• Gemmy

    Mina uträkningar stämmer inte med ul, någon som har lust att hjälpa/förklara?

    Jag hade min sista mens den 16 oktober, vilket betyder att mitt bf datum borde vara mellan 20-22 juli (olika datum på olika hemsidor/appar)
    Där står det också att ägglossningen ska ha skett runt den 30 oktober, vilket borde stämma för vi hade oskyddat sex den 24 och den 28 oktober. Jag plussade den 7 november, så en vecka innan beräknad mens (14 november). 

    Enligt ultraljudet är mitt bf datum den 16 juli, vilket innebär att befruktningen skedde tidigare än vad jag har räknat med och  att jag ska haft min mens innan( ?) vilket inte kan stämma med tanke på att jag är 100% säker på när jag hade min mens.  

    Jag hade alltså äl tre dagar efter avslutad mens, kan det stämma? om man litar på ultraljudet. Känns alldeles för tidigt..

    Ber om ursäkt för den röriga texten, men jag kanske ska få ett kejsarsnitt om det inte startar av sig själv, och är rädd att dem inte ger bebisen tillräckligt mycket tid att komma ut på egen hand, för att beräkningarna är fel.
    Jag får nämtligen inte gå över 40 veckor. 

    Tacksam för lite svar

  • Svar på tråden Mina uträkningar stämmer inte med ul, någon som har lust att hjälpa/förklara?
  • inance

    Spelar ingen roll när du hade mens, det är ägglossningen som räknas, och det är absolut inte omöjligt att ha ägglossning redan på cykeldag 9. Men vanligare är det väl att bebisar växer lite olika, vet många som vet prick när de haft ägglossning och ändå blivit flyttade vid ultraljud. Är din bebis 4-6 dagar större än den "bör" vara så är det ju även rimligt att anta att den då bör komma ut 4-6 dagar tidigare.

  • augustibebis2016

    Enligt ultraljuden blev jag befruktad med min första när jag fortfarande hade mens. Knappast :P

    ULen går på bebis storlek och beräknar BF utifrån det. Min känsla har alltid varit "lika bra att bara acceptera" för jag tycker inte jag fått nåt bra svar. Jag tror teorin är att fram till en viss ålder växer alla foster med ungefär samma hastighet, först därefter börjar individuella genetiska skillnader visa sig. Därför kan en mätning ge ett annat datum än det du tänkt dig.

    Min första hade BF 21/2 enligt sista menSens första dag. För varje ultraljud flyttades det tillbaka tills RUL så småningom påstod 12/2. Han kom 6/2 och var fullgången...

  • syntharen

    I ditt fall tror jag faktiskt att du har haft ägglossning några dagar tidigare än du trott eftersom du plussade 7-8 dagar efter din uträkning av när du hade ÄL. Det är ovanligt att kunna plussa så tidigt. Sedan så är jag övertygad om att olika bebisar växer olika fort oavsett vad läkare och barnmorsker säger.

  • kairoso

    Vi är i exakt samma situation, förutom att jag ligger lite drygt två veckor före dig. 


    Mens 29 september - 3 oktober, sex 8 oktober och 15 oktober. 


    Enligt mens skulle jag haft BF 4 juli, enligt UL är jag beräknad 27 juni (en vecka tidigare). Vilket innebär att jag hade ägglossning 5-9 oktober enligt läkare, alltså 6-10 dagar efter mensens första dag. Mycket tidigare än jag trodde var möjligt då jag har ens menscykel på 27-30 dagar oftast.

  • Gemmy

    Tack för svar tjejer, då förstår jag att det alltså är möjligt att jag hade ögglosning mycket tidigare än trott. Hoppas bara att lillen väljer att titta ut på bf 

  • Linutis

    Haha herre gud, jag är i samma sits! Hade sista mensen 18 oktober. Har bf 11 augusti. Får inte ihop det Heller här

  • Melissenta

    jag var på VUL idag och fick besked om att jag är 6+3 istället för 7+3 enligt senaste mensen, men barnmorskan kunde inte ge mig något tydligt svar om det är beräknat från befruktningsdatum.. för att om det är så så blev jag befruktad en vecka efter att mina mens började..vilket låter knappt möjligt nog.. Men kan det vara så att bebisen växer för lite då?

  • kairoso
    Melissenta skrev 2016-05-12 15:50:43 följande:

    jag var på VUL idag och fick besked om att jag är 6+3 istället för 7+3 enligt senaste mensen, men barnmorskan kunde inte ge mig något tydligt svar om det är beräknat från befruktningsdatum.. för att om det är så så blev jag befruktad en vecka efter att mina mens började..vilket låter knappt möjligt nog.. Men kan det vara så att bebisen växer för lite då?


    Hur menar du nu? När var din sista mens första dag?


    Om du är i 6+3 idag så hade du alltså mens den 28 mars istället för den 21 mars, om man ska gå efter "14 dagars ägglossningsregeln".


    Om du plussat nära efter din mens borde du varit omkring 8+3 istället.  

  • kairoso
    kairoso skrev 2016-05-12 16:50:49 följande:

    Hur menar du nu? När var din sista mens första dag?


    Om du är i 6+3 idag så hade du alltså mens den 28 mars istället för den 21 mars, om man ska gå efter "14 dagars ägglossningsregeln".


    Om du plussat nära efter din mens borde du varit omkring 8+3 istället.  


    Menade inte plussat, jag menade om du blivit befruktad nära din mens :) 
Svar på tråden Mina uträkningar stämmer inte med ul, någon som har lust att hjälpa/förklara?