• felisa

Färdiga smörgåsar?

Gravid i vecka 14. Min barnmorska tycker jag ska vara försiktig med färdigköpta smörgåsar, främst med sallad osv i (man vet inte hur noga det sköljs).

Jag köper ofta färdiga smörgåsar i jobbet, bra som en snabb lunch, ofta på något café. Nu har jag hittat ett café nära jobbet, där de säljer mackor med bara smör och ost. Ok att köpa dessa? Det är ju vanlig hårdost och smör, men jag ser att osten och smöret verkar stå framme i rumstemperatur hela dagarna.

• Svar på tråden Färdiga smörgåsar?
  • amalie79

Det är inget jag ens reflekterade över kunde vara farligt, det enda var att jag inte köpte brie och salami baguetter

• cajcaj

Det jag aktat mig för nu under graviditeten är mackor, smörgåstårtor osv som är förpackade och säljs på matvaruaffärer. På caféer och dylikt är det större ruljans på färska ingredienser som (förhoppningsvis) inte har legat i flera dagar.. Så resonerar jag :)

• JA77

Skulle du bli sjuk så är det ju ingen farlig magsjuka!

• Callo

Finns viss risk för listeria i sallad. Därför avråds det att äta från tex caféer, pizzerior (som lägger isbergssallad/ruccola på pizzor), restauranger osv. Man väljer själv vilka risker man vill ta.

• amalie79
    Callo skrev 2016-05-15 02:24:54 följande:

Finns viss risk för listeria i sallad. Därför avråds det att äta från tex caféer, pizzerior (som lägger isbergssallad/ruccola på pizzor), restauranger osv. Man väljer själv vilka risker man vill ta.

Va? Så olika det är beroende på vem man har som bm på Mvc. Fick inga sådana restriktioner från min bm, har aldrig fått höra detta att man inte får äta på restaurang som gravid. Kan detta verkligen vara sant?
  • LaFontaine
    amalie79 skrev 2016-05-15 07:18:28 följande:
    Va? Så olika det är beroende på vem man har som bm på Mvc. Fick inga sådana restriktioner från min bm, har aldrig fått höra detta att man inte får äta på restaurang som gravid. Kan detta verkligen vara sant?
    Nej, jag har aldrig hört någon som avråtts från det. Är det en barnmorska som avrått från detta har denna gått ifrån vad livsmedelsverket säger.
  • Mascaraklumpar

I vissa länder avråder man helt från att äta råa grönsaker, i Sverige är rådet att man ska skölja dem noga. Det finns en liten risk för toxoplasmos även om grönsakerna är sköljda, men här har man väl antagligen tyckt att det blir för många inskränkningar i vad gravida kvinnor får äta, så man har valt att fokusera på de största riskerna istället.

Ska man vara petig så innefattar väl även de svenska rekommendationerna att man inte bör äta färdiga mackor, sallader osv, för man kan ju faktiskt inte veta om grönsakerna är sköljda eller inte. Sen valde jag personligen att ta risken, men vill man vara helt säker på att inte drabbas så bör man nog låta bli.

• Callo
    amalie79 skrev 2016-05-15 07:18:28 följande:

Hur fick du detta till att det skulle vara min bm som sagt det? Sen att man inte skulle få äta på restaurang som gravid, var har jag skrivit det? Du får äta precis vad du vill när du är gravid. Det är du själv som avgör. Det är skillnad på att "inte få" och "avråda". När jag skriver "avråds från att äta..." så är det i benämning "var försiktig att äta den typen av mat på restaurang/café osv. Du vet ju inte om den är sköljd." På pizzerian här bredvid lägger de tex ruccola direkt från påsen på pizzan. Det tycker jag inte ens är ok även om jag inte varit gravid.

Att det finns risk för listeria i tex sallader är inget okänt.

Källa: www.1177.se/Skane/Tema/Gravid/Graviditeten/Halsa-under-graviditeten/Bra-mat-nar-man-ar-gravid/
  • amalie79
    Callo skrev 2016-05-16 01:00:19 följande:

Hur fick du detta till att det skulle vara min bm som sagt det? Sen att man inte skulle få äta på restaurang som gravid, var har jag skrivit det? Du får äta precis vad du vill när du är gravid. Det är du själv som avgör. Det är skillnad på att "inte få" och "avråda". När jag skriver "avråds från att äta..." så är det i benämning "var försiktig att äta den typen av mat på restaurang/café osv. Du vet ju inte om den är sköljd." På pizzerian här bredvid lägger de tex ruccola direkt från påsen på pizzan. Det tycker jag inte ens är ok även om jag inte varit gravid.

Att det finns risk för listeria i tex sallader är inget okänt.

Källa: www.1177.se/Skane/Tema/Gravid/Graviditeten/Halsa-under-graviditeten/Bra-mat-nar-man-ar-gravid/

Nej jag bara antog det eftersom du skriver att det avråds från så antog jag att det var din bm för det är väl oftast dem man lyssnar på. Ber om ursäkt:)

Du skrev ju att man avråds från att äta på restaurang, pizzeria och café o då finns ju inte så många möjligheten kvar att äta annat än hemma o det är inget råd jag någonsin fick, att inte äta ute
  • JA77

Men då kan man ju inte äta hos andra heller, eftersom man inte vet hur maten är hanterad. Nja, följ Livsmedelsverkets rekommendationer. 

Svar på tråden Färdiga smörgåsar?