• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om ni jämför era förlossningar (förtsa och andra)...
  • Mika86

    Första startade med värkar o tog 5 timmar från start

    Andra förvärkar o högt bltr så BM skicka in mig för igångsättning men tog tid innan de ens ville sätta igång mig, 13 timmars förvärkar men endast 1,5 timme efter igångsättning

  • Antonsmamma07

    Första fl tog 5,5 timmar från att jag hade börjat öppna mig. Hade pinvärkar i 12 timmar innan. 
    Andra fl tog 1 h och 50 min, 2 timmar förvärkar.. 
    Bägge hade jag 20 min krystvärkar med
    Andra barnet var dessutom 0,5 kg större :) 


    jannikejarlbrink.blogg.se** Anton 071014** Alicia 091023
  • Archandra

    Första barnet kom med akut kejsarsnitt efter tolv timmars resultatlösa värkar.
    Andra barnet kom till med urakut kejsarsnitt efter tio timmars värkar, förtidsavlossande moderkaka och hjärtflimmer hos dottern.

    Skulle definitivt säga att andra förlossningen var mer komplicerad.

  • LizaMaria

    Första barnet kom efter typ 1 dygns pinvärkar + ca 8h värkar ink. krystvärkar. Gick över 17 dagar.

    Andra barnet föddes 1h efter Vattenavgång, vilket även var då värkarna satte igång. Födde den gången på dagen för BF.

    Väntar nu nervöst på tredje barnet :)

  • Melissenta
    LizaMaria skrev 2016-05-17 22:42:59 följande:

    Första barnet kom efter typ 1 dygns pinvärkar + ca 8h värkar ink. krystvärkar. Gick över 17 dagar.

    Andra barnet föddes 1h efter Vattenavgång, vilket även var då värkarna satte igång. Födde den gången på dagen för BF.

    Väntar nu nervöst på tredje barnet :)


    rapportera sen:) och lycka till!
  • MammAmma

    Båda förlossningarna var lätta och komplikationsfria men första tog längre tid, 11 h resp. 6 h från första värken.

  • Qaroliine

    Väldigt snabba och lätta förlossningar
    Från första känning till dem var ute tog det 2,5 resp 1 timme. 
    Tvåan föddes på mvc, visste inte att jag hade riktiga värkar ens, var öppen 9 cm när jag kom dit på vanlig rutinkontroll och vi hann inte till sjukhus.


    Tilde 101221 Juni 150119
  • Anonym (katta)

    Första förlossningen gick fortast men gjorde mest ont, jag sprack+blev klippt, tog längre tid att återhämta sig från och jag upplevde den som BETYDLIGT mkt jobbigare än andra förlossningen. Tog ca 5 timmar från att jag verkligen förstod att förlossningen satt igång.

    Andra förlossningen tog 11 timmar från värkstart

  • hannamottosson

    Första barnet tog sammanlagt 18 timmar och jag krystade för kung och fosterland.

    Andra barnet tog det 7 timmar totalt och kroppen skötte krystandet på egen hand.

  • Melissenta
    Qaroliine skrev 2016-05-19 14:48:44 följande:

    Väldigt snabba och lätta förlossningar
    Från första känning till dem var ute tog det 2,5 resp 1 timme. 
    Tvåan föddes på mvc, visste inte att jag hade riktiga värkar ens, var öppen 9 cm när jag kom dit på vanlig rutinkontroll och vi hann inte till sjukhus.


    wow!!! Skrattande  hur kändes det? fick du lämplig hjälp där??
  • Qaroliine
    Melissenta skrev 2016-05-19 17:22:43 följande:
    wow!!! Skrattande  hur kändes det? fick du lämplig hjälp där??

    Ja, jag blev ju förlöst av en barnmorska


    Allt gick bra men väldigt chockartat.


    Tilde 101221 Lillasyster bf 150125
  • LizaMaria
    Qaroliine skrev 2016-05-19 19:55:24 följande:

    Ja, jag blev ju förlöst av en barnmorska

    Allt gick bra men väldigt chockartat.


    Min tvåa föddes också på 1h, underbart smärtmässigt då man inte hinner bli slutkörd. Fast jag fick en oplanerad hemma-förlossning.

