• nyfikenkvinna

    Hur mycket sparar du varje månad?

    Som rubriken lyder: hur mycket sparar du varje månad? Jag tycker att det är intressant att veta hur mycket pengar lägger folket undan per månad.

    Är en kvinna över 30 med högskoleutbildning och jobb som tjänsteman inom privat sektor. 

    Nu har jag 22000kr efter skatt, och efter fasta utgifterna som hyra+el+telefonräkning+a-kassa har jag ca16500kr kvar. Tar jag med matlåda till jobbet ligger matpeng per månad ca 1000kr. Alltså lägger jag undan 15000kr per månad, och med tiden med ökat ansvar på jobbet så har jag sikte att spara 20-25 k per månad. 

    Hur mycket tjänar ni efter skatt? Jobb? Utgifter? Spara per månad?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-25 20:56
    Nytt tillägg om forumet

    Ni som tjänar bra och har mycket sparade pengar, hur kom ni dit där ni är idag?

    Från vilken ort i Sverige? Vad har ni för utbildning? Rika föräldrar som hjälpte till eller betalat själv? När började du jobba och när fick du ditt "riktiga" jobb efter utbildningen? Hur ser karriärsteget ut för dig? Samt löneförhöjningar? Vilket lön du hade först, lön idag och hur långt tid tog det?

  • Svar på tråden Hur mycket sparar du varje månad?
  • Frontline

    Vi sparar ca 15-20k i månaden. Brukar bli att vi sparar frugans lön sen har vi min till räkningar och resten. Vi har ca 50k i månaden ihop efter skatt. Bor i hus med 3 barn och amorterar rätt mycket på huslån annars kunde vi spara mer.


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (&)
    nyfikenkvinna skrev 2016-05-01 22:36:58 följande:

    Som rubriken lyder: hur mycket sparar du varje månad? Jag tycker att det är intressant att veta hur mycket pengar lägger folket undan per månad.

    Är en kvinna över 30 med högskoleutbildning och jobb som tjänsteman inom privat sektor. 

    Nu har jag 22000kr efter skatt, och efter fasta utgifterna som hyra+el+telefonräkning+a-kassa har jag ca16500kr kvar. Tar jag med matlåda till jobbet ligger matpeng per månad ca 1000kr. Alltså lägger jag undan 15000kr per månad, och med tiden med ökat ansvar på jobbet så har jag sikte att spara 20-25 k per månad. 

    Hur mycket tjänar ni efter skatt? Jobb? Utgifter? Spara per månad?


    Runt 30 000kr kanske
    Har bra inkomster både min man o jag får in ca 60000kr tillsammans kanske vet inte exakt
  • lövet2

    Hade ut ca 11.000 kr/månad efter skatt när jag jobbade, men då blev det barnbidrag och underhåll på det. Sparade 2.000 kr/månad. Nu är jag arbetslös och sparar ingenting.

  • Anonym (Bpp)

    Vi sparar ca 20 000kr i månaden om jag inte vabbar mer än 1-3 dagar i månaden.

  • Anonym (Hupp)

    Oj! Jag har ca 24 000 ut efter skatt och sparar kanske 3000-6000 i månaden beroende på andra utgifter samma månad. Som nu tex, har bokat weekendresa i juni och då sparar jag mindre. Skulle såklart gärna spara mer men tja, lever också bekvämt och gör/köper sådant jag vill. TS, hur mkt lägger du på "övrigt" varje månad, typ hygien/smink, kläder, nöje?

  • Anonym (lite i alla fall)

    Jag spara 300 kr varje av min sjukersättning, jag har nu 4800 kr på sparkontot. Jag känner mig jätteduktig.

  • Anonym (Lever gott)

    Får ut 18500 efter skatt och har en hyra på 5000 och övriga räkningar runt 5000 så det blir 8500 kvar efter alla räkningar och mat och andra nöjen som går på 7000 per månad så då blir det bara 1500 att sätta in på sparkontot varje månad  

  • Anonym (Sofie)
    Anonym (lite i alla fall) skrev 2016-05-01 23:26:37 följande:

    Jag spara 300 kr varje av min sjukersättning, jag har nu 4800 kr på sparkontot. Jag känner mig jätteduktig.


    Detta gör mig så glad och ledsen samtidigt. Blir på riktigt tårögd.
    Det är sån stor kontrast gentemot andras enorma sparande i tråden.
    Det låter så himla fint och strongt av dig, och du gör helt rätt i att känna dig duktig.
    En stor kram till dig!
  • Anonym (lite i alla fall)
    Anonym (Sofie) skrev 2016-05-01 23:39:56 följande:
    Detta gör mig så glad och ledsen samtidigt. Blir på riktigt tårögd.
    Det är sån stor kontrast gentemot andras enorma sparande i tråden.
    Det låter så himla fint och strongt av dig, och du gör helt rätt i att känna dig duktig.
    En stor kram till dig!
    Tack! Så länge man gör så gott man kan så har man gjort sitt bästa, även om det bara blev lite gann.
Svar på tråden Hur mycket sparar du varje månad?