30 på förlossningen å bricanyl hjälpte inte mot värkarna. Fick morfin mm också å fick kolla mig regelbundet så ja inte öppnat mig. Men jag har en tendens att verkligen spänna å sträva emot när kroppen får smärta. Så ja fick stå ut med värkarna till kl blev 8. Då fick jag in ryggmärgsbedövning å snittet kunde göras, dock ett helt dygn innan planerat
Så ut kom en tjej som var hela 49cm å 4580g kärlek
Hej!
Måndagen 16/1 födde jag våra tvillingdöttrar. Förlossningen blev oerhört enkel och det känns helt otroligt att de är här efter år av längtan.
Nu kämpar vi på med amning, såriga bröstvårtor och sömnbrist här hemma...
Kram
Så nu är vi på 40+5..... senast nästa onsdag då blor det bedömning o igångsättning.... kroppen klarar det men knte mktt huvud känner jag!
Jag var på förlossningen i fredags o frågade läkare men hon ville inte hon tyckte att det är onödigt och om min livmoder inte är redo så kan det bara göra att det kommer ta lång tid sen... hon tyckte att vi skulle ses innan 32+0 så vi får hoppas på det... men ska till BM imorgon så ska nog fråga henne med
Nu är väntan över för vår del..
Igår 30/1 20.52 föddes en tjej
Blev snitt efter att ha varit öppen fullt i fyra timmar..
Fick hur bra bemötande som helst av personalen på förlossningen..
Nu är vår bebis snart tre veckor, så lite sent att meddela födelsen kanske. Men liksom fernandasmamma blev jag snittad (urakut, alltså nedsövd tyvärr) efter att ha varit helt öppen flera timmar. Hade en fruktansvärt usel barnmorska under utdrivningsskedet och en traumatisk upplevelse av de sista timmarna, men försöker tänka på barnmorskan som hade skiftet innan istället. Op-teamet gjorde också ett jättebra jobb även om jag inte minns dem speciellt väl.
Vår son föddes 11 jan på förmiddagen, 4430 g och 50 cm, så en riktigt trind liten kerub. Han hade fullt med hår som börjar bli långt i nacken. :) Otroligt gullig, tycker vi naturligtvis,
Jag skulle inte rekommendera tidig igångsättning, för er som börjar bli trötta på att vänta. Är man överburen har man ju inget val men om jag kunnat ta tillbaka min igångsättning i vecka 39+3 så skulle jag gjort det på en sekund. Min förlossning tog två dygn och slutade som sagt med katastrofsnitt för att värkarna var för svaga. Det gjorde ONT att vara öppen 10 cm i 3½ timmar kan jag säga, men det värsta var att jag fick panik. Det är jobbigt att tänka på. Hade förlossningen fått starta av sig själv hade jag kanske sluppit allt jag var tvungen att gå igenom för att träffa vår lilla unge. Allt är ju självklart värt det i slutändan men det var ledsamt att inte få se honom förrän två timmar efter operationen.
Amningen funkar fortfarande dåligt pga snittet också, det börjar bli bättre nu men det går väääldigt långsamt. De tilläggsmatade honom från det att jag var sövd och sen var det kört, han ville inte amma, det var för jobbigt och han blev bara arg. Så det är jag också ledsen för. Fick ingen riktig hjälp på BB, mest en massa pikar och kritik för att jag inte satt med ungen till bröstet dygnet runt och kämpade med amningen. Han sov ju jämt! De ställde in en pump på rummet men det kom typ tre droppar på en halvtimme varje gång jag pumpade. Hyrde pump när jag kom hem men tre veckor senare pumpar jag bara ut en tredje- eller fjärdedel av vad han får i ersättning per matningstillfälle, alltså 20-30 ml. Vet inte vad han suger ut men det är iaf alldeles för lite för att han ska bli mätt.
Hur som, han gillar iaf att amma numera (äntligen!) och kan tänka sig att göra det några ggr om dagen. Det är segt att både amma och blanda till flaskor till varje matning - på nätterna gör vi oftast bara en större flaska för att slippa ilsken hungrig bebis och få lite sömn - men han bryr sig ju inte utan tycker bröst och ersättning är lika gott. Och det är ju huvudsaken, att han är nöjd och växer. Men jag är hyfsat avundsjuk på alla som bara börjar amma på en gång utan problem, och även på alla som fått se sin bebis födas. Jag var så zonkad efter uppvaket att jag minns inte ens de första fotona jag tog på min sambo när han matar bebisen med kopp, det var nog drygt två timmar efter snittet. Att han fick vara med och klippa navelsträng och ta foton när barnet vägdes och sätta på hans första blöja medan jag var sövd, det är deppigt. De kom in med en välkommen till världen-bricka med fika till bara honom. :( Världens deppigaste bricka. Men då sa han till att de fick komma in med en när jag vaknat också, fatta eländigt att sitta där och fika själv medan mamman till ens barn är medvetslös.
N.
Tack
Jag började känna något litet kl 7 somnade om o vaknade vid tio kom typ tre värkar på en kvart så fick ringa hem han från jobbet..
Kvart i två var vi framme på förlossningen då var jag öppen fem centimeter
Sen tog det väl två timmar till så var jag helt öppen.
Men efter fyra timmar med krystvärkar så blev det snitt.
Hade flera jätte starka värkar innan dom kunde sätta epidural men det var typ himmelriket efter den.
Kände inget alls.
Så 20.54 är hon född.
Det gick ju relativt snabbt.
Och hade hon inte legat snett så hade hon säkert först vaginalt och snabbare för barnmorskan kunde se hennes huvud bara att det sjönk aldrig ner.
Slemproppen gick i Fredags och lossnade mer under lördag en och söndag en men förutom det så kände jag inte av något direkt förrän måndagen
Var inställd på att det nästan skulle bli igångsättnig så trodde inte det äntligen hade satt igång..
Med min första så var det exakt samma kände inga tecken på att något var på g förrän det satte igång fast det tog 22 timmar från första värken.