• Anonym (Cegr)

Vilket yrke tycker ni jag ska välja?

Har väldigt svårt att bestämma mig för vad jag vill bli. Har aldrig haft ett drömyrke och har inget stort intresse att gå på heller. Nu har jag i alla fall kommit fram till två alternativ - systemutvecklare eller bagare/konditor. Vilket tycker ni jag borde välja och varför? Och om någon av er jobbar med något av detta så får ni gärna berätta hur det är.

• Svar på tråden Vilket yrke tycker ni jag ska välja?
  • sarafamilj
    Anonym (Cegr) skrev 2016-05-09 14:11:02 följande:

Har väldigt svårt att bestämma mig för vad jag vill bli. Har aldrig haft ett drömyrke och har inget stort intresse att gå på heller. Nu har jag i alla fall kommit fram till två alternativ - systemutvecklare eller bagare/konditor. Vilket tycker ni jag borde välja och varför? Och om någon av er jobbar med något av detta så får ni gärna berätta hur det är.

Vilka härliga alternativ, låter så diametralt olika! :) 

Blir så förvånad när du skriver att du inte har något stort intresse, visst måste du väl ändå ha det för att komma på två så speciella inriktningar? Antar att bakning är ett stort intresse? 

Hoppas du får svar. Mitt var nog inte mycket till hjälp. Men skulle kollat löneutvecklingen för dessa två områden, när inget är en stor dröm för dig kan det ju vara en viktig faktor. Samt arbetstider och hur det ser ut med övertid/obekväm arbetstid och liknande. Och förstås tillgången på arbete, hur arbetsmarknaden ser ut för en bagare/konditor eller en systemutvecklare några år framåt i tiden. 
  • Anonym (sebbe)

Jag kan inte svara vad just du borde välja utan att veta något om din personlighet. Men åt mig själv skulle jag ha valt systemvetare grundat på: bättre lön, normala arbetstider, gillar datorer, vill ha ett sittande arbete, vill inte arbeta med livsmedel

• Anonym (Sigvard)
    Anonym (Cegr) skrev 2016-05-09 14:11:02 följande:

Systemutvecklare har högre lön och bättre arbetstider. Det hade jag satsat på om jag haft fallenhet för det.
  • sportpappa

Systemutvecklare på grund av bättre och mer flexibla arbetstider. 
    Lönen för en systemutvecklare verkar ligga på ungefär det dubbla jämfört med en bagare så det är ju också positivt.
    Arbetsmarknaden för en systemutvecklare är också väldigt bra. I alla fall om man har erfarenhet. Företagen frågar om man vill ha ett jobb.

• Anonym (gottegris)

Jag är systemutvecklare. Aldrig i livet att jag hade bytt det mot att baka bullar i ottan varje dag. Att släpa sig in till kontoret och spendera en timme på Facebook för att vakna till passar mig mycket bättre. 

Bra grejer:

Jag tjänar riktigt bra med pengar utan att anstränga mig nämnvärt.
    Jag har flexibla arbetstider och kan jobba hemifrån om jag vill.
    Karriärmöjligheterna ser närmast oändliga ut, just nu jobbar jag utomlands i solen och tjänar dollar. 
    Det är ett utmanande och stimulerande jobb som ständigt förnyas.
    Det är lätt att frilansa om man vill tjäna ännu mer pengar
  • Vinterankan

Absolut systemvetare, av de orsaker som anges ovan. Kombinera gärna med företagsekonomi så kommer du vara eftertraktad på arbetsmarknaden.

• smulpaj01
    Anonym (gottegris) skrev 2016-05-10 05:25:35 följande:

Jag är systemutvecklare. Aldrig i livet att jag hade bytt det mot att baka bullar i ottan varje dag. Att släpa sig in till kontoret och spendera en timme på Facebook för att vakna till passar mig mycket bättre. 

Bra grejer:

Jag tjänar riktigt bra med pengar utan att anstränga mig nämnvärt.

Jag har flexibla arbetstider och kan jobba hemifrån om jag vill.

Karriärmöjligheterna ser närmast oändliga ut, just nu jobbar jag utomlands i solen och tjänar dollar. 

Det är ett utmanande och stimulerande jobb som ständigt förnyas.

