• Anonym (Orolig mor)

Rökning och amning?

Jag är medveten om att det här är ett väldigt kontroversiellt ämne, men jag och min man lyckas inte enas i ämnet så jag behöver objektiv input.

Vi har vunnit högsta vinsten och har fått två friska barn tillsammans, och allt är perfekt i vårt familjeliv minus den "lilla" detaljen att jag är rökare... (Bespara mig alla förmaningar, jag vet att det bara är korkade människor som röker)

Diskussionen vi hamnar i rör sig huruvida jag ska röka innan, eller efter amningen?

Av naturliga skäl vill jag inte ta upp detta med vår barnmorska, som ni säkert förstår..

Snälla hjälp oss! Finns det verkligen några vetenskapliga belägg för att barnet ens tar skada av min rökning?

• Svar på tråden Rökning och amning?
  • Anonym (H)
    Anonym (Molly) skrev 2016-05-07 23:22:02 följande:

Jag röker och ammar (ammar bara 2ggr per dag nu) lyckades sluta precis i början men pga av att jag kände mig så nere i början av föräldraskapet började jag igen och kände mig på mycket bättre humör!

Rök efter amningen, och gå ner till några svaga (om du kan eller inte redan gör det)

Själv röker jag dom svagaste "Kent Vit" några om dagen..

Och vill inte försvara rökning då jag vet att det ej är bra, men seriöst förr rökte nästan alla, i bilar, i hemmet på flygplan osv, och vi har klarar oss bra:)

Är verkligen hetsjakt på rökare nu för tiden!

"Och vi har klarat oss bra"

Har vi verkligen det? Med tanke på ökningen av cancer, allergier och skit, effekterna behöver inte komma direkt utan till och med barnbarn till rökare har större risker och kan se biverkningar av rökning..
  • Aliyah
    Anonym (H) skrev 2016-05-10 13:29:14 följande:

Har vi verkligen det? Med tanke på ökningen av cancer, allergier och skit, effekterna behöver inte komma direkt utan till och med barnbarn till rökare har större risker och kan se biverkningar av rökning..

Tror hon menar att vi lever och inte har grövre hjärnskador. Men astma och pollenallergi etc verkar ingen bry sig om.

Jag växte upp i ett "vi röker bara utomhus" hem och min mamma ammade mig och rökte.

Jag fick celiaki när jag var 3 år, pollenallergi, problem med överkänslig hud, etc. Blev även rökare själv väldigt ung trots att min mamma slutade röka ca 5 år innan.

Jag hatar rökning och tycker det är fruktansvärt att man kan misshandla ett barn så.
  • Anonym (H)
    Aliyah skrev 2016-05-10 14:00:55 följande:

Tror hon menar att vi lever och inte har grövre hjärnskador. Men astma och pollenallergi etc verkar ingen bry sig om.

Jag växte upp i ett "vi röker bara utomhus" hem och min mamma ammade mig och rökte.

Jag fick celiaki när jag var 3 år, pollenallergi, problem med överkänslig hud, etc. Blev även rökare själv väldigt ung trots att min mamma slutade röka ca 5 år innan.

Jag hatar rökning och tycker det är fruktansvärt att man kan misshandla ett barn så.

Hatar verkligen "förr i tiden gjorde alla si och så och de gick ju bra ändå!"

Faktum är ju att det inte alls gick bra alla gånger, problemet är att folks minnen är korta och dom de gick skit för är liksom döda..

Kollar man på statistiken för tex. Dödsfall i trafiken så är den mycket lägre sen man införde bilbälte och bilbarnstol

Så att säga "jag åkte minsann utan bilbarnstol och bilbälte som liten och överlevde!" Ja DU ja! Men säg det till alla dom dom minste ett barn/förälder/närstående/vän..

Och rökning, bara för att DU inte tagit synlig skada av det än, så betyder det inte att det inte kan dyka upp senare eller att inte dina barn/barnbarn får skit för det.. ja de är lite sent att göra nåt åt att mormor rökte som en skorsten under sina graviditeter, men fortsätt fan inte traditionen, vi vet för mycket idag för att bara fortsätta med skiten
  • Aliyah
    Anonym (H) skrev 2016-05-10 14:48:19 följande:

Hatar verkligen "förr i tiden gjorde alla si och så och de gick ju bra ändå!"

Faktum är ju att det inte alls gick bra alla gånger, problemet är att folks minnen är korta och dom de gick skit för är liksom döda..

