• höstsolen

RH negativ och gravid

Hej!
    Är det någon av er (damer) som är RH negativ? Isf, har ni lust att dela med om vad er barnmorska informerat er om, och vad är planen för hur ni ska/har dealat med detta under graviditeten? 
    Jag bor utomlands och är därför nyfiken på hur det funkar i Sverige. Här i England ska det tas sprutor vid 3 olika tillfällen månaderna innan förlossning, samt en vid förlossning.  
    Funkar det verkligen så i Sverige också? Jag kan inte hitta någon sådan info.

Kram, tack o hej!

Lite info:
    "Vid graviditet fastställs blodgruppstillhörighet hos kvinnan för att utesluta antikroppsbildning, vilken kan skada nästkommande barn. Om kvinnan är Rh- och det första väntade barnet Rh+ så kan kvinnan i samband med blödning på grund av trauma, förlossning, missfall eller abort bilda antikroppar mot rhesusfaktorn i barnets blod. Vid nästa graviditet angriper dessa antikroppar barnets röda blodkroppar om detta barn också är Rh+. Barnet drabbas då av hemolys. För att förhindra denna antikroppsutveckling behandlas kvinnan redan vid händelser enligt ovan med läkemedel, som förhindrar antikroppsbildningen. Denna behandling är inte en helt säker garanti mot antikroppsbildning, varför dessa kvinnor rutinmässigt testas för detta under följande graviditeter."

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-12 00:39
    Förtydligande: Jag kan inte hitta någon info om att de 3 första sprutorna tas i Sverige? Den vid förlossningen tas så klart i Sverige också (kanske beroende på barnets blodgrupp, men här tas den hur som helst).
  • Svar på tråden RH negativ och gravid
  • jevana

I Finland fås en spruta omkring v26 efter att blodprov tagits som borde visa också barnets blodgrupp. O så en spruta till efter förlossningen.

• Nilsanna

Jag är RH- och träffade min barnmorska igår (är i vecka 6). Fick information om att det görs ett blodprov i vecka 8 och därefter fastställer man om det behövs en spruta under graviditeten. Det sker en tät uppföljning under hela graviditeten med flera blodprover. Sedan blir det alltid en spruta inom 48h efter förlossningen.

Är det här ditt första barn?

• Lena

Bara ett extra blodprov men så var barnen negativa som mig.

• Furstinna

Fick en spruta ungefär ett dygn efter förlossning och det var allt.

• Mooki

Jag är rh-negativ och man har genom blodprov fastställt att fostret jag bär på nu är rh-positivt. Efter ett sent missfall för några år sedan (första graviditeten) fick jag en immuniseringsspruta, men jag kommer även att få en spruta i vecka 24 denna graviditet (är i vecka 20 nu).

• MysSarah

Jag är rh negativ och min son är det inte. Jag fick en spruta efter förlossningen, det var allt.

• Liten2016

Jag är rh- och de har testat mitt blod mot antikroppar två gånger. Är nog dags för nästa blodprov på måndag, är v35+0. I Göteborg kollar de inte fostrets blodgrupp innan födseln som de gör i vissa andra landsting. Min man är dock rh+ så risken är stor att bebisen också är det. Får en spruta efter förlossningen isf. Jag oroar mig inte så mycket över det.

• Oscarsmamma84

De tog prover i v 12 på mig o där fick de fram att barnet oxå är rh negativ. Så inget mer behövs göras denna graviditeten.

• Panda88
    Nilsanna skrev 2016-05-12 06:04:01 följande:

Jag är RH- och träffade min barnmorska igår (är i vecka 6). Fick information om att det görs ett blodprov i vecka 8 och därefter fastställer man om det behövs en spruta under graviditeten. Det sker en tät uppföljning under hela graviditeten med flera blodprover. Sedan blir det alltid en spruta inom 48h efter förlossningen.

Är det här ditt första barn?

Det blir inte alls alltid en spruta efter förlossning. Man får en spruta bara om barnet är positiv.
    Med första barnet som är just positiv fick jag en spruta efter fl men med sonen som är negativ han också fick jag ingen.
  • Mamma@N

Är RH- och fick ta ett blodprov ganska tidigt som visade att bebisen var RH+ vilket innebar att jag fick ta en spruta i v 26 och sedan fick jag en spruta dagen efter han var född. 