Det är lätt att frilansa om man vill tjäna ännu mer pengar

Hur blir man systemutvecklare? Svårt?
  • Anonym (gottegris)
    smulpaj01 skrev 2016-05-10 06:31:50 följande:
    Nej.

Jag har inte ens någon utbildning mer än gymnasium och ett par enstaka hogskolekurser. Jag är typen som lär mig bäst på egen hand, så jag har läst bocker, gått ett par onlinekurser, hängt på olika forum osv, och är helt självlärd. Nu har jag jobbat professionellt med detta i ~10 år, och ingen har någonsin ifrågasatt det. 

Jag tror det viktigaste är att vara genuint intresserad och vilja lära sig nya saker. Sedan är det långt viktigare att frstå principer och strukturer än att kunna en massa språk utantill. Finns nog inga som googlar så mycket som utvecklare :)
  • sportpappa
    smulpaj01 skrev 2016-05-10 06:31:50 följande:
    Det finns många olika vägar.
    Majoriteten tror jag har högskoleexamen som ingenjör, civilingenjör, data- och systemvetenskap. Då är det enklare att få jobb på ett konsultbolag som är en smidig väg för att lära sig systemutveckling.
    Det finns även specifika systemutvecklarutbildningar och YH-utbildningar.
    Sen är det ganska enkelt att lära sig själv. Man lär sig det mesta själv i slutändan ändå. Den ingenjörsmässiga och strukturerade biten kanske blir lidande, men en utbildning garanterar ju inte på något sätt det heller

Det handlar mest om att ha ett stort intresse, ganska duktig på matematik och engelska, driv, logiskt tänkande, lite ordning och reda, en vilja att fortsätta lära sig nya saker genom hela livet. Man utbildar sig inte till systemutvecklare och sen är det klart utan det fortsätter under hela karriären.
    Anonym (gottegris) skrev 2016-05-10 07:51:45 följande:
    Jag tror det viktigaste är att vara genuint intresserad och vilja lära sig nya saker. Sedan är det långt viktigare att frstå principer och strukturer än att kunna en massa språk utantill. Finns nog inga som googlar så mycket som utvecklare :)
    Jag håller helt med. Jag brukar säga att min bästa kunskap är att jag är väldigt duktig på att googla.
  • Anonym (Vad)

Någon som kan berätta vad man gör som systemutvecklare?

• Anonym (gottegris)
    Anonym (Vad) skrev 2016-05-10 08:40:17 följande:

Man utvecklar datasystem :)

Nej men det är i mångt och mycket programmering. Vi skapar system och funktioner för alla möjliga typer av applikationer.

Kan vara onboard-systemet i din volvo, en iphone-app, en webshop, ett datorprogram eller styrsystemet i en finlandsfärja.
  • sportpappa
    Anonym (Vad) skrev 2016-05-10 08:40:17 följande:

Det är väldigt väldigt brett och det går att fördjupa sig inom mängder av områden. I grunden är systemutveckling att man skriver programkod som sedan exekveras på något sätt. Enklast är nog att tänka att allt som har en dator i sig kräver att någon har programmeratt ett program för den. Datorer finns i det mesta. Microvågsugnar, klockor, porttelefoner, hissar, fordon, elektrisk tandborste osv. Det är inbyggda system som ofta kräver lågnivåprogrammering i Assembler, C eller annat liknande lågnivåspråk.
    Sen kommer alla mer uppenbara datorer som din dator, mobiltelefon, surfplatta, webbservrar, "molnet" (tusentals datorer sammankopplade) som ofta kör något högnivåspråk som Java, C++, C# eller dylikt. Alla kör program som en systemutvecklare har skrivit.

Det finns många hundra olika programmeringsspråk som är bra på olika saker och används på olika sätt.
    En icke komplett lista: en.wikipedia.org/wiki/List_of_programming_languages
    Ingen lär sig alla språk. Det blir ofta att man använder sig av en handfull olika språk i sitt dagliga arbete. Det är rekommenderat att regelbundet prova på något nytt språk. "Ett nytt språk per år".
    De mest populära språken är Java, C och C++: www.tiobe.com/tiobe_index
  • Anonym (Vad)
    sportpappa skrev 2016-05-10 10:11:14 följande:
    Det är väldigt väldigt brett och det går att fördjupa sig inom mängder av områden. I grunden är systemutveckling att man skriver programkod som sedan exekveras på något sätt. Enklast är nog att tänka att allt som har en dator i sig kräver att någon har programmeratt ett program för den. Datorer finns i det mesta. Microvågsugnar, klockor, porttelefoner, hissar, fordon, elektrisk tandborste osv. Det är inbyggda system som ofta kräver lågnivåprogrammering i Assembler, C eller annat liknande lågnivåspråk.
    Sen kommer alla mer uppenbara datorer som din dator, mobiltelefon, surfplatta, webbservrar, "molnet" (tusentals datorer sammankopplade) som ofta kör något högnivåspråk som Java, C++, C# eller dylikt. Alla kör program som en systemutvecklare har skrivit.

