Inlägg från: Rödtjärnens Anna |Visa alla inlägg
  • Rödtjärnens Anna

Vad är "normalt" att lägga på en förlovningsring?

För det första handlar väl allt om smak? Vill man hellre ha vit guld än silver blir det dyrare. Vill man ha äkta stenar blir det ännu dyrare. Givetvis är det också modet som styr, en modern ring är troligtvis dyrare än en klassisk.

Smak handlar väl om främst om livsstil.

För det andra handlar väl valet om budget. Och kanske då också om ålder? Unga kanske väljer billigare ringar då de har nyss fått jobb, kanske studerar etc. Äldre kanske har råd att lägga mer på ringar om de har ett ordnat liv och en hyfsad lön.

Jag förlovade mig själ första gången då jag var 21 (1999) Både jag och han studerade och vi betalade 2300 kr för enkla guldringar. När vi separerade 14 år senare sålde vi ringarna och fick nästan tillbaka pengarna för guldet.

Jag förlovade mig igen med min nuvarande hösten -15 och vi la strax över 13000 för två ringar, enkla guldringar denna gång också.

Denna gång hade både min blivande och jag bättre ekonomi, båda hade arbete och okej lön. Sen fick givetvis smaken styra då vi valde ringar. Vi är traditionella av oss och min kommande vigselring blir en likadan ring som jag har.

Vad är normalt? Inget.. dock gissar jag att många lägger mellan 10 000 och 20 000 kr på förlovningsringar

Svar på tråden Vad är "normalt" att lägga på en förlovningsring?