• Orolig12

Sätta dig min mans älskarinna för svartjobb?

Hej! Behöver lite tips och råd.

Jag och min ex man köpte ett cafe, där han anställer en 23 åring (eu medborgare, utan svensk upehållstillstånd) Jag har kännt på mig i flera månader att någonting inte stämmer, har bönat och bett att han skulle skicka hem henne (hon bodde hos hans syster) Till slut kommer jag på dem i sängen, värsta scenariot med droger inblandade osv

Vi äger företaget tillsammans där jag har 50% av aktierna. Hon har fått 2 löner som jag betalat ut förra året, ingenting mer, alltså hon jobbar svart och inte nog med det spenderar han alla företagspengar han kan på henne. Har ringt migrationsverket och hon har ingen arbetstillstånd, men däremot har hon samordningsnummer av skatteverket.

Min fråga är: hur kan jag sätta dit henne så hon blir utslängd från landet? Om jag anmäler svartjobb till skatteverket kan jag också trilla dit eftersom jag är delägare? Hur ser skatteverket på personaliggare/utbetalning av lön? Kan han säga att hon bara hjälper till och att hon är hans flickvän? Måste inte hon redovisa till skatteverket hur hon försörjer sig? Hon har vistats i landet under 1,5 år men åkt tillbaka med jämna mellanrum.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Sätta dig min mans älskarinna för svartjobb?
  • Tecum

Eftersom du är delägare drabbas du också om företaget utsätts för extra granskning och ev skattetillägg  och sanktioner. Ni blir antagligen mer drabbade än hon. Så det vill jag bestämt avråda från, du får hantera din svartsjuka och hämndbegär på annat sätt.

Men se till att hon inte jobbar mer i företaget, eller att ni betalar ut officiell lön till henne.

• Orolig12

Hur ska jag se till att hon inte jobbar kvar? Jag ska poängtera att jag inte har någontig med cafeet att göra, jobbar intr där, får ingen lön eller vinst därifrån. Jag äger bara halva företaget. Det är han som jobbar och "bestämmer" där

• Kjell2

Sitter du i styrelsen för aktiebolaget? Om inte så har du ett begränsa juridisk ansvar för vad  företaget gör fel.

De är flera frågeställninga här och mycket hänge på vad du vill
    Är hon EU-medborgare har du i praktiken svårt att få henne utvisad
    Om han fuskar med företagets ekonomi drabar det dig som aktieägare, prata med revisorn.

• Orolig12

Jag sitter i styrelsen, han är ordförande och jag är ledamot, däremot är båda firmatecknare. Han har ingen revisorn längre, har jag fått höra. Cafeet går inte så bra, och vad som händer med pengarna som är kvar skiter jag i. Däremot vill jag ha hälften av ev. försäljning för vi har båda tagit lån för att köpa det. Hur drabbas personlig ekonomi vid ev. vite eller skatteskuld om det är aktiebolag?

• Kjell2
    Orolig12 skrev 2016-05-16 15:43:54 följande:

Jag sitter i styrelsen, han är ordförande och jag är ledamot, däremot är båda firmatecknare. Han har ingen revisorn längre, har jag fått höra. Cafeet går inte så bra, och vad som händer med pengarna som är kvar skiter jag i. Däremot vill jag ha hälften av ev. försäljning för vi har båda tagit lån för att köpa det. Hur drabbas personlig ekonomi vid ev. vite eller skatteskuld om det är aktiebolag?

Så just nu sitter du fullständigt i händer på ditt ex och har fortfarande ett juridiskt ansvar som ledamot i styrelsen? Det kan bli tal om bokföringsbrott, skattebrott, skatteskulder mm och det kan slå mot dig som styrelseledamot.

Du bör nog avveckla detta så fort som möjligt, erbjud ditt ex att köpa din halva, annars driver du igenom en likvidation.

Rör det sig om mycket pengar kan det vara läga ett ta hjälp av ett proffs.

Det finns en viss risk att du kommer förlora dina satsade pengar om du inte tar kontroll över situationen.

• Orolig12

Ja, precis, jag är fullständigt maktlös, och jag är medveten om att jag måste komma ur detta så fort som möjligt. Om jag anmäler till skatteverket det jag vet (svart försäljning och arbetskraft, ev. bokföringsbrott) vilka påföljder brukar det bli? Han tar inte heller ut någon lön, med däremot plockar han ut runt 20000-25000 svart. Inte nog med detta har jag fått veta att han plockat ut föräldrarpenning under hela hösten utan min kännedom, och barnet har gått på dagis som vanligt, vad kan man göra åt detta?

• Kjell2
    Orolig12 skrev 2016-05-16 16:45:52 följande:

Ja, precis, jag är fullständigt maktlös, och jag är medveten om att jag måste komma ur detta så fort som möjligt. Om jag anmäler till skatteverket det jag vet (svart försäljning och arbetskraft, ev. bokföringsbrott) vilka påföljder brukar det bli? Han tar inte heller ut någon lön, med däremot plockar han ut runt 20000-25000 svart. Inte nog med detta har jag fått veta att han plockat ut föräldrarpenning under hela hösten utan min kännedom, och barnet har gått på dagis som vanligt, vad kan man göra åt detta?

Återigen, vad vill du? Sätta dit honom eller rädda dina pengar?

Om företaget har skattefuskat, misskött sin bokföring, går i konkurs - kan du som styrelsledamot bli skadeståndsansvarig. Alltså kanske inte det bästa att blanda in myndigheter.

Du har förvånasvärt mycket makt, du kan t ex begära extra bolagsstämma, fixa revisor, sätta bolaget i likvidation, avgå från styrlesen mm. Men det kräver att du tar tag i saker och inte planerar hämnd.

Rör det sig om stora belopp bör du anlita proffshjälp.

• Orolig12

Jag vill så klart rädda mina pengar först och främst, men om jag kan sätta dit honom innan försäljning, vill jag göra det.

• Orolig12

Sen vill jag hämnas på henne också genom att anmäla svart arbetskraft, vilka blir följder om de kommer på henne?

• Kjell2
    Orolig12 skrev 2016-05-16 17:45:49 följande:

Jag vill så klart rädda mina pengar först och främst, men om jag kan sätta dit honom innan försäljning, vill jag göra det.

Är du styrelseedamot av att misskött akiebolag bör du inte dra in myndigehter allt för mycket. Kan slå hårt mot dig och dina pengar.

Bättre då att driva på en försäljning eller få honom att köpa din halva.
  • Kjell2
    Orolig12 skrev 2016-05-16 17:47:44 följande:

Sen vill jag hämnas på henne också genom att anmäla svart arbetskraft, vilka blir följder om de kommer på henne?

Kan bli en massa extraskatt att betala in samt skattebrott. Men det kommer slå hårt mot ditt bolag som kommer råka ut för samma sak. Går det riktigt över styr kan du som styrelseledamot bli personligt betalningsansvarig för bolagets skulder om bolaget inte följt de regler som ska följas, till exemple upprättat kontrollbalansräkning.

Svar på tråden Sätta dig min mans älskarinna för svartjobb?