Skyddad identitet
Gammal tråd, men ändå.
Jag hade skyddad identitet efter att ha sett till att en gravt kriminell hamnade i fängelse, varpå han och hans vänner hotade mig till livet. Hoten förnyades efter avtjänat straff, och jag tvingades flytta. (Fick hjälp av polisen att få skyddad adress.)
"Skyddet" innebar först en markering i register att adressen inte ska lämnas ut. Men det kan man inte lita på. En domare i en tingsrätt lämnade ut min adress och telefon till mannen i fråga, med motiveringen att "vi kan inte hålla på att larva med 'hemliga' adresser". Mannen som hotat mig var (som väl är) korkad nog att ringa och hota mig, så jag hann fly från lägenheten innan han kom dit.
Sedan fick jag "kvarskrivning", vilket innebär att jag är skriven på en adress, men bor på en annan. Normalt har man då en "särskild adress" dit myndigheterna skickar post. Men man kan inte lita på att den "särskilda adressen" hemlighålls av myndigheterna. För att öka min säkerhet valde jag att överhuvudtaget inte ange min verkliga adress för myndigheterna, utan lät min post gå till en postbox hos vänner som ger mig post då och då.
Kvarskrivning får man endast efter särskild prövning och normalt bara i tre år. Sedan kan det förnyas. (Jag brydde mig inte om att förnya det, utan står fortfarande kvar på den gamla adressen.)
Att bo så kan innebära vissa problem, i och med att man hör till den kommun/stadsdel osv där man officiellt bor. Det kan bli frågor i samband med barnomsorg, till exempel.