RH negativ och gravid
Hej!
Är det någon av er (damer) som är RH negativ? Isf, har ni lust att dela med om vad er barnmorska informerat er om, och vad är planen för hur ni ska/har dealat med detta under graviditeten?
Jag bor utomlands och är därför nyfiken på hur det funkar i Sverige. Här i England ska det tas sprutor vid 3 olika tillfällen månaderna innan förlossning, samt en vid förlossning.
Funkar det verkligen så i Sverige också? Jag kan inte hitta någon sådan info.
Kram, tack o hej!
Lite info:
"Vid graviditet fastställs blodgruppstillhörighet hos kvinnan för att utesluta antikroppsbildning, vilken kan skada nästkommande barn. Om kvinnan är Rh- och det första väntade barnet Rh+ så kan kvinnan i samband med blödning på grund av trauma, förlossning, missfall eller abort bilda antikroppar mot rhesusfaktorn i barnets blod. Vid nästa graviditet angriper dessa antikroppar barnets röda blodkroppar om detta barn också är Rh+. Barnet drabbas då av hemolys. För att förhindra denna antikroppsutveckling behandlas kvinnan redan vid händelser enligt ovan med läkemedel, som förhindrar antikroppsbildningen. Denna behandling är inte en helt säker garanti mot antikroppsbildning, varför dessa kvinnor rutinmässigt testas för detta under följande graviditeter."
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-12 00:39
Förtydligande: Jag kan inte hitta någon info om att de 3 första sprutorna tas i Sverige? Den vid förlossningen tas så klart i Sverige också (kanske beroende på barnets blodgrupp, men här tas den hur som helst).