Inlägg från: MoaElis |Visa alla inlägg
  • MoaElis

Semester?

Jag är lite osäker på det här med semester. Min arbetsgivare sa att vi skulle välja 4 veckor under juni-aug. Dock valde jag två veckor för jag tänkte att jag inte jobbat tillräckligt länge för att få betald semester. Men när jag tänkte efter har jag jobbat 1 år då. Får jag betald semester då? Och hur mycket är det? Tänker om jag ska fråga om jag får byta till 4 veckor, jag vill ju ha så lång semester jag kan få men samtidigt inte förlora för mycket pengar. Frågan är också om det påverkar om en vill ta ledigt något mer under året? Men kanske då 1-3 dagar. Får man det då, betald(?)

• Svar på tråden Semester?
  • MoaElis

Det enda jag hittar där det står någonting om semester är "semester utger enligt lag och kollektivavtal. semesterlön och semesterersättning utger med 13,2%"

• MoaElis

Jag förstår ingenting, verkar ju jättekrångligt... Det står "kollektivavtal mellan kooperationens förhandlingsorganisation och svenska kommunalarbetarförbundet"

Varför jag skrev det om 1 år  var för att hon sa på ett mötet ,när det kom upp, att en normalt måste ha jobbat 1 år för att få betald semester, vilket jag tyvärr inte tänkte på när jag skrev 2 veckor. Men jag började jobba i Juni eller Juli förra året, tror det var Juli så jag kanske kan få betalad. Jag tänker mest om jag skulle kunna vara ledig 3-4 veckor utan att förlora något på det typ(?) känns det ju lite jobbigt när jag sa 2 veckor. Lite dåligt insatt.

Men ska nog fråga om jag kan få ändra, kanske inte ens går.

• MoaElis

Hm Okej. Det står bet sem 19, obt sem 6. Vad innebär det?

• MoaElis

Hm okej. Men när jag har varit ledig 25 dagar får jag inte vara ledig mer då oavsett om det är obetalt? Tänker att en kanske behöver ta ledigt något senare. Jag försöker hitta ett annat jobb men man vet ju inte.

• MoaElis

Men är det från och med nu eller? Tänker om jag får fler betalda dagar när väl semestern är i juni,juli eller aug

• MoaElis

Aha okej. Jag trodde att en hade 4 veckors semester på sommaren, om man tar ut dem och inte 5 veckor. Men jag brukar bara ta ledigt 2 dagar i taget om det blir något mer, om det är någon konsert eller så på vardagar. Och jag hoppas på att jag inte jobbar kvar där nästa år så ska nog försöka få 4 veckors semester. Då får jag ju nästan betalt för alla dagar i alla fall och det är mer än jag trodde. Tack för hjälpen.

• MoaElis

Gud vad konstigt, på mitt senaste står det bet sem 17, obt 6. (?) Hur kan det minska...? Blir det väl ännu mindre till Juli? Jag fick semester 4 veckor i Juli.

Svar på tråden Semester?