• Rabarber

Bajsar i trosorna

Mitt barn på ca 2.5 år har varit blöjor på dagarna sen nyår. Kissandet går jättebra och hon är utan blöja även på förskolan. Dock så bajsar hon 9 av 10 gånger i trosorna varje dag! Men inte när hon är naken dvs utan trosor bajsar hon alltid på pottan/toan. Hon vet att det är fel att bajsa i trosorna och säger själv att bajset ska vara i pottan men ändå bajsar hon alltid på sig. Hon ber inte heller in en blöja när det är dags.

Är det fler än jag som har det problemet? Tålamodet tar slut och istället för att vara förstående blir man arg och irriterad på barnet. Vill inte behöva bråka om det varje dag.

Tacksam för svar och tips!

• Svar på tråden Bajsar i trosorna
  • Flygfotogen
    Rabarber skrev 2016-04-29 22:20:14 följande:

Får väl fortsätta traggla men det är svårt att orka med psykiskt.. :(

Det är ju bara bajs och hon är liten. Ta det lugnt.
  • Rabarber

Tack för svar! Får väl vänta ut det. Tycker bara det är konstigt eftersom hon kan gå på pottan när hon är naken men såfort hon har nått på underkroppen löst eller tajt bajsar hon oftast på sig. Eftersom hon säger till utan byxor bör hon ju känna signalerna?

• Alexi

Vår son höll på så i ETT ÅR! Vi höll på att bli galna. Vi hade försökt allt, ignorera det, ta det lugnt, bli arga osv. Inget hjälpte. Det var oerhört medvetet så det gick liksom inte att påverka. Efter ett år /han var nästan 4,5 år) fick vi idén att köra med klistermärken och när han hade fått tio klistermärken skulle han få en grej han önskat sig. Och oj så bra det gick. Första och enda gången vi kört med klistermärken, men det fungerade klockrent. Vi tror han var mogen för förändring men behövde den knuffen. Aldrig haft problem med just det efter det.

• Flygfotogen
    Rabarber skrev 2016-05-01 20:17:08 följande:

Tack för svar! Får väl vänta ut det. Tycker bara det är konstigt eftersom hon kan gå på pottan när hon är naken men såfort hon har nått på underkroppen löst eller tajt bajsar hon oftast på sig. Eftersom hon säger till utan byxor bör hon ju känna signalerna?

Hon förstår väl att om hon är naken så landar det på golvet. I hela sitt liv hittills så har hon ju gjort sina behov rakt upp och ner. Försök att ligga steget före och snappa upp när hon är nödig.
  • Anemone

Lägg ner förväntningarna! Och kör INTE med belöningssystem, det är helt förkastligt.

Det är bara att tvätta och städa om hon inte vill ha blöja. 

2,5 år är ingen ålder. Jag har ett barn på 3,8 år som precis nyss börjat bajsa i potta/toalett för första gången. Har torkat/städat/tvättat massor med bajs här och där, det hör till när man har småbarn.

• annananos

Varför inte blöja? hon kanske inte är helt redo att släppa blöjan helt än. om ni har byxblöjor så kan hon ju gå på pottan/toan när hon hinner och hinner hon inte slipper du städa och tvätta.

• Anonym (Anno)

Stressa inte...allt tar sin tid...

Din 2,5 åring glömmer säkert bort sig när hon blir bajsnödig df hamnar det i trosorna trots att hon vet att det ska vara i pottan eller toan.

Gör ingen stor sak av det.

Utan fråga henne några gånger om dagen. "Behöver du gå på pottan och bajsa".

Då kommer hon tids nog koppla potta med bajsa...

Klistermärken och uppmuntran ...

Joo absolut kan funka och vara "roligt" men jag tror mer på att avslappnat frågande om hon behöver gå på pottan.

Sen självklart kan hon få en stjärna varje gång hon bajsat på pottan...

• Anemone
    Anonym (Anno) skrev 2016-05-03 17:40:12 följande:

Stressa inte...allt tar sin tid...

Din 2,5 åring glömmer säkert bort sig när hon blir bajsnödig df hamnar det i trosorna trots att hon vet att det ska vara i pottan eller toan.

Gör ingen stor sak av det.

Utan fråga henne några gånger om dagen. "Behöver du gå på pottan och bajsa".

Då kommer hon tids nog koppla potta med bajsa...

Klistermärken och uppmuntran ...

Joo absolut kan funka och vara "roligt" men jag tror mer på att avslappnat frågande om hon behöver gå på pottan.

Sen självklart kan hon få en stjärna varje gång hon bajsat på pottan...

Hur tror du hon känner sig då hon inte lyckats och inte får någon stjärna? Snacka om att verkligen göra stor sak av det.
    petrakrantzlindgren.se/2013/03/25/darfor-ar-jag-kritisk-mot-beloningssystem-for-barn/
  • Rabarber

Klistermärkena kör vi med även om hon inte lyckas såklart. Hon får sätta en för varje gång hon provat pottan. Men det är bara ibland som hon vill använda dem numer. Mer flitigt i början. 2.5 är kanske ingen ålder men både jag och min bror vara torra som barn vid 2 år och på bvc vill de att man ska börja smått redan vid 1 års ålder. Och att vi valt att sluta är för att HON själv har velat ha trosor och blev ledsen när vi tog fram blöja. Har använt mycket trosor och naket sen sommaren för att hon lätt blir röd i stjärten och hon blev bättre av att få lufta ofta. Då blev hon plötsligt medveten om kiss och bajs och så blev det naturligt att hon inte ville ha blöjan.

• Anonym (Anno)

Hur hon känner sig om hon inte får nån stjärna??

Var väl knappast sååå jag menade ang stjärnor eller ej!

Är barnet introducerad att få stjärnor/klistermärken etc så måste man ju självklart fortsätta att ge det varje gång barnet sitter på pottan/ bajast/kissat på pottan...eller vad man nu har kört med för belöningssystem!!

Det jag menar är att många föräldrar OFTA stressar på att få barn torra.

Att vi ofta tycker att det är jobbigt att de bajsar på sig.

Att vi känner oss stressade över att hinna tvätta och duscha barnet när man tex är trött på kvällen efter varit på jobbet en hel dag...

Mitt tips var då till föräldern att låta flickan ha trosor och tröja på sig och sen fråga ofta ifall barnet behöver gå på pottan. Fråga ifall barnet behöver bajsa!

((Sen självklart fortsätter man sitt belöningssystem med stärna eller annat också MEN det behövs oftast MER än att bara få en 2,5 åring att koppla bajsa pottan och stjärna...

Df måste man påminna och fråga samt lära sig läsa av sitt barns signaler!!

• mini bambini

Hur har det gått för dig ts?
    Jag är i samma sits, min dotter blir snart 3 och bajsar i trosorna, kissar gör hon på toaletten sedan en del månader tillbaka. Mina pojkar slutade med både kissande och bajsande ung. samtidigt vid 3-års ålder. Det är väl bara att ha tålamod och stå ut...

Svar på tråden Bajsar i trosorna