smulpaj01 skrev 2016-05-10 06:31:50 följande:
Hur blir man systemutvecklare? Svårt?
Det finns många olika vägar.
Majoriteten tror jag har högskoleexamen som ingenjör, civilingenjör, data- och systemvetenskap. Då är det enklare att få jobb på ett konsultbolag som är en smidig väg för att lära sig systemutveckling.
Det finns även specifika systemutvecklarutbildningar och YH-utbildningar.
Sen är det ganska enkelt att lära sig själv.
Man lär sig det mesta själv i slutändan ändå. Den ingenjörsmässiga och strukturerade biten kanske blir lidande, men en utbildning garanterar ju inte på något sätt det heller
Det handlar mest om att ha ett stort intresse, ganska duktig på matematik och engelska, driv, logiskt tänkande, lite ordning och reda, en vilja att fortsätta lära sig nya saker genom hela livet. Man utbildar sig inte till systemutvecklare och sen är det klart utan det fortsätter under hela karriären.
Anonym (gottegris) skrev 2016-05-10 07:51:45 följande:
Jag tror det viktigaste är att vara genuint intresserad och vilja lära sig nya saker. Sedan är det långt viktigare att frstå principer och strukturer än att kunna en massa språk utantill. Finns nog inga som googlar så mycket som utvecklare :)
Jag håller helt med. Jag brukar säga att min bästa kunskap är att jag är väldigt duktig på att googla.