• Anonym (Flytta)

ang flytt med barn ,pappan vägrar

Hejsan jag skulle behöva lite råd om hur jag ska gå tillväga ang flytt med barn.
    Jag har två döttrar med min ex-man som jag har varit separerad från sedan 7.5år tillbaka.
    Vid separationen flyttade jag med barnen till annan kommun (annat län) cirka 25mil bort och då genomgick vi samarbetssamtal samt fick fastställt umgängesschema i tingsrätten ,detta var 2010.
    År 2012 flyttar jag med barnen tillbaka till länet pappan bor i ,ungefär 10min från honom och samarbetet fungerar relativt bra förutom att umgängesschemat inte sköts.
    Nu vill jag flytta med barnen ,jag har träffat kärleken och han råkar bo 20mil norrut och pappan motsätter sig och vägrar skriva på papper för barnens skolgång ,flyttanmälan och dylikt.
    Pappan har umgänge med barnen varannan helg och varannan högtid ungefär och har ofta "nekat" till umgänge såsom vid höstlov och påsklov ,och så har det varit sedan vi flyttade tillbaka till samma kommun som pappan. När vi bodde i annan kommun hade han dem en helg i månaden ,varannan högtid samt vid vissa lov.
    Jag har kontaktat familjerätten som erbjuder samarbetssamtal men pappan är inte intresserad.
    Jag har sagt upp mitt boende och har bestämt att flytten ska bli av den 10/6men nu vet jag inte vad som kommer att hända eftersom pappan satt sig på tvären.
    Jag har erbjudit diverse förslag på samarbete för att umgänget ska fungera ,exepelvis mötas halvvägs vid hämtning/lämning men han ignorerar alla mina försök till samarbete.
    Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu ,tacksam för råd.

• Svar på tråden ang flytt med barn ,pappan vägrar
  • Anonym (idiot)
    Anonym (Flytta) skrev 2016-06-15 11:57:28 följande:

Det viktigaste enligt mig är att barn får kärlek ,uppmärksamhet och en bra uppfostran.

Inte att dem får allt dem pekar på ,uppmärksamhet av datorn/tv:n och får göra precis som dem vill.

Enligt dig ja! Alla barn är inte likadan. Alla föräldrar uppfostrar sina barn olika och gissa vad det är fullt lagligt. Låt TS göra hur han vill med SINA barn.

Man kräks ju på alla mammor som tror dom vet vad som är bäst för alla barn...ni har ingen ensamrätt på era barn.
  • Anonym (Flytta)
    Anonym (idiot) skrev 2016-06-15 12:38:54 följande:
    Enligt dig ja! Alla barn är inte likadan. Alla föräldrar uppfostrar sina barn olika och gissa vad det är fullt lagligt. Låt TS göra hur han vill med SINA barn.

Man kräks ju på alla mammor som tror dom vet vad som är bäst för alla barn...ni har ingen ensamrätt på era barn.
    Nä alla barn är inte likadana men alla barn behöver kärlek och regler för att växa upp och bli trygga starka och sunda vuxna.
  • Anonym (idiot)
    Anonym (Flytta) skrev 2016-06-15 12:52:51 följande:

Nä alla barn är inte likadana men alla barn behöver kärlek och regler för att växa upp och bli trygga starka och sunda vuxna.

Säger vem? Känner du alla barn?

Sen ska väl inte du prata om trygga barn när du flyttar dina till en en okänad snubbe. Dubbelmoral.
  • LFF
    Anonym (idiot) skrev 2016-06-15 12:38:54 följande:

Du menar barnen som han inte brytt sig om innan? Barnen han lämpat över på sin mamma och sambo? Barnen som han lovat mer umgänge med om TS flyttade närmare för att sen skita i sitt löfte? Vem tror du egentligen vet bäst för dessa barn? Pappan som inte brytt sig eller mamman som flyttade närmare pappan för att de skulle få en bättre relation som sedan gick om intet? Mamman som var villig att se till att umgänget var det samma oavsett var hon och barnen bodde?
  • Anonym (idiot)
    LFF skrev 2016-06-15 13:57:55 följande:

Du menar barnen som han inte brytt sig om innan? Barnen han lämpat över på sin mamma och sambo? Barnen som han lovat mer umgänge med om TS flyttade närmare för att sen skita i sitt löfte? Vem tror du egentligen vet bäst för dessa barn? Pappan som inte brytt sig eller mamman som flyttade närmare pappan för att de skulle få en bättre relation som sedan gick om intet? Mamman som var villig att se till att umgänget var det samma oavsett var hon och barnen bodde?

