Hej ts. Här är det typ likadant. På min sons dagis är dom tre eller fyra barn som är svenskar, resten invandrare. Ordinarie personal är svenskar, men alla nystartsjobbare är invandrare. Jag kan verkligen inte klaga för alla är underbara och jobbar ihop som ett team, även om språket krockar så jobbar alla mot samma mål: Att göra det bästa för ALLA barn, oavsett etnicitet. Jag har varit på nystartsjobbarna att jag kräver att dom ska hälsa på mig på morgonen och även till mitt barn, vilket dom varit dåliga på. Men jag har varit envis och inte gett mig, och idag säger dom hej eller godmorgon när vi kommer.
Då är det mycket värre med skolan där min äldsta går. Det är några enstaka barn som är svenskar, resten invandrare och det är stökigt, skrikigt, fula ord, våld osv. Omvänd rasism så det skriker om det. Det värsta är det som hände min kompis. Det var två svenska killar i samma förskoleklass, resten invandrare. När dom skulle börja ettan särade dom på dessa två så dom blev ensamma svenskar i klassen.
Mina barn har blivit accepterade även om det låter helt jävla galet. Mina barns kompisar är UNDERBARA ungar med UNDERBARA föräldrar. Min äldsta sons bästa kompis är en underbar liten kille från Irak. Min yngsta sons bästis är från Somalia :)
Jag försöker prata med så många barn som möjligt, visa intresse för dom för dom blir som blommor som blommar ut när de får en vuxen som lyssnar och pratar med dom. Hör jag fula ord tvekar jag inte en sekund att säga till, och det har inget med att göra vart man kommer ifrån. Grodor hoppar ur munnen på alla barn.
Det enda jag inte tycker om är att skolan inte är tillräckligt hårda när det gäller kommunikationen mellan varandra. De utländska barnen talar sitt eget språk oftast, nånting de svenska barnen inte förstår. Och det kommer alltid vara vi och dom pga detta då det blir omöjligt att kommunicera. De svenska barnen förstår inte ett dugg vad de andra barnen pratar om, och det skapas utanförskap pga att majoriteten av barnen är invandrare. Jag har tagit upp detta med fröknarna och dom säger själva att i skolan är det svenska språket som gäller, men jag tycker dom är slappa när det gäller detta.
Hade jag varit du hade jag sökt till ett annat dagis utan att vara det minsta rasistisk. Mångkulturen är bra, men det behövs svenskar för att det ska kunna fungera. Det måste vara jämnt fördelat för att det ska fungera. Det behövs svenska barn och svenska fröknar.