Inlägg från: Grodis15 |Visa alla inlägg
  • Grodis15

Semester?

MoaElis skrev 2016-05-09 16:12:07 följande:

Hm Okej. Det står bet sem 19, obt sem 6. Vad innebär det?

Att du kan vara ledig 19 arbetsdagar och få betalt samt 6 dagar som du inte får betalt.
  • Grodis15
    Seven Costanza skrev 2016-05-09 21:33:12 följande:

Ja det är vad du hade tjänat in fram till du fick lön senast. Om man jobbar heltid tjänar man in ca två betalda semesterdagar per arbetad månad så om du jobbar t ex två månader till innan du går på semester så har du fyra semesterdagar till dvs 23 st. Sedan tar man ju bara ut fem per vecka så 25 dagar räcker ju i fem veckor.

De flesta tar inte ut alla sina semesterdagar på sommaren utan tar ut t ex fyra veckor (20 dagar) och sparar resten om man vill ha betald ledighet senare. Vet inte om man alltid har rätt till obetald semester eller om chefen kan neka om man vill vara ledig mer än fyra veckor totalt och mer än sina betalda dagar

Men sammanfattningsvis kan du alltså vara ledig betalt mer än två veckor (10 dagar) eftersom du redan tjänat in 19 dagar, men i så fall bör du ju säga till så fort som möjligt så att de kan planera in det.

Så är det ju vanligtvis inte. Man tjänar oftast in semester mellan april-mars, om du jobbat hela den perioden får du 25dagar betalt. Det du tjänar in nu efter mars är nästa års semester. Du kan inte ta ut dessa dagar som semester innan april 2017.

Efter du tagit ut dina 25 dagar har abetsgivaren ingen skyldighet att ge dig mer ledigt men man kan alltid söka om tjänstledigt och har du en snäll arbetsgivare så kanske du får det. Dock är tjänstledighet inte semestergrundande så då får du räkna med att du inte kommer tjänat in 25 dagar semester inför 2017.
  • Grodis15
    MoaElis skrev 2016-05-10 13:52:29 följande:

Aha okej. Jag trodde att en hade 4 veckors semester på sommaren, om man tar ut dem och inte 5 veckor. Men jag brukar bara ta ledigt 2 dagar i taget om det blir något mer, om det är någon konsert eller så på vardagar. Och jag hoppas på att jag inte jobbar kvar där nästa år så ska nog försöka få 4 veckors semester. Då får jag ju nästan betalt för alla dagar i alla fall och det är mer än jag trodde. Tack för hjälpen.

Se till att du får din intjänade semester utbetald när du slutar. Alltså kvarvarande semesterdagar+nya intjänade dagar som du jobbat ihop efter mars i år. Ibland "missar" arbetsgivaren att betala ut det när man slutar.
  • Grodis15
    MoaElis skrev 2016-05-18 17:22:27 följande:

Gud vad konstigt, på mitt senaste står det bet sem 17, obt 6. (?) Hur kan det minska...? Blir det väl ännu mindre till Juli? Jag fick semester 4 veckor i Juli.

Har du varit ledig något i april? Om inte har din chef gjort fel och du bör ta upp detta med honom eller henne.
  • Grodis15
    Gladskit skrev 2016-05-19 09:47:36 följande:

Du har inte haft någon annan obetald eller icke-semesterlönegrundande frånvaro? Sånt diskvalificerar ju semester.

Fast det påverkar inte de semesterdagar man redan tjänst in utan istället de som kommer nästa år.
Svar på tråden Semester?