Tysta män och bokar ni in pratsamtal?
Har en samborelation sedan många år tillbaka och barn ihop.
Jag som person har ett stort behov av att kommunicera, social, prata, skratta, diskutera - om allt och ingenting.. Impulsiv, vill ofta ha saker att göra, lite rastlöst lagd, driven och framåt.
Sambon: Introvert. Tyst och då väldigt tyst. Pratar bara om han har något att säga. Sitter timtals, hela dagar framför datorn då det är hans arbete också.
Samtal som rör oss inleder han aldrig. Det är jag som får göra och då svarar han oftast inte.
Det här har gjort över tid att jag har omformats sakteligen till hans beteende och inte till mitt rätta jag. Jag har dragits med ned och blivit tystare och tystare som människa. Jag har oftast inte modet att öppna upp mig längre för jag vet att jag inte kommer att få svar eller något hummande från honom.
Han blir ofta sur och stänger sig mer inne och det här kan ta timmar och ibland dagar innan han blir sitt rätta jag igen.
Därför drar jag mig för djupare samtal med honom fast jag vill och känner att jag måste det.
Under våra år tillsammans har det funnits många tillfällen då jag blivit så ledsen och frustrerad på hans tysta sätt. Har jag sagt något (enligt honom) eller någon annan småsak - då slår han över till ett väldigt tyst läge. Då blir det den korthuggna tonen.
Min frustration växer och det blir att jag faller in i tysta leken - varpå vi traskar omkring som två tysta zombies hemma.
Till slut är det alltid jag som får försöka muntra upp livet hemma.
Barnen försöker glada i hågen att prata och skoja med honom och får bara korta, sura avhuggna svar tillbaka.
Jag har fått med honom en gång för några år sedan till parterapi och sedan vägrade han att följa med då han tycker att han fick inte ut någonting av det och han har inga problem.
Det är ok för honom att jag går dit själv som han säger.
Har tagit upp detta igen med terapin nu att jag ber honom följa med men icke då.
Fick igång ett samtal med honom för ett tag sedan hur jag känner och tänker om vårat förhållande.
Då jag även vill att vi planerar och bokar in samtal mellan oss på tu man hand och att det är med stor vikt det blir kontinuitet i det.
Där och då fick jag ett hummande svar om han ville att vi har samtal ihop.
Nu har jag sagt igen och frågat honom när han har möjlighet att boka in en tid för ett nytt pratsamtal.
Det blir helt tyst - han säger ingenting!
Efter en stund " det känns som jag har en till chef"
varvid jag säger att så ska han inte känna. Andra par och föräldrar bokar in sådana här tider för att prata med varandra. Sådant går inte att göra när barnen är med.
Sedan inget gensvar från honom. Jag känner hur stämningen blir tryckt och just då är han på väg till jobbet.
Så här sitter jag nu och funderar på att det här orkar jag bara inte längre att ha det på det här sättet.
Känner mig så uppgiven och det här kostar och tar mycket energi..
Ska jag skriva det där brevet som jag tänkt på länge för att få utlopp vad jag känner till honom för att det inte går att samtala med honom ansikte mot ansikte...
Vill höra hur ni andra med relationsproblem med männen gör för att försöka få igång samtal och att på något sätt att männen ska öppna sig?
Bokar ni in tider i kalendern eller hur gör ni?