Vad är "normalt" att lägga på en förlovningsring?
Min kostar idag 16000kr och 8000kr när vi köpte den. Vigselringen lika mycket.
Min kostar idag 16000kr och 8000kr när vi köpte den. Vigselringen lika mycket.
Så lite som möjligt, kärleken tar slut inom några år och då är det skönt att veta att det inte las några stora summor på löjliga kärleksattribut.
Min förlovningsring kostade 23000 kr. Men det är ju helt olika hur mycket man vill lägga. Tycker dock det hade känts tacky med en ring som kostade under 10000. Man får ju vad man betalar för och tycker man inte att sin blivande fästmö är värd mer skulle jag känna mig tveksam...
Vi var studenter när vi förlovade oss och det var inte ens på kartan att köpa ringar hos en juvelerare. Min förlovningsring kommer från en antikaffär i Köpenhamn. En fyrkantig rubin 5x5 mm enkelt infattad i gult guld och med rätt smal skena. Ringen är emellertid svensk och tillverkad år 1906 i Malmö enligt stämplar. Den kostade 375 Dkr och det var en riktigt rejäl summa då, men jag föll som en fura för denna enkla och vackra ring. Det var alls inte vanligt med förlovningsringar med sten i på den tiden, utan det var släta ringar i gult eller vitt guld som gällde. Alliansring med små briljanter reserverades för vigsel. Det var inte många som då fattade att rubinringen var en förlovningsring. Man tyckte att det var ett konstigt val. Min blivande man fick av mig min morfars guldring, som jag ärvt. Den fick emellertid tas in och mormors namn slipas bort och ersättas med mitt namn och vårt datum, men morföräldrarnas datum finns kvar i ringen bredvid vårt. Jag är väldigt rädd om gamla förlovningsring - den är dock 111 år gammal.