• Tina81

    Bara ett barn, själviskt? Dålig idé?

    Vi har en 4-månaders som gör oss så lyckliga! Men också väldigt trötta och stressade. Vet att det är tidigt för den här typen av funderingar och mycket kan ändras, men vi pratar redan om att kanske stanna vid ett barn..Jag är 36 år så har inte all tid i världen att fundera.

    Vi har ju haft turen att få ett friskt barn. Vem vet hur det går nästa gång. Vi vill ha energi till vår dotter och även kunna ge henne en uppväxt där vi har råd med det hon behöver.

    Bostadssituationen i Sthlm är ju så att det är svårt att komma in på marknaden om du inte har ett bra startkapital. Hur ska vi ha råd med detta + allt annat som körkort etc för 2 barn när det är svårt med ett..vår samlade inkomst är normal.

    Vi vill ju ge henne glädjen av ett syskon men också kunna finnas där för henne så gott det bara går..förvirrande.

    Hur resonerar ni? Har ni som stannat vid ett barn ångrat er eller känns det fortfarande rätt?

    Vore skönt att få lite tankar..

  • Svar på tråden Bara ett barn, själviskt? Dålig idé?
  • Tina81

    Tack! Ska kanske tillägga att vi också av medicinska skäl kanske kommer att bli tvungen att fatta detta beslut inom den närmaste tiden

  • Annica71

    Jag har inget att jämföra med då jag själv har en äldre och en yngre bror och nu har jag två döttrar.
    Men jag skulle nog känt mig ensam utan mina bröder. Te.x då pappa gick bort så hade vi varandra, vi stöttade varandra i sorgen.
    Min äldre bror har också familj med barn i samma ålder som mina barn och vi har så roligt då vi umgås. Så härligt att se kusinerna umgås på te.x julafton.
    Jag ser också hur mycket mina barn betyder för varandra. Det är 2 tjejer födda -05 och -07. De leker tillsammans, de hjälper varandra osv.

    Jag tänker som så att när jag och min man är borta så kommer våra barn alltid ha varandra liksom.


    Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Gladskit

    Jag har en son som går i tredje klass (född -06) så han är endabarn. Föredrar att kalla det endabarn istället för ensambarn för han är definitivt inte ensam!

    Vi har valt att inte skaffa fler barn av många skäl.
    Det var inte alls tänkt så från början, både jag och min man trodde nog att vi skulle vilja ha minst två i alla fall. Men vi hade en väldigt tuff start med vår son och sen när vi väl kom ikapp ett antal år senare så har det liksom varit en icke-fråga. Ingen av oss har varit särskilt sugen eller tagit initiativ till att försöka bli gravida med syskon så det har bara rullat på.

    Vi har det väldigt bra som det är. Vi tänker som ni att vi hade lyckan att få ett fullt friskt barn och är otroligt glada över det. Chansar man på syskon så vet man aldrig vad man får, och får man ett barn med särskilda behov så påverkar ju det ens första barn också.

    Jag har själv syskon, min man likaså, och jag vet ju vad det ger att växa upp i en familj med fler barn. Det blir en annan dynamik på något sätt när inte allt är på "de vuxnas villkor". Missförstå mig inte nu men är man tex. tre barn och två vuxna runt matbordet istället för ett barn och två vuxna så är det klart att perspektivet är ett annat. Ämnena förmodligen andra. Nu kan jag tänka mig att vår son blir involverad i andra resonemang än vad barn i en större syskonskara blir. Det är en jämförelse jag gjort med min egen uppväxt i alla fall.

    Sen kan jag inte säga om det kommer sig av att han är endabarn, eller om han hade varit sån som person ändå, men min son är väldigt social och framåt. Åker vi på semester så tar det fem minuter tills han knutit kontakt med andra barn och har skaffat sig kompisar. Han räds varken språkförbistringar eller annat

    För oss som föräldrar till ett barn så kräver det kanske mer av oss stundtals eftersom vi inte kan säga åt honom att gå och leka med syrran eller brorsan en stund. Å andra sidan HAR vi ju extremt mycket tid till vårt förfogande som vi väljer att lägga på honom eftersom vi är två vuxna och han är en. Så om en av oss måste fixa mat eller hänga tvätt är den andra fullt fri att spela spel, göra läxor eller gå ner till fotbollsplanen. Han får sällan höra av oss att vi inte kan eller inte har tid.

