• Daimstruten

Barnvänlig vegetarisk/vegansk mat

Min 11-åriga dotter gillar djur som dom flesta barnen i hennes ålder. Det gör att hon väldigt gärna pratar om att äta vegetarisk, men när man då försöker laga henne nåt sånt så tar hon en första tugga och säger "Det har var helt okej" för att därefter ta en till tugga och då säga "Nej, det här var inte gott". Det som fått bäst betyg hittills var vegetarisk köttfärssås. Falafel gick bort, veganska färdiga biffar gick bort. 

Själv har jag inga problem med att äta sallader och sånt, men just den delen är inte dottern så förtjust i då hon inte tycker det är riktig mat.

Uppskattar alla bra tips på vegetarisk/veganska mat som barn gillar trots att dom inte är supervana sån mat.

• Svar på tråden Barnvänlig vegetarisk/vegansk mat
  • Maria 434

Vill din dotter verkligen äta vegetariskt eller är det nåt hon fått för sig bara?

Finns massor av goda vegetariska rätter men de smakar ju inte kött.

• Carambolan

Hos mina barn går färsrätter hem bäst. Jag använder torkad sojafärs, det är billigare än olika frysta varianter. Funkar bra till köttfärssås, tacos, piroger, paj, etc.

De gillar också halloumi i olika varianter, framförallt till pasta eller som halloumiburgare.

• Trippelmamma76

Jag tycker att du ska hålla dig till vegetariskt om inte dottern vägrar allt som inte är veganskt. Det är svårt att få till rätt näring till ett växande barn om man inte är väldigt kunnig på näringslära och bara lagar veganskt. Kan du, så använd mjölkprodukter, ost, ägg osv. I annat fall råder jag dig att först kontakta en dietist. Med det sagt, pastarätter brukar gå hem, finns mängder av varianter på pastasåser, lasagne etc. Får du i henne ägg så kan du göra goda pajer med innehåll efter behag... Ost, lök, blandade grönsaker, qournfärs... Har du testat att göra någon gryta ni gillar fast med qournbitar istället för kött eller kyckling? Eller potatisgratäng med qournfärs i...

• Tihi

Morotsbiffar, rödbetsbiffar, "hamburgare" gjorda på bönor, grönsakomeletter, äggröra med grönsaker, quorn-produkter smakar som kyckling tycker jag. Tacos går att göra veg, endera helt veg eller med quornfärs.

• elyse

Äter ni annars mycket kött?

Quorn är gott och väldigt tacksamt att marinera, men klimatmässigt tar det mer energi än t.ex. kyckling.

Ni har inte funderat på att börja med att utesluta rött kött?

• Pentra

Att låta sitt barn leva i den villfarelsen att man inte äter kött för att man gillar djur är detsamma som att vanvårda och vanhelga sin egen kropp och tillslut gå under till förmån för andra; så, om detta resonemang var riktigt, vilket det alltså inte är, så skulle mänskligheten upphöra att existera och inte finnas till. Människan är allätare av naturen, så det är inget nytt att människokroppen även måste näras med animaliska proteiner, vilket är av speciell vikt för hjärnans utveckling och funktion hos växande och lärande barn. ... Jag håller med om att köttindustrin av idag är hemsk och urartad, men viltkött, egenfångad fisk och mejeriprodukter är då goda alternativ. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Daimstruten

Tack för alla tips. Hon har inga planer på att aldrig äta kött igen men hon vill dra ner på det om det finns vettiga alternativ. Hon äter mycket ägg och dricker mjölk kan tilläggas.

• K med lilla E

Kan du få henne att äta fisk tror du? Det gör det hela lättare tycker jag :)

• Daimstruten
    K med lilla E skrev 2016-04-27 10:23:18 följande:

Kan du få henne att äta fisk tror du? Det gör det hela lättare tycker jag :)

Hon har tidigare gillat lax, men numera verkar det mest vara fiskpinnar som gäller.
Svar på tråden Barnvänlig vegetarisk/vegansk mat