• Danne90

Min bil

Hej!

Hade en fråga om min bil. Min bror hävdar att en bil som bara står tappar i värde, stämmer det? Jag har en bil jag köpte för 6500kr, det var ganska akut. Min bror och en kusin var med mig när vi köpte den från en kille i stan. Kusinen är duktig på bilar men det visade sig senare att den var i dåligt skick och att det i stortsett var en dålig affär.

Till och från har bilen inte startat. Har man inte kört den varje dag har den inre startat dagen därpå. En kompis har då fått kommit med kablar. Har bestämt mig för att eventuellt kolla efter en ny. Just nu står bilen utanför mig och den startar ej. Ksk stått där i 2 månader. Tappar den mer i värde när den bara står still till skillnad från om den används?

Tack!

• Svar på tråden Min bil
  • riboflavin

Låter som batteriet är dåligt? Nej, så länge som den inte står och rostar så tappat den mer i värde om man ökar miltalen på den, men å andra sidan så kostar den ju pengar till ingen nytta.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Audin

Hej!

Nej den tappar mer när den används,

En bil är alltid en förlustaffär (om man inte har ruskig tur och lan lura någon att köpa dem dyrare än den är värd när den ska säljas).

En så billig bil som din sjunker nog inte mycket i värde om den säljs nu eller ett halvår senare (det som kostar när den bara står är skatt och försäkring). På nyare bilar är årsmodellen viktig och då spelar det större roll. På nyare bilar (men även äldre) tittar man på mätaren hur långt bilen har gått också och det påverkar priset negativt, så att den tappat mest i värde om den körs. Det säger egentligen sig självt då allting i bilen slits då den använda.

Lycka till med försäljning och nyköp!

• StevenDiese

För bilar i den här prisklassen hänger mycket på besiktningen. Gav du 6500 när den var nybes och nyskattad och det nu bara är ett par månader kvar till bes och skatt kanske den bara är värd 3000. Och med startproblemet kanske vi pratar mindre.

Så jag håller nog inte med de andra.

Det är dock omöjligt att säga utan mer fakta.

• Danne90
    StevenDiese skrev 2016-04-29 22:52:57 följande:

För bilar i den här prisklassen hänger mycket på besiktningen. Gav du 6500 när den var nybes och nyskattad och det nu bara är ett par månader kvar till bes och skatt kanske den bara är värd 3000. Och med startproblemet kanske vi pratar mindre.

Så jag håller nog inte med de andra.

Det är dock omöjligt att säga utan mer fakta.

Ok. Kan väl säga såhär. På besiktningen sa dem att allt från växellådan till kopplingen skulle behövas åtgärdas, men dem menade att jag skulle kunna få 3 besiktade bilar för samma pengar det skulle ta att fixa bilen. Så jag har inga planer på att försöka sälja bilen. Eventuellt man ksk kan få däcken sålda eller något.

Tack för svar!
Svar på tråden Min bil