• Inu

Problem med svärföräldrar

Jag och min man har nu varit tillsammans i 8år och vi har en son på 2,5år. Ganska snart efter att jag blivit tillsammans med min nuvarande man märkte jag att min svärmor var kontrollerande och kom alltid med "förslag" på hur saker och ting skulle vara hemma hos oss: "Det skulle ju vara trevligt om ni hade en fåtölj här som jag kan sitta i när jag är på besök". Dessa kommentarer tog jag och accepterade dem men det blev bara värre och värre och det tillfället det skar sig riktigt för första gången var när hon sa att det är min man som bestämmer för det är han som tjänar pengar (jag studerar).  Vid ett tillfälle när vi var ute i naturen och skulle äta picknick gick jag och min man framför dem och vi hittade, vad vi tyckte, ett mysigt ställe att fika. De kom ikapp och vi föreslår att vi ska fika, varpå hon säger "Här vill inte jag fika, här är det fult!". Hon började genast fortsätta gå och min man var beredd att gå han också. Men då sa jag åt min man att jag minsann inte tänkte gå. Och det slutade med att vi fikade på olika ställen.
    Det blev värre när vi skaffade barn. Då hon var BVC sjuksköterska innan hon gick i pension ansåg hon sig ha rätt att kommentera det mesta gällande vår son. Min svärmor och svärfar blev riktigt upprörda när de fick veta att vi gav vår son tillägg på kvällarna, vår son är och var väldigt hungrig och jag fick inte göra annat än att amma innan vi började ge honom tillägg. Men en gång när de var på besök var min son ledsen och upprörd och det gick inge vidare för min man att ge honom tillägg. Vi andra satt i köket och åt och de satt hela tiden och kommenterade detta... "det är pga ersättningen som han är upprörd" "Det är inte naturligt" "Det är bara en person här som kan göra något åt detta" (och då syftade de på mig).
    Hon har sagt kommentarer som:
    -Usch, vad här är hårigt! (vi har katter)
    - Ni får skaffa en potatisskalare som jag kan använda när jag är här (hon tycker inte vår duger)