Sätta dig min mans älskarinna för svartjobb?
Hej! Behöver lite tips och råd.
Jag och min ex man köpte ett cafe, där han anställer en 23 åring (eu medborgare, utan svensk upehållstillstånd) Jag har kännt på mig i flera månader att någonting inte stämmer, har bönat och bett att han skulle skicka hem henne (hon bodde hos hans syster) Till slut kommer jag på dem i sängen, värsta scenariot med droger inblandade osv
Vi äger företaget tillsammans där jag har 50% av aktierna. Hon har fått 2 löner som jag betalat ut förra året, ingenting mer, alltså hon jobbar svart och inte nog med det spenderar han alla företagspengar han kan på henne. Har ringt migrationsverket och hon har ingen arbetstillstånd, men däremot har hon samordningsnummer av skatteverket.
Min fråga är: hur kan jag sätta dit henne så hon blir utslängd från landet? Om jag anmäler svartjobb till skatteverket kan jag också trilla dit eftersom jag är delägare? Hur ser skatteverket på personaliggare/utbetalning av lön? Kan han säga att hon bara hjälper till och att hon är hans flickvän? Måste inte hon redovisa till skatteverket hur hon försörjer sig? Hon har vistats i landet under 1,5 år men åkt tillbaka med jämna mellanrum.
Tacksam för svar