Kollar man på statistiken för tex. Dödsfall i trafiken så är den mycket lägre sen man införde bilbälte och bilbarnstol

Så att säga "jag åkte minsann utan bilbarnstol och bilbälte som liten och överlevde!" Ja DU ja! Men säg det till alla dom dom minste ett barn/förälder/närstående/vän..

Och rökning, bara för att DU inte tagit synlig skada av det än, så betyder det inte att det inte kan dyka upp senare eller att inte dina barn/barnbarn får skit för det.. ja de är lite sent att göra nåt åt att mormor rökte som en skorsten under sina graviditeter, men fortsätt fan inte traditionen, vi vet för mycket idag för att bara fortsätta med skiten

Exakt! Och vad var medelåldern för naturlig död förr i tiden? Folk dog ju innan 70.
  • Anonym (fråga)
    Aliyah skrev 2016-05-10 11:52:59 följande:
    Så en ensam pappa skulle inte kunna ta hand om en bebis om mamman inte fanns? Hur kan du förespråka att ge sitt barn nikotin när du samtidigt förespråkar att förbättra barnets immunförsvar?
    Hur kan du förespråka att ge sitt barn för lite regeringshåll osv? Klart pappan kan det men det är inte det bästa. hur kan du självförespråka att man ska ha ersättning ? Nädu tar bort tråden.. Och försätta med dit politiska rätt fast du ändå vissa fall använder dom argumenten som politiker använt och tjatar in i oss. Tex att man blir fet av socker och av fett och att rökning är farligt. Men det blev ju helt plötsligt inte politiskt korrekt eller ? ;) Ibland måste man avväga. Tror helt enkelt att lite nikotin är bättre. om inte är bra.. så är det bättre en att missa massa bra grejer. Vad har du själv för argument om att det är så jäkla bra med ersättning inte hört ett ord om dina åsikter kring att det inte är naturligt tex. Bara massa om att jag tycker fel.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (H) skrev 2016-05-10 13:29:14 följande:

Ökningen av cancer beror mycket på det vi proppar i oss, allergier för att vi är för oroliga för att utsätta barn för baciller osv..
    Inte bara rökning som är boven till allt ont!;)
  • Anonym (fråga)
    Anonym (Molly) skrev 2016-05-11 00:58:22 följande:
    Ökningen av cancer beror mycket på det vi proppar i oss, allergier för att vi är för oroliga för att utsätta barn för baciller osv.. Inte bara rökning som är boven till allt ont!;)
    Känner också så.. så fort det är om röknig så är allt bättre utan rök typ.. Men aldrig ett ord om hur vi äter och lever och dricker idag. kosten som är det värsta hälsoproblemet idag som skapar astma cancer osv. har ni sett sockerfilmen? socker finns det inga gränser med rökning är fruktansvärt "kontrollerat". Ett problem som är relativt litet och blir mindre för varje år i dom skyddade länderna.
  • Anonym (H)
    Anonym (Molly) skrev 2016-05-11 00:58:22 följande:

Ökningen av cancer beror mycket på det vi proppar i oss, allergier för att vi är för oroliga för att utsätta barn för baciller osv..

Inte bara rökning som är boven till allt ont!;)

Inte heller skrivit att rökning enbart är boven till allt

Men det finns många bevis för att det är högst bidragande till väldigt mycket skit

Det går liksom inte bortförklara det eller låtsas som att det är okej, vi vet för mycket! Det är inte nyttigt eller bra att andas in rök med kemikalier, och utsättas för allt annat som ökar risken
  • Anonym (H)
    Anonym (fråga) skrev 2016-05-11 01:04:07 följande:

Känner också så.. så fort det är om röknig så är allt bättre utan rök typ.. Men aldrig ett ord om hur vi äter och lever och dricker idag. kosten som är det värsta hälsoproblemet idag som skapar astma cancer osv. har ni sett sockerfilmen? socker finns det inga gränser med rökning är fruktansvärt "kontrollerat". Ett problem som är relativt litet och blir mindre för varje år i dom skyddade länderna.

Fast allt är bättre utan rökning! Det finns andra faktorer men det blir ju knappast bättre av att du lägger till rökning på det!

Rökning är bevisat ökade risker både för den som röker, passiva rökaren, barn och barnbarn!

Och varför ska vi prata om allt annat när just den här tråden handlar om rökning? Och vilken sten bor du under som missat alla diskussioner och rön om både fett och socker!?

Just typiskt att peka finger åt annat håll så fort de handlar om rökning..

