• Anonym (Blurr)

Snart polisanmäld, vad händer?

Jag har handlat på kredit som tillhör en annan person. Observera att jag hade personens tillåtelse. Sen kunde jag inte betala för mig. Personen hamnade hos kronofogden som nu har anmält till polisen. Vad händer nu? Kommer de att gripa mig eller blir det bara nåt slags förhör? Inget av detta var meningen och jag mår jättedåligt, vilket jag förtjänar. Nu är jag orolig att aldrig mer få träffa mina barn. Vad kan straffet bli?

• Svar på tråden Snart polisanmäld, vad händer?
  • Anonym (kotte)

Varför skulle du inte få träffa dina barn?

Vet ju inte hur mycket du handlat för men brottet som ska utredas är väl bedrägeri. Skulle gissa på böter om det ens går vidare och inte läggs ner. Det ska ju bevisas att du inte hade för avsikt att betala tillbaka och det kan ju bli svårt. Lite svårt att säga om du inte vill berätta lite närmare om hela situationen och vad som hände.

• Kjell2

Bedrägeri och urkundsförfalskning. Rör det sig om små belopp och första gången så vilkorligt och/eller böter. Kan bli skadestånd till din kompis också.

För din kompis skull är det nog bra att du erkänner och säger att du gjorde det helt utan din kompis godkännaden.

• Anonym (Blurr)
    Anonym (kotte) skrev 2016-04-26 13:58:40 följande:

Varför skulle du inte få träffa dina barn?

Vet ju inte hur mycket du handlat för men brottet som ska utredas är väl bedrägeri. Skulle gissa på böter om det ens går vidare och inte läggs ner. Det ska ju bevisas att du inte hade för avsikt att betala tillbaka och det kan ju bli svårt. Lite svårt att säga om du inte vill berätta lite närmare om hela situationen och vad som hände.

Jo jag kan berätta mer. Jag har handlat för 30-40000. Jag hade tillåtelse av personen att göra detta och fick låna id för att hämta ut paket. Personen hämtade även ut själv nån gång. Jag lovade att betala varje månad men efter ett par månader blev jag lämnad och pengarna räckte knappt till mig och barnen. Jag var därför tvungen att prioritera bort krediterna. Personen dessa står på kunde inte heller betala. Så det gick till kronofogden som nu har polisanmält det.

Jag är så fruktansvärt rädd att jag ska bli häktad och ifråntagen mina barn! Bör jag ringa polisen?
  • Anonym (Blurr)
    Kjell2 skrev 2016-04-26 14:05:03 följande:

Bedrägeri och urkundsförfalskning. Rör det sig om små belopp och första gången så vilkorligt och/eller böter. Kan bli skadestånd till din kompis också.

För din kompis skull är det nog bra att du erkänner och säger att du gjorde det helt utan din kompis godkännaden.

Jag har dock inte förfalskat nåt. Jag har aldrig skrivit under nåt i dennes namn. Det är första gången detta händer.

Jag tänker inte ljuga!
  • Maria 434

Urkundsförfalskning definitivt eftersom du lånat en annan persons id.

Köpen beror helt på vad din stackars kompis säger under utredningen.

Varför har du handlat med nån annans kort?

• Emmabo
    Maria 434 skrev 2016-04-26 14:11:34 följande:

Urkundsförfalskning definitivt eftersom du lånat en annan persons id.

Köpen beror helt på vad din stackars kompis säger under utredningen.

Varför har du handlat med nån annans kort?

Njae, du har ju rätt att hämta ut saker med en annan persons id sålänge du har ditt eget också.
  • Anonym (Blurr)
    Emmabo skrev 2016-04-26 14:14:58 följande:

Njae, du har ju rätt att hämta ut saker med en annan persons id sålänge du har ditt eget också.

Tack.
  • Anonym (Va?)

Har KFM anmält dig? Gör de verkligen sånt? Det är ju ett civilrättsligt ärende och sånt ska inte dom lägga sig i. Mycket märkligt.

• Anonym (Blurr)
    Anonym (Va?) skrev 2016-04-26 14:24:10 följande:

Har KFM anmält dig? Gör de verkligen sånt? Det är ju ett civilrättsligt ärende och sånt ska inte dom lägga sig i. Mycket märkligt.

Det enda jag fått veta är att kronofogden har polisanmält det och att personen fått brev från polisen (? ) om det
  • Kjell2

En tråkig konskevens av ditt agerande är att din kompis kommer få en betalningsanmärkning om du inte tar på dig detta till 100%.

Svar på tråden Snart polisanmäld, vad händer?