• Anonym (Chockad)

Bara invandrare på förskolan

Hej!

Håller på att skola in mitt barn på förskolan.

Mitt barn är det enda Svenska barnet i hela förskolan. Alla i personalen är också utländska.

Barnen tittar konstigt på mitt barn och även på mig. Har känt av en del tråkiga attityder mot mig ifrån personalen. Några utav dess bär även slöja.

Jag vet inte om om jag verkligen vill att mitt barn ska gå på denna förskolan. Känns olustigt i hela kroppen.

Fler som har det likadant?

• Svar på tråden Bara invandrare på förskolan
  • Anonym (Segreation)

Bor ni ute i förorten?

Duger inte platsen till er kan ni vänta till aug, sept då det brukar finnas större utbud.

Barnen är de födda i Sverige, är de svenska, kanske med föräldrar som är födda i ett annat land.

• Anonym (här)

Här skulle jag nog säga att barnen till 2/3 är utländska. Mina barn är till hälften svenska och födda i Sverige, ser svenska ut. Personalen är nog typ 50/50. Har dock aldrig vart med om nån taskig attityd eller likande. Alla är jätte trevliga och hälsar jämt glatt.

Kan ju va så att du utstrålar negativitet, då du inte känner dig bekväm och då är det klart man inte bli bemöt med öppna armar.

• Anonym (BrittaBerit)

Förstår dig verkligen! Jag hade inte velat ha mina barn i en sådan förskola, tack och lov är det nästan bara Svenska där jag bor. Om många barn kommer från samma land finns ju risken att de blir att prata mycket på sitt eget språk också... Är detta ditt enda alternativ?

• Anonym (Lizzi)

Men uuuujujuj!!! Akta så de inte äter upp dig!

• Anonym (BrittaBerit)
    Anonym (Lizzi) skrev 2016-05-11 14:46:40 följande:

Men uuuujujuj!!! Akta så de inte äter upp dig!

Så fjantig kommentar, är det konstigt att man inte vill att ens barn ska bli utanför???!!!
  • terfje

Kommer ihåg att när jag gick på dagis som liten var det jag och en kille som var hel svenska. Resten på avdelningen var halv eller helt utländska. Har inte något emot dem så sätt bara att jag fick inte vara med och leka med dem utan barnen sa till mig att jag skulle hålla mig till att leka med den killen som var hel svensk. Min bonus dotter har varit ensam svensk i sin klass och blev trakasserad och mobbad utan dess like. Sedan vi bytte skola så har det blivit mycket bättre.

• Anonym (bobo)

Vet av egen erfarenhet att barns språkutveckling hämmas av att vistas i en förskolemiljö där främst främst personalen har ett dåligt språk.

Har man svenska som modersmål och klarar av och har tid att stimulera ett barns språkutveckling tillräckligt själv gör det inte så mycket. Men annars är det viktigt att förskolan har en bra språklig miljö.

Min åsikt i alla fall.

• Anonym (fakta)

Vi hade vår dotter på en förskola där hon var ett av ganska få barn med svenska som modersmål. Flera i personalen var också utländska (men inte alla). Sista året var hon det enda "helsvenska" barnet i sin barngrupp. Vi märkte det året att hon började "bryta" på svenska och göra grammatiska fel som hon inte hade gjort tidigare.

Så jo, sammansättningen av barngruppen spelar roll. Likaså pedagogerna osv. När vår dotter började skolan valde vi en skola längre bort, men med fler svenska barn. Inte bara svenska barn, men fler. Nu "bryter" hon inte längre.

Vill tillägga att det i övrigt var en jättebra förskola. Trevliga pedagoger, vår dotter var inte utanför, de andra föräldrarna verkade ok osv. Det var inte det som var problemet, eller att det var en "stökig" förskola. Utan just språket och språkutvecklingen.

• Anonym (jj)

Hej ts. Här är det typ likadant. På min sons dagis är dom tre eller fyra barn som är svenskar, resten invandrare. Ordinarie personal är svenskar, men alla nystartsjobbare är invandrare. Jag kan verkligen inte klaga för alla är underbara och jobbar ihop som ett team, även om språket krockar så jobbar alla mot samma mål: Att göra det bästa för ALLA barn, oavsett etnicitet. Jag har varit på nystartsjobbarna att jag kräver att dom ska hälsa på mig på morgonen och även till mitt barn, vilket dom varit dåliga på. Men jag har varit envis och inte gett mig, och idag säger dom hej eller godmorgon när vi kommer.

Då är det mycket värre med skolan där min äldsta går. Det är några enstaka barn som är svenskar, resten invandrare och det är stökigt, skrikigt, fula ord, våld osv. Omvänd rasism så det skriker om det. Det värsta är det som hände min kompis. Det var två svenska killar i samma förskoleklass, resten invandrare. När dom skulle börja ettan särade dom på dessa två så dom blev ensamma svenskar i klassen.

Mina barn har blivit accepterade även om det låter helt jävla galet. Mina barns kompisar är UNDERBARA ungar med UNDERBARA föräldrar. Min äldsta sons bästa kompis är en underbar liten kille från Irak. Min yngsta sons bästis är från Somalia :)

Jag försöker prata med så många barn som möjligt, visa intresse för dom för dom blir som blommor som blommar ut när de får en vuxen som lyssnar och pratar med dom. Hör jag fula ord tvekar jag inte en sekund att säga till, och det har inget med att göra vart man kommer ifrån. Grodor hoppar ur munnen på alla barn.

Det enda jag inte tycker om är att skolan inte är tillräckligt hårda när det gäller kommunikationen mellan varandra. De utländska barnen talar sitt eget språk oftast, nånting de svenska barnen inte förstår. Och det kommer alltid vara vi och dom pga detta då det blir omöjligt att kommunicera. De svenska barnen förstår inte ett dugg vad de andra barnen pratar om, och det skapas utanförskap pga att majoriteten av barnen är invandrare. Jag har tagit upp detta med fröknarna och dom säger själva att i skolan är det svenska språket som gäller, men jag tycker dom är slappa när det gäller detta.

Hade jag varit du hade jag sökt till ett annat dagis utan att vara det minsta rasistisk. Mångkulturen är bra, men det behövs svenskar för att det ska kunna fungera. Det måste vara jämnt fördelat för att det ska fungera. Det behövs svenska barn och svenska fröknar.

• Anonym (jj)

Språket bland de svenska barnen har påverkats mycket har jag också märkt. De äldre barnen bryter när de pratar och det låter fruktansvärt.

Svar på tråden Bara invandrare på förskolan