Det finns många hundra olika programmeringsspråk som är bra på olika saker och används på olika sätt.
    En icke komplett lista: en.wikipedia.org/wiki/List_of_programming_languages
    Ingen lär sig alla språk. Det blir ofta att man använder sig av en handfull olika språk i sitt dagliga arbete. Det är rekommenderat att regelbundet prova på något nytt språk. "Ett nytt språk per år".
    De mest populära språken är Java, C och C++: www.tiobe.com/tiobe_index
    Låter så himla intressant samtidigt som det låter väldigt komplicerat. Undrar om jag hade kunnat lära mig det..

Ska se om jag kan hitta någon kurs och se om det är något för mig. Jag har tex byggt upp en egen hemsida, när jag läste webbdesign. Är det lite som det? Haha.
  • sportpappa
    Anonym (Vad) skrev 2016-05-10 11:16:20 följande:
    Låter så himla intressant samtidigt som det låter väldigt komplicerat. Undrar om jag hade kunnat lära mig det..

Ska se om jag kan hitta någon kurs och se om det är något för mig. Jag har tex byggt upp en egen hemsida, när jag läste webbdesign. Är det lite som det? Haha.
    Webbdesign är inte samma sak. Det är markup. Man märker upp hur olika element ska placeras och se ut.
    Om man använder Javascript för att få saker att hända så är den delen programmering. 

Jag tycker att www.codecademy.com är en bra sida för att lära sig grundläggande programmering. Dock inte de mer avancerade språken även om de har en Javakurs, men den är väldigt basal.
    Det finns hur många tutorials som helst man kan gå igenom och lära sig programmera. Det går att hitta det mesta helt gratis. Utvecklingsmiljöer är gratis, utvecklingskit är gratis...allt är gratis. De flesta stora företag använder exakt samma verktyg som man kan ladda hem gratis så det man gör på jobbet kan man göra hemma.
  • Anonym (gottegris)
    Anonym (Vad) skrev 2016-05-10 11:16:20 följande:

Som sportpappa säger är det inte samma sak, men det kan däremot vara en utmärkt inkörsport. Jag byggde hemsidor när jag var yngre. Först markup (HTML), sen började jag bygga med PHP, MySQL och Javascript. 

Det blir en ganska naturlig övergång när man hela tiden vill bygga bättre och bättre hemsidor, så varför inte starta där. Det är också väldigt lätt att komma igång och man ser sina justeringar direkt.
  • Anonym (Vad)
    Anonym (gottegris) skrev 2016-05-11 01:54:38 följande:
    Som sportpappa säger är det inte samma sak, men det kan däremot vara en utmärkt inkörsport. Jag byggde hemsidor när jag var yngre. Först markup (HTML), sen började jag bygga med PHP, MySQL och Javascript. 

Det blir en ganska naturlig övergång när man hela tiden vill bygga bättre och bättre hemsidor, så varför inte starta där. Det är också väldigt lätt att komma igång och man ser sina justeringar direkt.
    Okej! Låter bra.

Men vad är skillnaden på programmerare och systemutvecklare då? Eller är det samma sak? Sitter och kollar utbildningar nu..
  • sportpappa
    Anonym (Vad) skrev 2016-05-13 18:18:34 följande:
    Okej! Låter bra.

Men vad är skillnaden på programmerare och systemutvecklare då? Eller är det samma sak? Sitter och kollar utbildningar nu..
    Typ samma sak. Man kan väl tänka sig att en systemutvecklare ser mer till hela systemet medan en programmerare bara knackar kod fast jag ser dem som synonymer.
Svar på tråden Vilket yrke tycker ni jag ska välja?