• Anonym (Förlossning)

    Ni som har fött barn nyligen se hit !

    Ja nu är det så att man börjar närma sig BF!!! Tänker varje dag på

    hur det kommer att starta men det jag mest tänker på är hur den "första" värken känns ? Är den lång ? Hur känns den ? Hmm...

  • Svar på tråden Ni som har fött barn nyligen se hit !
  • Mirre80

    Är nog väldigt olika hur det börjar..
    För mig gick vattnet, låg på soffan på kvällen och kollade på tv, min sambo pratade med sin mamma i telefon när jag skulle resa mig och vattnet gick, seriöst det blev verkligen en stor pöl på golvet;) Jag viftade hysteriskt med armarna och pekade mellan benen så min sambo skulle förstå, vi ville inte säga något till våra föräldrar när vi skulle åka in..
    Jag tog en dusch och sambon ringde koordinatorn, gick sen till bilen för att åka till BB, väl på väg började det göra riktigt ont, sambon blev stressad och råkade köra fel, jag blev helt galen och var säker på att bebisen skulle komma där i bilen!
    Haha, vilken resa, glömmer den aldrig:)
    Detta var 2dagar innan bf, 2dagar efter bf kom han ut, så det var inget stress för vår del med att komma till BB;)

  • Skånetjej01

    Med min första började jag få någon enstaka värk i V 36+0 för varje dag som gick blev det oftare, gjorde inte ont. I V 36+5 hade jag värkar med 5 min mellanrum men de varade bara i 45 sek o gjorde inte ont. Gick över efter några timmar.
    Kvällen efter fick jag värkar igen som gjorde ont kom med ca 5 min mellanrum o varade i 1-1,5 min. Efter o ha försökt gå o lägga mig så ringde jag till slut till fl som sa åt mig o prova med 2 alvedon o duscha. Men under samtalet fick jag en värk som gjorde så ont att jag grät och de sa då att jag skulle åka in. Dagen efter föddes vår dotter.

    Andra fl började med att vattnet gick när jag reste mig från soffan ca 23. Ringde fl o skulle då vänta o se om jag fick värkar. Ca 00.00 började värkarna men jag väntade med o ringa tills de blev regelbundna o gjorde ont. Va inne på fl 4.30 dottern är född 8.31.

  • Anonym (Hakar på)

    BF om 2 veckor, undrar också hur det startar, så hakar på här x)

  • cupcakemom

    Min började med att jag fick onda sammandragningar när jag rörde på mig men dom gjorde inte jätteont som mensvärk ungefär... Dom stannade av i vila dock ... Senare på dagen efter 6 timmar ungefär började dom komma även i vila och kom med ung 15 min mellanrum.... Det var kl 15 åkte in strax efter fyra på morgonen.. Liten är född halv elva på kvällen

  • Anonym (Lisa)

    Första barnet började med förvärkar som kom tätare och starkare under ca 12 timmar, sedan mycket starkare värkar under 6 tim (så att jag var tvungen att ligga i soffan) sen gjorde det så ont att vi åkte in. Alltså kom det sakta men säkert.

    Andra barnet mycket förvärkar i flera veckor, mensvärk i en vecka som sen gick över, mer förvärkar, 2 v senare fick ordentliga värkar en natt i 6 tim som sen avtog, ytterligare 3 dagar senare gjorde "färdknäppen" att jag fick likadana värkar igen och en halvtimme efter det kom en rejäl blödning. Då åkte vi in och då var jag 6 cm öppen och födde 6 tim senare. Andra gången mycket lurigare, trodde att jag skulle föda närsomhelst i typ 3 veckor så det var en jobbig väntan.

  • Anonym (Förlossning)

    Spännande ! Så kul att läsa era berättelser vill bara att dagen ska komma . Jag har ca 2 veckor kvar till BF och jag längtar fast jag har en rädsla men längtan är enorm, vill bara att det ska sätta igång nu . Men jag känner på mig att jag kommer att gå över tiden får se :o !!!

  • Anonym (Linda)

    Varför tror du bara de som nyligen fött barn kommer ihåg son förlossning?

  • Anonym (Förlossning)
    Anonym (Linda) skrev 2016-05-17 10:05:18 följande:

    Varför tror du bara de som nyligen fött barn kommer ihåg son förlossning?


