• Anonym (ledsen)

Min man avskyr mitt barn

Min man är enormt arg på och vägrar träffa mitt barn.

Barnet, som är i tonåren, bor inte hos mig.

Jag skriver här för att få råd om hur jag ska förhålla mig och få det att funka ändå, på bästa sätt.

Min man tycker inte att mitt barn lever på ett bra sätt, utan destruktivt med både inblandning av droger och en havererade skolgång m.m.

Att barnet ifråga inte gör något för att förbättra sin situation eller tar emot hjälp.

Min man vägrar bokstavligen att vara i samma rum som mitt barn. Och ska jag träffa barnet får jag göra det, men planera så att maken slipper vara med.

Jag pratar inte om mitt barn med min man, för så fort namnet förs på tal, blir han upprörd.

Jag kände sist vi pratade att jag är genuint ledsen för att han tycker så illa om mitt barn och det känns riktigt dåligt.

Men det känns som vi har kommit till en återvändsgränd vad gäller detta. Min man vägrar att träffa mitt barn, vilket också försvårar familjehögtider o.s.v. samt mina andra barns umgänge med sitt storasyskon.

Tips?

• Svar på tråden Min man avskyr mitt barn
  • seriösanvändare

Han har rätt att slippa träffa ditt barn, men han har inte rätt att försvåra för ER. Sätt ner foten. Är han så avogt inställd får HAN hålla sig borta.

Vad är anledningen till hans starka reaktion? Har ditt barn gjort något riktigt hemskt, eller har hen "bara" problem?

Jag kan förstå om din man inte vill involvera sig för mycket i ditt barn, med tanke på vad du skriver. Men ett så osläckt hat och att inte ens kunna vara i samma rum, låter överdrivet. Är han rädd att ditt barn ska ha dåligt inflytande på era gemensamma?

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Lisa)

Om det stämmer att droger är inblandade i ungdomens liv så tycker jag att din mans reaktion är förnuftig.

• Anonym (!)

Smart man om barnet håller på med sånt skit

• TanganyikaIka

Vilken dumjävel!? 
    Om det blir trubbel så lämnar man inte skeppet och beter sig som en röv utan beter sig som en ansvarstagande vuxen och att be dig välja mer el mindre mellan honom och barnet är så knäppt att jag finner inga ord. Ja, barnet har problem? Och? Det är fortfarande ditt kött och blod? Du älskar ju barnet trots allt och då får man banne mig köpa läget och anpassa sig och stötta DIG i det jobbiga istället för att vara en del av det jobbiga. Jag förstår mig inte på folk längre. 

• Robocopen

Usch vad arg jag blir. Om ditt barn har svårigheter behöver så många vuxna som möjligt i närheten ställa upp och stötta. Vi hade en ungdom i släkten med liknande problematik. Släktingar och ingifta släktingar slöt upp och försökte bilda ett skyddsnät. Någon tog tom hjälp av kollegor som av olika skäl kom i kontakt med ungdomen för att kunna hjälpa.

• Anonym (Hmm)

Man kan aldrig tvinga nån o träffa om den inte vill. Vill inte din man träffa ditt barn så vill han helt enkelt inte.

• Anonym (Lämna honom)

Hur kan du älska någon som inte accepterar din egen son? Hur tror du det känns för din son att du väljer att leva med en man som inte respekterar honom?

• Anonym (Erfaren)

Min son hade en problemperiod under onåren, med cannabis och skolk... hade min sambo tagit avstånd från honom då så hade jag flyttat på direkten. Utan tvekan. 100% säkert.

Min sambo stöttade istället och efter  läser han upp sina betyg för att börja gymnasiet ett år senare än sina gamla klasskamrater.

Ts, om jag vore du skulle jag lämnat mannen. Blod är tjockare än vatten och din tonåring behöver allt stöd som finns att uppbringa.

• Anonym (Lämna honom)
    Anonym (Erfaren) skrev 2016-05-06 19:05:18 följande:

Min son hade en problemperiod under onåren, med cannabis och skolk... hade min sambo tagit avstånd från honom då så hade jag flyttat på direkten. Utan tvekan. 100% säkert.

Min sambo stöttade istället och efter  läser han upp sina betyg för att börja gymnasiet ett år senare än sina gamla klasskamrater.

Ts, om jag vore du skulle jag lämnat mannen. Blod är tjockare än vatten och din tonåring behöver allt stöd som finns att uppbringa.

All respekt till dig och din man!
Svar på tråden Min man avskyr mitt barn