• Anonym (Chockad)

Bara invandrare på förskolan

Hej!

Håller på att skola in mitt barn på förskolan.

Mitt barn är det enda Svenska barnet i hela förskolan. Alla i personalen är också utländska.

Barnen tittar konstigt på mitt barn och även på mig. Har känt av en del tråkiga attityder mot mig ifrån personalen. Några utav dess bär även slöja.

Jag vet inte om om jag verkligen vill att mitt barn ska gå på denna förskolan. Känns olustigt i hela kroppen.

Fler som har det likadant?

• Svar på tråden Bara invandrare på förskolan
  • Anonym (bulten)
    Anonym (bobo) skrev 2016-05-13 12:01:16 följande:
    Men förstår inte du problemet med en hel drös invandrarungar som aldrig kommer i kontakt med bra svenska förutom möjligtvis på tv (barn lär sig inte språk från tv). Hemma pratar barnen sitt hemspråk. På förskolan lär de sig undermålig svenska av utländsk förskolepersonal med knackig svenska. Dessa barn riskerar få både ett dåligt hemspråk (eftersom det lätt händer för barn som talar minoritetsspråk) OCH en dålig svenska. Utan något bra språk kommer man få stora svårigheter med att klara livet. Det är katastrofalt. Vet du hur många såna barn vi har i sverige? Man kan verkligen prata om en förlorad generation.
    Självklart förstår jag det men TS är svensk själv så hennes barn får input av ordentlig svenska, förmodligen tillräckligt om barnet dessutom träffar svensktalande personer den tiden hen inte är på förskolan.

Det är såklart ett jätteproblem i områden där barn till icke svensktalande inte kommer i kontakt med ordentlig svenska öht. Men TS barn gör det. Vet vi om hon bor i Tensta eller Rinkeby i "en annan värld"? Nej. Hon kanske bor i ett mindre segregerat område där ordentlig svenska faktiskt pratas utanför förskolan.
  • Anonym (Chockad)
    nevermind skrev 2016-05-12 20:30:48 följande:

Vad menar du med tråkig attityd?

De har inte presenterat sig för varken mig eller sonen, inte ens hälsat bla. Sen har jag fått en och annan vad ska jag säga blick som jag uppfattar som fientlig.
  • Anonym (Katastrofalt)

Japp mitt barn har börjat på en ganska så stor förskola i Malmö. Där finns inte ett enda svenkt barn. De som arbetar, bla två arabiska kvinnor, har ingen utbildning, de är vikarier. De kan inte bra svenska, inte ens sjunga på svenska. De sjunger men säger fel i låten då de inte ens vet vad för ord som finns i texten och säger/sjunger fel. De pratar arabiska med barnen så jag vet inte vad de säger till dem men de är alltid så arga på dem och fyar med fingret mest hela tiden. Man blir mörkrädd. Väntar nu annan förskola men inte förrens augusti kan vi börja.

Barnen är snoriga hela tiden ingen torkar, de äter sand och ingen torkar upp dem där heller. Sist hörde jag av en vikarie när ett barn var ledsen och grät att de inte får lyfta barnen pga deras ryggar!? Kan det stämma?

Det finns ingen lek, ingen av personalen som tar initiativ till att tex ha rollspel, handdocksteater, läsa bok högt osv. Sådant bör väl finnas varje dag på en förskola? Ingen lär sig svenska där. Det är värre än värst. Hoppas nu bara att den nya förskolan är bättre men jag vet inte hur förskolor ska vara, aldrig rört mig där förut så jag har inget bra att jämföra med

• seriösanvändare
    Anonym (bobo) skrev 2016-05-13 12:01:16 följande:
    Men förstår inte du problemet med en hel drös invandrarungar som aldrig kommer i kontakt med bra svenska förutom möjligtvis på tv (barn lär sig inte språk från tv). Hemma pratar barnen sitt hemspråk. På förskolan lär de sig undermålig svenska av utländsk förskolepersonal med knackig svenska. Dessa barn riskerar få både ett dåligt hemspråk (eftersom det lätt händer för barn som talar minoritetsspråk) OCH en dålig svenska. Utan något bra språk kommer man få stora svårigheter med att klara livet. Det är katastrofalt. Vet du hur många såna barn vi har i sverige? Man kan verkligen prata om en förlorad generation.
    Det kallas att barnen blir halvspråkiga. Dvs de lär sig varken modersmålet perfekt eller korrekt svenska. Och det är ett stort handikapp om de inte tar igen det, de är i princip chanslösa på högre utbildningar och bättre jobb. Deras utanförskap cementeras pga bristfälliga språkkunskaper, trots att de är födda i Sverige eller iaf uppväxta här.

Dock brukar detta inte hända barn där svenska talas i hemmet, som i TS fall. Däremot kan det hända att barnen börjar "bryta" om omgivningen gör det, trots att de har svenska som modersmål. Vill man undvika detta är det viktigt att välja en skola med många andra svenska barn. (Förskola är inte lika viktigt).
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (E)

Kolla bara på typ ex on the beach eller Paradise hotel så får ni se hur det blir för personer som är svenska men växer upp med invandrare. De bryter och kan inte ens tala korrekt svenska. Hur kan man utsätta sitt barn för sådant? Det är inte direkt svårt att sätta barnet i en bra svensk skola utan en massa invandrare.

• Pkb

Man kan ju se ut som en invandrare utan att vara invandrare, som jag själv tillexempel. Dålig attityd finns ju bland svenskar också.

• Anonym (a)

Vart ligger denna förskola. 
    Inte ens här där jag bor mellan två invandrartäta förorter är det enbart invandrarbarn, det är en mix, vilket jag tycker är skitbra.
    Ska vi nånsin kunna samarbeta och jobba för samhällets bästa, måste vi lära oss att kunna interagera med varandra, med respekt från alla håll. 

• Pkb

Att människor från förorten skulle vara chanslösa och ha stora svårigheter i arbetslivet och med utbildningen är dock inget jag sett. Det är ju jätte många tillexempel turkiska tjejer (födda i och utanför Sverige) som jobbar på sjukhus och vårdcentraler och många iranier som jobbar som tandläkare, läkare och kirurger. Flera av de jag gick i skola med här i förorten jobbar på vårdcentraler, på apotek och på banker.

• Anonym (bobo)
    Pkb skrev 2016-05-13 18:04:05 följande:

Att människor från förorten skulle vara chanslösa och ha stora svårigheter i arbetslivet och med utbildningen är dock inget jag sett. Det är ju jätte många tillexempel turkiska tjejer (födda i och utanför Sverige) som jobbar på sjukhus och vårdcentraler och många iranier som jobbar som tandläkare, läkare och kirurger. Flera av de jag gick i skola med här i förorten jobbar på vårdcentraler, på apotek och på banker.

Ja det är ju inte så konstigt att du sett arbetande invandrare eftersom arbetslöshetem bland invandrare inte är 100%-ig.
  • Anonym (E)

Herregud vad folk är naiva. Sorgligt. Vi som är vakna är de som tar våra barn på största allvar, mitt barn kommer ha de bästa förutsättningarna.

Svar på tråden Bara invandrare på förskolan