    Jag kan heller inte se att vi måste skaffa syskon för att det är synd om honom, för att han kommer bli ett psykopatiskt ego eller för att han ensam kommer att tvingas ta hand om oss när vi blir gamla. Oavsett du har syskon eller ej så har du aldrig några garantier för att de får en fin relation eller ens kommer att ha kontakt med varandra i vuxen ålder. Det kan gå hur som helst. Och vad gäller socialt skydds-och kontaktnät så har vi stor släkt och han har många kusiner och när den dagen kommer då vi går bort hoppas jag att han har en egen familj och egna, nära vänner som finns där för honom.  Det är förresten också något vi har lagt lite mer fokus på just eftersom han är vårt enda barn, att han har nära kontakt med sina jämnåriga kusiner så att han får tillhöra det sammanhanget liksom.

    I perioder tänker jag att vi kanske "borde" skaffa syskon. Särskilt när man fått knäppa frågor eller folk som närgånget ifrågasätter och påpekar. Men vi är fler i vår familj, alla ska må bra och få det de behöver så att säga. Så jag kan jag inte skaffa barn bara för att. Jag måste vilja och önska fler barn för egen del och det gör jag inte just nu.

  • liji83

    För mig är det ganska enkelt: barn ska vara önskade av alla inblandade föräldrar. Punkt. Jag har ett barn och önskar än så länge inte fler, därför blir det inga fler.  

  • Anonym (Ar)

    Jag hade alltid tänkt mig minst 2 barn. Men redan från start var våran son väldigt krävande. Nu är han 5 år och vi har startat utredning för adhd. Jag har hela tiden slitits fram och tillbaka i tanken på ett syskon, men nu känner jag mig lugn i beslutet att ge min tid och energi till sonen ett syskon skulle betyda att vi inte skulle orka ge allt vi vill till det barn vi har. Jag är absolut inte orolig för att sonen ska känna sig ensam eller bli "bortskämd". Tycker du tänker realistiskt.

  • lövet2

    Jag upptäckte att jag mer och mer blev en överbeskyddande hopplös hönsmamma. All min oro, alla mina omsorger och all min uppmärksamhet gick ut över min enda älskade dotter. Det började kännas som att jag t o m hindrade henne i utvecklingen, bara för att jag var lite för ängslig.
    Nu var det här förstås bara en av alla anledningar till att vi skaffade henne ett syskon, men det skyndade nog på vårt beslut. När andra barnet kom, så delades oron, omsorgerna och uppmärksamheten upp på dem båda två, och då blev det mer lagom och sunt. Men det var jag det! Jag var liksom inte gjord för att vara ettbarnsmamma ....

  • Seven Costanza

    Har också ett barn som bara är fyra månader och går i precis samma funderingar men kommer vänta och se något år. Jag hade alltid tänkt två barn men jag hade en dålig sjukhusupplevelse och första tid med akutsnitt som infekterades och fick dåligt bemötande. Mest därför jag inte känner mig så sugen på fler även om själva graviditeten var lätt och barnet är inte mer krävande än vem som helst, vi sover rätt bra t ex pch han är oftast glad, peppar peppar. Och det kan ju gå mkt bättre nästa gång, men det kan ju också gå sämre både vad gäller graviditet, förlossning och bebisens hälsa, man vet ju aldrig.

    Men min läkare rådde mig på efterkontrollen att vänta minst 18 månader innan jag blir gravid igen och det tänker jag följa - en graviditet är ju därmed minst ett år fram i tiden så jag behöver ju egentligen inte tänka på det på ett bra tag... Jag ska försöka att inte göra det heller men tankarna vandrar dit ändå för jag brukar vilja planera långt i förväg och nu vet jag ju inte ens om jag VILL. Min man vill gärna ha fler barn men säger att det är upp till mig eftersom det var så jobbigt för mig.

  • Tina81

    Bra tankar..man vet ju inte heller hur lång tid det skulle ta att få ett barn till. Dessutom skrämmer förlossningsvården i Sthlm mig och så många andra just nu..

Svar på tråden Bara ett barn, själviskt? Dålig idé?