    Jag hade bara hört att när vattnet går så har man god tid att göra sig i ordning och sedan åka in, tack och lov kom ambulanspersonalen precis när huvudet var påväg ut.

    Jag väntar nu nyfiket (något livrädd) på 3:an :) Är mest rädd för precis de du skriver att man öppnar sig utan att man riktigt har koll.

    Hur kändes de värkar som du inte lade så mycket vikt vid och fick du ändå riktiga krystvärkar?
  • Qaroliine
    LizaMaria skrev 2016-05-27 20:33:10 följande:
    Min tvåa föddes också på 1h, underbart smärtmässigt då man inte hinner bli slutkörd. Fast jag fick en oplanerad hemma-förlossning.
    Jag hade bara hört att när vattnet går så har man god tid att göra sig i ordning och sedan åka in, tack och lov kom ambulanspersonalen precis när huvudet var påväg ut.

    Jag väntar nu nyfiket (något livrädd) på 3:an :) Är mest rädd för precis de du skriver att man öppnar sig utan att man riktigt har koll.

    Hur kändes de värkar som du inte lade så mycket vikt vid och fick du ändå riktiga krystvärkar?

    Ja, jag har ju såklart inte heller blivit slutkörd på något vis vid mina barns ankomster Glad


    Jag hade absolut ingen aning om att jag skulle föda när bm sa att jag var öppen 9 cm. Jag trodde jag hade förvärkar, 9 st för att vara exakt. Jag har svårt att känna av mina krystvärkar verkar det som, även vid första fl. Det bara kändes annorlunda och med ett varmt tryck på något vis, ingen alls känsla att jag måste krysta. Utan jag har bara följt bm's råd att testa att krysta.


     


    Jag är denna gång maniskt rädd skulle jag nog vilja säga, haha! Min andra dotter var större och jag sprack mer med henne och den smärtan kan jag för allt i världen inte glömma. Jag hade så ont så jag kunde inte ens hålla henne första minuterna, jag var såklart väldigt chockad också. 
    Jag är väldigt rädd just för krystningsskedet, vill så gärna ha en bm vid min sida.


    Tilde 101221 Juni 150119
  • cosinus

    Första: långdragen historia men på något sätt rätt förutsägbart förlopp. Inga överraskningar, allt gick frammåt i för all del långsam takt men dock. Största problemet var att man är trött efter att ha missat två nätters sömn.

    Andra: extremt intensiv historia där bebis föddes 3,5 timme efter första värk och 4-10 cm gick på 30 minuter. Då var jag rätt skärrad för jag trodde det var länge kvar och det gjorde så djävla ont. När jag väl förstod att bebis snart var ute kändes det helt ok igen. Behövde 2 krystvärkar för att få ut ungen.

    Tredje: samma som andra men med fler krystvärkar på grund av att det stannade av när jag lades i benstöd (sätesförlossning så jag hade inget val). Förstod precis hur fort det gick den gången så det kändes mycket bättre än med tvåan. Bästa förlossningen.

    Fjärde: värkar halva natten var 20e minut liggandes, så fort jag var uppe så var det som halvkramp i magen hela tiden. Fick till slut något som liknade värkar var 7e minut typ. Ringe och sa att vi kommer. 15 min in, 3 korta men för all del onda värkar på vägen in. Sitter och funderar på om vi ska bli hemskickade. Kliver ur bilen, magen krampar så jag inte kan ta ett steg. Mannen hämtar rullstol. Hinner in i foajén på sjukhuset så går vattnet. Mannen springer till förlossningen, de släpper in oss mitt under en värk, får ett rum och föder. 14 min hann vi vara inne.

  • LizaMaria
    Qaroliine skrev 2016-05-27 21:21:30 följande:

    Glömt skriva att jag nu väntar trean i januari!


    Grattis till trean!

    Jag har haft tydliga värkar och krystvärkar, men skräcken är ju att inte hinna in till sjukhuset.

    Min 3:a har BF om 5 dagar!
Svar på tråden Om ni jämför era förlossningar (förtsa och andra)...