    Nej jag tror inte att bara de kommer ihåg det, men det kanske är mer "färskt i huvudet" men andra får också dela med sig : ) ..
  • Plommon

    Jag vaknade av första värken 01.40 på natten. Trodde det var magknip först och fortsatte tro det tills jag insåg att det inte tänkte gå över. Som att hela nederdelen på magen krampar ihop ett tag och sedan släpper som att ingenting har hänt. Höll i sig allt från 20 sekunder till 60 sekunder och kom med ett mellanrum på 6-12 minuter.

    Innan dess hade jag inte haft en enda förvärk, sammandragningar ja, men ingenting som gjorde ont.

    V 37+5, det var mest därför jag trodde att det var magknip, förstagångsföderska, och då hör man ju mest om att få över tiden. Du märker när det är dags :)

  • cupcakemom

    Med mitt första barn blev jag igångsatt 14 dagar över tiden... Hon kom på dag 16 andra 3 år senare kom exakt på dagen... Det började med lite onda sammandragningar runt 19 på kvällen åkte in runt tre på natten och hon är född halv tio på morgonen... Och nu sladdis 10 år efter.. Kom 10 dagar före utsatt datum men själva förlossningen blev det som sagt mer utdraget (skrev ovan)

  • Anonym (Linda)
    Anonym (Förlossning) skrev 2016-05-17 10:11:00 följande:
    Nej jag tror inte att bara de kommer ihåg det, men det kanske är mer "färskt i huvudet" men andra får också dela med sig : ) ..
    Man glömmer väl inte sin förlossning?
  • Utflykt i verkligheten
    Anonym (Linda) skrev 2016-05-17 15:29:04 följande:
    Man glömmer väl inte sin förlossning?
    Såja, andas! Hon sa inte att hon trodde att man glömmer bort den, utan att den kanske är i lite mer färskt minne om man har fött barn nyligen. En alldeles logisk slutsats om man aldrig har fött barn själv förut. Det var väl ändå inget att haka upp sig på?

    Ts, det finns jättemånga förlossningsberättelser på den här och andra sidor. Så förutom att läsa här så kan du även kika där också.

    Lycka till med allt! {#emotions_dlg.flower}
  • Ooose

    För mej kändes det i början som ond mensvärk men att värkarna kom med jämna mellanrum.. För mej började värkarna på kvällen men jag var hemma ännu hela nästa dag med värkar längs med hela dagen och natten sedan åkte vi in först sen nästa morgon.. Jag visste nog att de var riktiga värkar när de var regelbundna och inte avtog när duschade eller låg ner..

  • Anonym (Ghjhh)

    Började på morgonen som mensvärk ungefär, ett par timmar snart kom mer inensiv smärta var tjugonde minut ungefär. Till kvällen mer regelbundna m3d 5 min mellanrum. Så höll det på i 2 dygn! innan jag fick komma in till förlossningen. Inte kul.

  • Axe

    Var på sjukhuset dagen innan bf för att diskutera igångsättning för jag mådde dåligt av olika anledningar. Men vi kom fram till att testa hinnsvepning. 9 ungefär fick jag en hinnsvepning och läkaren kände redan då att det hade öppnat sig 1 cm men kunde ändå dröja 14 dagar sa hon. Började småbröder direkt efteråt.

    Sen vid ca 1530 började mina vanliga sammandragningar gör ont. Det blev värre och värre och hon kom på bf ca 1900.

  • Oscarsmamma84

    Min förlossning började med att jag kände mig så konstig i kroppen redan på söndagsmorgonen. Kan inte förklara känslan. Vet jag sa till sambon att det känns så skumt i kroppen. Var jätte trött några dagar innan. Sen på kvällen kl 23 så blev jag akut kissnödig o hann precis av sängen innan vattnet gick. Jag ringde kk o de sa jag skulle ringa tillbaka när jag fick värkar . Hann knappt lägga på förrän det började kännas son riktigt kraftig mensvärk. O de blev rätt regelbundna medetsamma så vi åkte in men det tog 14 timmar innan hon ville ut.

Svar på tråden Ni som har fött barn nyligen se hit !