• MoaElis

Semester?

Jag är lite osäker på det här med semester. Min arbetsgivare sa att vi skulle välja 4 veckor under juni-aug. Dock valde jag två veckor för jag tänkte att jag inte jobbat tillräckligt länge för att få betald semester. Men när jag tänkte efter har jag jobbat 1 år då. Får jag betald semester då? Och hur mycket är det? Tänker om jag ska fråga om jag får byta till 4 veckor, jag vill ju ha så lång semester jag kan få men samtidigt inte förlora för mycket pengar. Frågan är också om det påverkar om en vill ta ledigt något mer under året? Men kanske då 1-3 dagar. Får man det då, betald(?)

• Svar på tråden Semester?
  • Annelie 76

Du har dina intjänade semesterdagar och dessa kan du ansöka om att ta ut när som helst. Du har rätt till 4 veckor sammanhängande semester på sommaren men oftast måste du inte ta ut dem då. Men resten av året kan du bli nekad semester om det inte funkar för företaget. Du kan ta semester enstaka dagar, du behöver inte ta hela veckor.
    Prata med din chef om hur många betalda semesterdagar du har och om du kan ta fler veckor i sommar, hen borde kunna svara på dina frågor.

• Seven Costanza

Håller med inlägg 1. Om jag var du hade jag läst mitt anställningsavtal och kollektivavtal för att ha mer kött på benen innan jag pratade med chefen för där står hur många betalda semesterdagar du har och mellan vilka dagar ert semesterår löper. Chefer har inte alltid koll. Ring facket om du behöver hjälp.

• MoaElis

Det enda jag hittar där det står någonting om semester är "semester utger enligt lag och kollektivavtal. semesterlön och semesterersättning utger med 13,2%"

• Seven Costanza
    MoaElis skrev 2016-05-07 19:02:46 följande:

Det enda jag hittar där det står någonting om semester är "semester utger enligt lag och kollektivavtal. semesterlön och semesterersättning utger med 13,2%"

Vilket kollektivavtal tillhör du då? Det är däri du behöver läsa. Vilken bransch är det?
  • karinek34

Olika företag och branscher har olika semesterår. De vanligaste är antingen 1 januari - 31 december eller 1 april till 31 mars. Har du ett semesterår 1 januari  till 31 december och har 25 dagars betald semester per år så tjänar du in 2,08 dagar per månad i betald semester till året efter.

Exempel: En person blev anställd 1 oktober 2015. Semesteråret på företaget är 1 januari till 31 december. Då kan denna person ta ut 6 betalada semesterdagar 2016.

Om personen istället har semesterår mellan 1 april till 31 mars och blev anställd 1 oktober 2015 så kan denna ta ut 12 betalda semesterdagar från och med 1 april 2016.

Du tjänar alltid in dina semesterdagar och kan ta ut dem året därpå. En del företag har förskottssemester. Titta på din lönespecifikation hur många betalda semesterdagar du har och fråga på jobbet vad ni har för semesterår och fråga om ni har förskottssemester eller inte. Kolla också upp hur många dagar betald semester per år du har. En del har mer betald semester om den anställde är lite äldre t.ex.

• MoaElis

Jag förstår ingenting, verkar ju jättekrångligt... Det står "kollektivavtal mellan kooperationens förhandlingsorganisation och svenska kommunalarbetarförbundet"

Varför jag skrev det om 1 år  var för att hon sa på ett mötet ,när det kom upp, att en normalt måste ha jobbat 1 år för att få betald semester, vilket jag tyvärr inte tänkte på när jag skrev 2 veckor. Men jag började jobba i Juni eller Juli förra året, tror det var Juli så jag kanske kan få betalad. Jag tänker mest om jag skulle kunna vara ledig 3-4 veckor utan att förlora något på det typ(?) känns det ju lite jobbigt när jag sa 2 veckor. Lite dåligt insatt.

Men ska nog fråga om jag kan få ändra, kanske inte ens går.

• Maria 434

Det framgår av din lönespec hur mkt betald resp obetald semester du har, förstår du inte där så kontaktar du ditt lönekontor

• MoaElis

Hm Okej. Det står bet sem 19, obt sem 6. Vad innebär det?

• Grodis15
    MoaElis skrev 2016-05-09 16:12:07 följande:

Hm Okej. Det står bet sem 19, obt sem 6. Vad innebär det?

Att du kan vara ledig 19 arbetsdagar och få betalt samt 6 dagar som du inte får betalt.
  • MoaElis

Hm okej. Men när jag har varit ledig 25 dagar får jag inte vara ledig mer då oavsett om det är obetalt? Tänker att en kanske behöver ta ledigt något senare. Jag försöker hitta ett annat jobb men man vet ju inte.

Svar på tråden Semester?