• Brumma

Kan socialen ta mina barn?

Ni behöver skriva barnen hos pappan. Han kan då få bostadsbidrag för att barnen bor hos honom.

Sedan känd det hekt fel att du ska "skicka " barnbidraget till honom. Har han barnen på heltid skall han ju istället få barnbidraget utbetalats direkt till sig från försäkringskassan.

Vidare har han rätt till underhåll från dig. Visst har du svårt att få ihop det ekonomiskt men som du säger är det ju barnen man prioriterar?

Han bör anmäla till försäkringskassan att han begär underhållsstöd. Eftersom du inte kan betala just nu får du begära anstånd. Det innebär att de betalar för dig men att du betalar igen senare. Försäkringskassan kommer att titta på din inkomst som du hade för två år sedan och därefter bedöma hur mycket du kan betala. Kommer de fram till att du inte kan betala hela - eller ens någon del - av underhållet så betalar försäkringskassan resterande summa och du blir INTE skyldig att betala det åter.

Dvs om de kommer fram till att du för två år sedan hade för låg inkomst för att betala något alls så betalar de allt och du behöver inte betala åter. Om du hade en inkomst som möjliggör betalande så kommer de begära en summa av dig (från 50:- till 1573:- beroende på vilken inkomst du hade) . Kan du ibte betala den summan nu får du betala den senare.

• Brumma
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-03 21:08:48 följande:

Jag betalade inte resan, det gjorde min pojkvän. Vi hade inte setts på fem veckor och vi ville fira påsk tillsammans. Och jag trodde att när jag kom tillbaka att jag skulle fortsätta vara hos mina föräldrar med barnen och fortsätta jobba.

Även om det hade vart jag som hade lagt de pengarna på resan, så hade jag oavsett vart hemlös, då jag blev utsparkad av mina föräldrar pga min fars dåliga hälsa. Jag hade kommit tillbaka utan bostad för mig eller mina barn.

Du hade inget jobb? Eller hur tänkte du fortsätta arbeta?

Har du minsta möjlighet att arbeta lite så tycker jag att du bör försöka hitta någonstans att bo och åka tillbaka till sverige..

Får du ingen a-kassa (inte om du är utomlands men i Sverige. ..). Annars får du gå till soc och ansöka om hjälp..

Vad är det förresten för lag du nämner? Jag har aldrig hört talas om att en bostad man hade innan ihop flyttande plötsligt skulle övergå till att tillhöra båda efter en tid?

Eller skaffade ni bostaden för gemensamt bruk?
  • Brumma
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-03 21:48:48 följande:

för att mina föräldrar kunde inte försörja mig med mat. och hur skulle jag ta mig till jobb utan pengar? den här situationen är fruktansvärd för mig....varje dag gråter jag av saknad av mina barn...

Då går du till soc.

Har du ingen a-kassa, Inger jobb och inte lever i ett förhållande med ngn som har bra inkomst har du rätt till det.

Med bidrag från soc betalar du hyra till dina föräldrar, din egen mat samt ett busskort så du kan arbeta.

Jag förstår dock fortfarande inte vad som ändrats arbwtsmässigt.. När du åkte till din kille trodde du att du skulle jobba igen när du åkte hem. Hur skulle du tagit dig till det arbetet? Vad har ändrats?

Jag förstår att du mår skit men faktiskt - dina barn behöver dig och just nu låter det mest som om du inte är villig att titta på andra lösningar än att sitta hos din pojkvän och hoppas allt ordnar upp sig. Det kommer det inte glra om du inte åker tillbaka och tar tag i saker. Vi HAR ett skyddsnät i sverige. Använd det.
  • Brumma
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-03 21:55:24 följande:

socialen hjälper inte till med lägenhet, de sa det till mig.

Nej men de ksn hjälpa till med hyran om du hittar ngn själv. Eller bor hos dina föräldrar...
  • Brumma
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-03 21:52:46 följande:

alla vänner jag har, har jag frågat om hjälp och stöd, men de säger att de inte har någon plats.samt hur skall de försörja mig med mat?

jag har kontakt med mina barn via skype och jag har sagt att när jag kommer tillbaka så kommer vi att ha det såååå roligt tillsammans och att vi kommer att hitta ett nytt boende och allt kommer att lugna sig.

Fast alltså. .

De behöver dig nu. Inte för att ha såååå roligt utan för att de behöver sin mamma.

Nytt boende lär du inte få när du bor utomlands.
  • Brumma
    SoulsWillRise skrev 2016-05-04 18:46:18 följande:

Sorgligt nog är inte ts barn de enda barnen som blivit lämnade av sina föräldrar. Det räcker med att mamma eller pappa blir kär och träffar den rätte och vips så sätts barnens behov sist.

Ts ÄR egoistisk, men jag tänker inte kalla henne dum i huvudet. Det är lågt. Som nån skrev kan man hålla god ton och uppföra sig ordentligt.

Men ts får räkna med att möta på motstånd när hon startar en sån här tråden för det gör ont i allas våra hjärtan när vi tänker på barnen som är oskyldiga i det här. Jag kommer aldrig att förstå hur man kan göra så mot det bästa man har. Det viktigaste i våra liv är våra barn och jag skulle aldrig kunna göra som hon och många andra gör. Snacka om att svika sina barn. Det jag hoppas på nu är att hon tar sitt förnuft till fånga och återvänder till Sverige och fokuserar på sina barn. Det kommer definitivt inte se bra ut om det blir en vårdnadstvist och jag hoppas hon tänker på det.

Klart man får räkna med motstånd. Även mina tidigare inlägg är ngt hårdare i tonen än normalt (trots att det var jag som skrev om "God ton").

Men att inte hålla med, ifrågasätta och ge konstruktiv kritik är en sak, en annan att slänga ur sig en del av de saker som skrivits här. Det är lågt.
Svar på tråden Kan socialen ta mina barn?