Alltså vad är det ni inte förstår? Det KVITTAR vad ni personligen tycker. Man kan tycka pappan är en idiot eller mamman. Dom kan hata varandra. Han kan vara världens sämsta pappa. Men han är pappa på pappret och då SKA lagar följas annars så slutar det som för TS. Väldigt enkelt att förstå.
  • Rocket Mania
    Anonym (idiot) skrev 2016-06-15 16:19:04 följande:
    Alltså vad är det ni inte förstår? Det KVITTAR vad ni personligen tycker. Man kan tycka pappan är en idiot eller mamman. Dom kan hata varandra. Han kan vara världens sämsta pappa. Men han är pappa på pappret och då SKA lagar följas annars så slutar det som för TS. Väldigt enkelt att förstå.
    För vems skull då? Inte för barnens va?
  • Anonym (Tina)
    LFF skrev 2016-06-15 12:06:49 följande:

Vart går den magiska gränsen då för när man inte får flytta? Har tonårsföräldrarna på vår gård (nybyggnadsområde) gjort fel som flyttat? Eller de barn i 5-6 års åldern som flyttat in? Har deras föräldrar gjort fel? Elller är det bara vid separationer som det är fel trots bibehållet umgänge?Så barn vet vad som är bäst för dem själva? Eller är det kanske så att de mår bra av regler, att inte få allt vad de pekar på etc?

Jag kan svara på det ur mitt persoektiv eftersom jag har upplevt flytt men ej separerade föräldrar. Tänker jag tillbaka så hade mitt liv som ung å ungdom varit så mkt bättre om inte mina föräldrar valde att flytta när jag var 10 år. Jag har INGEN barndomskompis kvar efter att vi flyttade. Blev otroligt osäker å har sedan dess haft svårt med kompisar å varit mkt utanför. Där jag växte upp tills jag var 10 å skulle börja mellanstadiet hade jag fullt med kompisar å ett rikt socialt liv. Hela all den tryggheten fick jag aldrig mer sen under resten av skoltiden. Så NEJ det har INGET med separerade föräldrar att göra.
  • Anonym (Sandrann)
    Anonym (Tina) skrev 2016-06-15 16:26:14 följande:

Jag kan svara på det ur mitt persoektiv eftersom jag har upplevt flytt men ej separerade föräldrar. Tänker jag tillbaka så hade mitt liv som ung å ungdom varit så mkt bättre om inte mina föräldrar valde att flytta när jag var 10 år. Jag har INGEN barndomskompis kvar efter att vi flyttade. Blev otroligt osäker å har sedan dess haft svårt med kompisar å varit mkt utanför. Där jag växte upp tills jag var 10 å skulle börja mellanstadiet hade jag fullt med kompisar å ett rikt socialt liv. Hela all den tryggheten fick jag aldrig mer sen under resten av skoltiden. Så NEJ det har INGET med separerade föräldrar att göra.

För mig var det tvärtom, hade knappt några vänner alls, men när vi flyttade när jag var 10 så fick jag massor med vänner! Så det där har inte nödvändigtvis med flyttning att göra...
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Sandrann) skrev 2016-06-15 16:28:54 följande:

För mig var det tvärtom, hade knappt några vänner alls, men när vi flyttade när jag var 10 så fick jag massor med vänner! Så det där har inte nödvändigtvis med flyttning att göra...

För min del hade det bara med flytten att göra. Om du nu redan var utan vänner så kanske din familj gjorde ett val utifrån det med i beräkningen?. Men som i ts fall verkar den stora ha ett liv på platsen hon bor med vänner etc. Det ska man inte slita upp barnen ifrån...
Svar på tråden ang flytt med barn ,pappan vägrar