Måste vi prata om vapenexporten från sverige nu för att få prata vidare om rökning eller kan vi bara fokusera på bara de enda nu?
  • sinnella

Jag har jobbat på neonatalen där mammor pumpar ur mjölk som vi sedan ger i sond till de för tidigt födda bebisarna.

En mamma som rökte pumpade ur och när mjölken stått ett par timmar fanns det en grå beläggning i botten av flaskan, rökpartiklar. Så fruktansvärt äckligt. Vi ville inte ge den där svarta mjölken till hennes pyttebebis.

När vi visade det för mamman bestämde hon på en gång att sluta röka. På några dagar var hennes mjölk fri från den där gråa beläggningen i botten.

Om man ammar så ser man ju inte allt det som bebisen får i sig från mjölken. Men man skulle ju aldrig ge en bebis mjölk på flaska och sedan blanda i rökpartiklar i mjölken.

Och sedan hela biten med mammans lukt, rökpartiklar i kläder, hår som kommer att påverka andning och risk för allergi och astma.

Det spelar nog ingen roll om du röker innan eller efter du ammar, rökpartiklarna finns där och påverkar hur du än gör.

• Anonym (fråga)
    Anonym (H) skrev 2016-05-11 09:10:42 följande:
    Fast allt är bättre utan rökning! Det finns andra faktorer men det blir ju knappast bättre av att du lägger till rökning på det!
    Rökning är bevisat ökade risker både för den som röker, passiva rökaren, barn och barnbarn!

Och varför ska vi prata om allt annat när just den här tråden handlar om rökning? Och vilken sten bor du under som missat alla diskussioner och rön om både fett och socker!?
    Just typiskt att peka finger åt annat håll så fort de handlar om rökning..

Måste vi prata om vapenexporten från sverige nu för att få prata vidare om rökning eller kan vi bara fokusera på bara de enda nu?
    vi kommer inte längre du verkar fruktansvärt trångsynt, Aldrig hört ett argument om varför det skulle vara bättre med din dåliga ersättning som du förklarar med näbbar och klor. Nått som är också BEVISAT sämre en lite nikotin i ammnigsmjölken. Tråkigt att du inte ens kan svara på mina frågeställningar jag svarar ju på dina frågor,
  • Anonym (H)
    Anonym (fråga) skrev 2016-05-11 23:50:54 följande:

vi kommer inte längre du verkar fruktansvärt trångsynt, Aldrig hört ett argument om varför det skulle vara bättre med din dåliga ersättning som du förklarar med näbbar och klor. Nått som är också BEVISAT sämre en lite nikotin i ammnigsmjölken. Tråkigt att du inte ens kan svara på mina frågeställningar jag svarar ju på dina frågor,

Jag har inte skrivit någonting om ersättning....

Rökning handlar inte bara om nikotin btw
  • Anonym (fråga)
    Anonym (H) skrev 2016-05-11 23:56:05 följande:
    Jag har inte skrivit någonting om ersättning....
    Rökning handlar inte bara om nikotin btw
    Det är ju den du försvarar ersättning. Socker handlar inte bara om fetma btw 
    nädu gå och lägg dig plutten jag avföljer  :) hoppas dina framtida slipper att du äter socker röker och ger dom ersättning ;)
  • Anonym (H)
    Anonym (fråga) skrev 2016-05-12 00:02:24 följande:

Det är ju den du försvarar ersättning. Socker handlar inte bara om fetma btw 

nädu gå och lägg dig plutten jag avföljer  :) hoppas dina framtida slipper att du äter socker röker och ger dom ersättning ;)

Har inte skrivit någonting om ersättning

Vart har jag skrivit att socker handlar om fetma?

Du hittar ju på saker jag inte skrivit om alls...

Jag röker inte, jag ammar mina barn och jag äter minimalt med socker.
  • Aliyah
    Anonym (H) skrev 2016-05-12 00:27:00 följande:

Har inte skrivit någonting om ersättning

Vart har jag skrivit att socker handlar om fetma?

Du hittar ju på saker jag inte skrivit om alls...

Jag röker inte, jag ammar mina barn och jag äter minimalt med socker.

Anonym " fråga" blandar ihop dig med mig. Jag valde att avsluta diskussionen när jag märkte att hissen inte gick ända upp.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Molly) skrev 2016-05-07 23:22:02 följande:

Jag röker och ammar (ammar bara 2ggr per dag nu) lyckades sluta precis i början men pga av att jag kände mig så nere i början av föräldraskapet började jag igen och kände mig på mycket bättre humör!

