• ccaassandral

    Gravid igen och bebis 8 månader

    Hej!

    Gravid igen är jag, min bm förklarade för mig att jag är skyddad under amning, jotjena! Här sitter vi nu med en bebis på 8 månader och gravid i v 6+6 idag.

    Hur klarar man det? Eller gör man? Vi vet inte riktigt vad vi vill jag och min sambo, vi trivs med familjen som är nu och har en del att jobba på. Men det lilla som är påväg i magen då? Får ångest bara jag tänker på det.

    Plus att i samma veva som bebis är beräknad har jag lovat mkna föräldrar att vara hundvakt då dem bokat utlandsresa. Och de har bara mig så jag kommer såklart inte svika det. Då kommer vovven få komma och bo hos oss isf. Vi bor en bra bit ifrån varann.

    Hur klarar man det också?

    Förvirrad....

  • Svar på tråden Gravid igen och bebis 8 månader
  • Gweny

    Va? Finns det fortfarande sån okunskap bland BM som säger så? Skrämnande ju.... Borde ju verkligen upplysas mer att amning inte skyddar och ägglossning kommer igång tidigare än mens!

    Jobbig sits för er, hoppas det ändå blir bra i slutändan!

  • Linnis92

    Det var märkligt sagt av din BM. Bara av att läsa trådar här på fl har jag förstått att så inte är fallet...

    Sjukt jobbig sits för er, men ni måste fundera och prata. En abort kanske är ett alternativ ? Sen kan man alltid försöka få syskon längre fram när det passar bättre i tiden.

    Hoppas det löser sig för er!

  • Emy88

    Jag blev gravid när min dotter var 3,5 månad. Det går men den första tiden är väldigt tuff, däremot är det värt det. Mina barn är nu 2 och 3 och de är bästa vänner och gör allt ihop. De är mer fästa vid varandra än oss föräldrar. Har din man någon möjlighet att ta ut föräldraledighet? Du kan ju vara föräldraledig med det yngsta barnet och han med det äldre.

  • Linnis92
    Emy88 skrev 2016-05-16 08:51:58 följande:

    Jag blev gravid när min dotter var 3,5 månad. Det går men den första tiden är väldigt tuff, däremot är det värt det. Mina barn är nu 2 och 3 och de är bästa vänner och gör allt ihop. De är mer fästa vid varandra än oss föräldrar. Har din man någon möjlighet att ta ut föräldraledighet? Du kan ju vara föräldraledig med det yngsta barnet och han med det äldre.


    Väldigt smart upplägg med f-ledigheten.

    Då kan man kanske från början vara hemma längre tid tillsammans än dessa 10 dagar, som är som en piss i Nilen. Man får lite rutin på ett annat sätt om han kan vara hemma 1 månad eller kanske två? :)
  • ccaassandral

    Ja det känns riktigt surt. Bm jag pratat med imorse sa att så är ju inte fallet, amning är inget preventivmedel. Det funkar för vissa men långt ifrån alla..

    Ja jag vet inte alls vad vi ska göra. Tänker också ifall abort är bästa alternativet just nu och ett syskon kan man ju alltid försöka sig på lite senare.

    Men det är svårt.. får ångest av att tänka på vad som växer i magen och av att ta bort det. Fast att ta bort det känns ändå som ett alternativ. Är rädd att ångra mig efteråt.. men ja, mkt att göra med att jag har lovat hundvakt också i samband med om bebis skulle komma. Och det är inte tänkbart att ändra på.

  • ccaassandral
    Linnis92 skrev 2016-05-16 09:00:48 följande:

    Väldigt smart upplägg med f-ledigheten.

    Då kan man kanske från början vara hemma längre tid tillsammans än dessa 10 dagar, som är som en piss i Nilen. Man får lite rutin på ett annat sätt om han kan vara hemma 1 månad eller kanske två? :)


    Men får man vara hemma så länge tillsammans? Har ingen koll på reglerna efter 1 jan. Eller är det 30 dubbeldagar som gäller? Eller utökas de till 60 då?
  • Linnis92

    Nä men om pappan är f-ledig för barn nummer 1 och mamman för nummer 2 så borde problemet vara löst :) sen har man ju sina 30 dubbeldagar också

  • Linnis92
    ccaassandral skrev 2016-05-16 09:02:21 följande:

    Men får man vara hemma så länge tillsammans? Har ingen koll på reglerna efter 1 jan. Eller är det 30 dubbeldagar som gäller? Eller utökas de till 60 då?


    Glömde citera :)
  • Emy88
    ccaassandral skrev 2016-05-16 09:02:21 följande:
    Men får man vara hemma så länge tillsammans? Har ingen koll på reglerna efter 1 jan. Eller är det 30 dubbeldagar som gäller? Eller utökas de till 60 då?
    Om man tar föräldraledigt med varsitt barn kan man vara hemma båda två så länge dagarna räcker. Vi var hemma båda två i 8 månader. Sedan skolades barn nr 1 in på dagis och gick sina 15 timmar.
  • ccaassandral
    Emy88 skrev 2016-05-16 09:12:42 följande:

    Om man tar föräldraledigt med varsitt barn kan man vara hemma båda två så länge dagarna räcker. Vi var hemma båda två i 8 månader. Sedan skolades barn nr 1 in på dagis och gick sina 15 timmar.


    Jaha ja du tänker så.. ja då är det ju dek ekonomiska biten också. Tror nog vi skulle bli två hemma bara dom 10 dagarna..
Svar på tråden Gravid igen och bebis 8 månader