Egentligen är det väl barn nummer 2 som kan råka ut för att man som mamma producerar antikroppar mot barnet vilket i sin tur kan leda till skador. Vid första barnet tas sprutor och sådant för att förebygga att det ska bli problem vid en eventuell nästa graviditet. 

• Eyre

Jag är RH-, har tidigare fött ett barn med RH+ och barnet jag väntar nu är också positivt. Efter förra förlossningen fick jag en spruta.

Den här gången så har jag tagit blodprov två gånger, för att fastställa barnets blodgrupp, RH-faktor och om jag börjat bilda antikroppar. Eftersom jag inte bildat antikroppar (skönt!) så kommer jag få ta en spruta i vecka 29 (dvs nästa vecka), och sen en spruta till efter förlossningen.

Hm, möjligtvis att något till blodprov kommer tas mellan vecka 29 och förlossning, minns inte riktigt. Bor i Sthlms län, ska tilläggas, det ser kanske lite olika ut.

I vilka veckor ges man spruta i England?

• MammAmma

Vad är det för sprutor som ges på rutin innan förlossningen där, bara för att man saknar rhesusfaktor?

Jag är Rh-negativ och har naturligtvis testats flera gånger varje graviditet efter första barnet för att se så att jag inte utvecklat antikroppar mot rhesusfaktorn. Efter varje förlossning (och efter abort) har jag fått en injektion med anti-D immunoglobulin då alla mina fyra barn är Rh-positiva, men jag har aldrig fått några injektioner under graviditeterna. Förstår inte riktigt vad meningen med det skulle vara om man nu inte har utvecklat antikroppar?

• Recept

Jag är rh-negativ har bara fått en spruta efter förlossningen ingen information annars.

Konstigt ändå att det verkar vara så olika i olika län.

Man kan ju tycka att alla ska följa samma när vi är i samma land, eller?

• Recept

Kan tillägga att jag väntar mitt tredje barn nu och jag har inte fått någon information någon av gångerna.

Blodprov tas men det har jag förstått det som att det bara är för att kolla blodvärdet på mig.

• aleakim

Jag har fått sprutor efter förlossningarna och extra blodprov i vecka 37.

• Mamma Lotta

Jag väntar barn nr 8 och har endast fått anti-D spruta i samband med abort eller efter moderkaksprov. Mina första 2 barn var positiva och jag fick därför spruta efter förlossningen men med de sista 5 så har de alla varit negativa så jag har sluppit spruta. Jag har inte hört att man ger det under graviditeten?!

Att tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter.
  • Mantan

Det verkar bero lite på vilket landsting man tillhör.

Jag bor i stockholm och här bestämdes fostrets Rh-faktor i v 8 till Rh+.
    Så i v 25 togs ett blodprov för att se om jag antikroppar bildats och sen fick jag en spruta i v 26-27. Efter födseln kommer jag få ytterligare en spruta.

• Marty88

Jag är Rh- och sambon är Rh+ så vår bebis kommer vara Rh+. De har tagit blodprover på mig ungefär vartannat besök för att se om jag bildat antikroppar eller ej. Kommer få spruta efter förlossningen om inget upptäcks innan dess, är i v 37+2 nu. Har ett missfall i v 12+5 i ryggen, hade det gått längre hade jag nog fått en sådan spruta efter att det inträffade.

Som någon nämnde är det oftast först vid ett andra barn/en andra graviditet man börjar kunna bilda antikroppar.

Några sprutor innan förlossningen har jag dock aldrig hört talas om, inte ens nu under min ssk-utbildning, så märkligt att det skiljer sig åt även här i landet!

• Cadencee

Jag är rh- och jag fick ta ett extra blodprov med sonen och samma sak denna graviditet (vecka 32+6) . Efter förlossningen fick jag en spruta mot immunisering då man fastställt att sonen var rh+.

Hur det ser ut efter denna förlossning får vi se :)

Svar på tråden RH negativ och gravid