Rök efter amningen, och gå ner till några svaga (om du kan eller inte redan gör det)

Själv röker jag dom svagaste "Kent Vit" några om dagen..

Och vill inte försvara rökning då jag vet att det ej är bra, men seriöst förr rökte nästan alla, i bilar, i hemmet på flygplan osv, och vi har klarar oss bra:)

Är verkligen hetsjakt på rökare nu för tiden!

"Vi har klarat oss bra" Du har helt missat att missfallen var fler, barn som föddes för tidigt, för små osv fler, plötslig spädbarn dödligheten högre och andra rökrelaterade besvär större?

Har du verkligen ingen koll eller är du så desperat att du bara blundar?

Du framstår som otroligt okunnig. Varför inte bara vara ärlig?

Du vet att din rökning skadar din bebis och ger negativa hälsoaspekter för livet. Men du väljer att skada ditt barn för att du tycker att det är värt det. Så är det.
  • sinella

I England har man nyligen infört rökförbud i närheten av barn, dvs även i hemmet och bilen där det befinner sig barn. Och frekvensen av astma gick ned med ca 40% tror jag. Tänk detta lidande för barnet med luftvägsbesvär som är direkt orsakade av deras närstående!

Att röka under graviditet, amning och sedan i barnets hem under uppväxten tycker jag är att likställa med barnmisshandel!

• Anonym (H)
    sinella skrev 2016-05-12 10:11:12 följande:

I England har man nyligen infört rökförbud i närheten av barn, dvs även i hemmet och bilen där det befinner sig barn. Och frekvensen av astma gick ned med ca 40% tror jag. Tänk detta lidande för barnet med luftvägsbesvär som är direkt orsakade av deras närstående!

Att röka under graviditet, amning och sedan i barnets hem under uppväxten tycker jag är att likställa med barnmisshandel!

Umgicks med en granne förut

Hon rökte under hela graviditeten med sin dotter, hon föddes i v.33 men hade slutat växa i v.23...

Dom bodde på sjukhuset 8 månader sen

Dom hade bott hemma 2 månader när jag lärde känna dom, mamman fortsatte röka hela tiden, en gång var jag hemma hos dom, mamman gick ut på balkongen och rökte 5-6 cigg, gick sen direkt in och kramade och pussade sin dotter, som omedelbart fick ett astmaanfall, mamma gav henne medicin och klagade för mig att det bara hände och hon förstod inte varför..!?

Nästa gång fick dottern inte bara ett astmaanfall utan även en liten hjärnblödning..

Att prata med mamman om hennes rökning var omöjligt, hon vägrade tro att dom var skadliga på något sätt, tvärtom trodde hon röken stärkte hennes dotter om hon utsattes för det lite då och då, hennes kropp skulle vänja sig och bli starkare..

Slutade umgås med henne nästan på en gång för jag klarade inte av att se vad hon gjorde mot sitt eget barn..

Hon påstod även att läkaren sagt att hon borde röka under nästa graviditet också för annars skulle hon få missfall!? Öhm nej! Läkaren hade snarare sagt att hon fuckat upp så mycket att om hon slutade röka rakt av under graviditet så skulle abstinensen göra att hon får missfall, och isf borde hon sluta röka innan hon blir gravid igen! Men nej hon planerade att bli gravid och sen försöka sluta under graviditeten..
  • Aliyah
    sinnella skrev 2016-05-11 14:40:28 följande:

Jag har jobbat på neonatalen där mammor pumpar ur mjölk som vi sedan ger i sond till de för tidigt födda bebisarna.

En mamma som rökte pumpade ur och när mjölken stått ett par timmar fanns det en grå beläggning i botten av flaskan, rökpartiklar. Så fruktansvärt äckligt. Vi ville inte ge den där svarta mjölken till hennes pyttebebis.

När vi visade det för mamman bestämde hon på en gång att sluta röka. På några dagar var hennes mjölk fri från den där gråa beläggningen i botten.

Om man ammar så ser man ju inte allt det som bebisen får i sig från mjölken. Men man skulle ju aldrig ge en bebis mjölk på flaska och sedan blanda i rökpartiklar i mjölken.

Och sedan hela biten med mammans lukt, rökpartiklar i kläder, hår som kommer att påverka andning och risk för allergi och astma.

Det spelar nog ingen roll om du röker innan eller efter du ammar, rökpartiklarna finns där och påverkar hur du än gör.

Det här var det tydligaste någon nånsin skrivit i detta ämne!
Svar på tråden Rökning och amning?