• Anonym (Orolig mor)

Rökning och amning?

Jag är medveten om att det här är ett väldigt kontroversiellt ämne, men jag och min man lyckas inte enas i ämnet så jag behöver objektiv input.

Vi har vunnit högsta vinsten och har fått två friska barn tillsammans, och allt är perfekt i vårt familjeliv minus den "lilla" detaljen att jag är rökare... (Bespara mig alla förmaningar, jag vet att det bara är korkade människor som röker)

Diskussionen vi hamnar i rör sig huruvida jag ska röka innan, eller efter amningen?

Av naturliga skäl vill jag inte ta upp detta med vår barnmorska, som ni säkert förstår..

Snälla hjälp oss! Finns det verkligen några vetenskapliga belägg för att barnet ens tar skada av min rökning?

• Svar på tråden Rökning och amning?
  • Anonym (Solero)

Sen är de bättre att amma och röka än att inte amma alls! De säger dom på föreläsningen om amning på sjukhuset.

• Anonym (fråga)
    Aliyah skrev 2016-05-09 18:01:46 följande:
    Ska du inte nämna WHO också? Det är tyvärr du som inte är påläst. Vart tror du barnmorskorna får sin order ifrån? Läkarna. Vart tror du läkarna får sina order ifrån? Politik. Om du tror att råden du får från vården enbart ges för din hälsas skull så tycker jag synd om dig. Och dina barn.

Ts, rök och ge ersättning istället.
    Kan stämma men det är självklart bättre med lite rök än ersättning enligt mig om det stämmer med politiken så kanske rökningen inte är skadlig alls..;)
  • Aliyah
    Anonym (fråga) skrev 2016-05-09 23:18:07 följande:

Kan stämma men det är självklart bättre med lite rök än ersättning enligt mig om det stämmer med politiken så kanske rökningen inte är skadlig alls..;)

Det sättet att resonera förtydligar bara hur hjärntvättade folk är. Men såklart, ingen vill ju höra den obekväma sanningen. Man blir fet av fett och söt av socker också.
  • Anonym (fråga)
    Aliyah skrev 2016-05-10 00:34:48 följande:
    Det sättet att resonera förtydligar bara hur hjärntvättade folk är. Men såklart, ingen vill ju höra den obekväma sanningen. Man blir fet av fett och söt av socker också.
    Jodå men det är bättre idag att röka och amma än att inte amma därmed inte sagt att det är bra att röka och amma. Angående socker och fett så blir man fet ja och massa andra dåliga saker som händer i kroppen.. Men förstod inte riktigt vad det har med saken att göra. Klart att det inte är bra att leva på skitmat och amma heller. du verkar lite hjärntvättad om att ersättning är så bra.
  • Aliyah
    Anonym (fråga) skrev 2016-05-10 00:49:45 följande:

Jodå men det är bättre idag att röka och amma än att inte amma därmed inte sagt att det är bra att röka och amma. Angående socker och fett så blir man fet ja och massa andra dåliga saker som händer i kroppen.. Men förstod inte riktigt vad det har med saken att göra. Klart att det inte är bra att leva på skitmat och amma heller. du verkar lite hjärntvättad om att ersättning är så bra.

Förklara varför bröstmjölk är bättre än ersättning. Och säg inte för barnets immunförsvar och för att förebygga allergier för det är det politiska inkorrekta svaret.
  • Anonym (fråga)
    Aliyah skrev 2016-05-10 00:54:52 följande:
    Förklara varför bröstmjölk är bättre än ersättning. Och säg inte för barnets immunförsvar och för att förebygga allergier för det är det politiska inkorrekta svaret.
    Det innehåller allt man behöver tror att barn behåller suga på tuttar rent fysiskt. Det är naturligt helt enkelt tror alltid på det naturliga det säger sig självt enligt mig. Man missar bra baktalerier och andra bra grejer. sen immunförsvaret allergier osv.
  • Aliyah
    Anonym (fråga) skrev 2016-05-10 01:18:34 följande:

Det innehåller allt man behöver tror att barn behåller suga på tuttar rent fysiskt. Det är naturligt helt enkelt tror alltid på det naturliga det säger sig självt enligt mig. Man missar bra baktalerier och andra bra grejer. sen immunförsvaret allergier osv.

Så en ensam pappa skulle inte kunna ta hand om en bebis om mamman inte fanns? Hur kan du förespråka att ge sitt barn nikotin när du samtidigt förespråkar att förbättra barnets immunförsvar?
  • Alaska pollock

Klart att barnet inte får i sig nikotin genom bröstmjölken. Det här är samma idiotiska myt som den om alkohol och amning.

Even a dead fish can go with the flow.
  • Aliyah
    Alaska pollock skrev 2016-05-10 11:57:26 följande:

Klart att barnet inte får i sig nikotin genom bröstmjölken. Det här är samma idiotiska myt som den om alkohol och amning.

Jo nikotinet finns i bröstmjölken. Barnet får försämrad blodcirkulation och kan få kalla händer och fötter. Barnet blir även nikotinberoende och får abstinens. Dessutom har utredningar visat att psd är vanligare när barnet vistats i rökiga miljöer.
  • Anonym (Fia)
    Aliyah skrev 2016-05-10 12:16:36 följande:
    Dessutom har utredningar visat att psd är vanligare när barnet vistats i rökiga miljöer.
    Helt korrekt. Tobaksröken i sig innehåller 3000 skadliga ämnen, bland annat kolmonoxid som blockerar kroppens förmåga att ta upp syre. Studier har också visat att barn till rökande, ammande mammor i snitt får i sig 3 gånger så mycket nikotin från luften de vistas i, som från mammans mjölk. Det är alltså framför allt röken i sig som bidrar till den ökade risken för PSD.

När det gäller barn till ammande mödrar som använder snus eller nikotinläkemedel så har man sett att dessa också har en ökad risk, men inte alls lika hög som hos barn till rökare. Samtidigt så skyddar amningen mot PSD, så slutar du amma så byter du bara en (svag) riskfaktor mot en annan, samtidigt som du går miste om amningens andra fördelar. 

Naturligtvis är det bästa dock att inte röka alls, oavsett om man ammar eller ger ersättning.
Svar på tråden Rökning och amning?