• Inu

Problem med svärföräldrar

Jag och min man har nu varit tillsammans i 8år och vi har en son på 2,5år. Ganska snart efter att jag blivit tillsammans med min nuvarande man märkte jag att min svärmor var kontrollerande och kom alltid med "förslag" på hur saker och ting skulle vara hemma hos oss: "Det skulle ju vara trevligt om ni hade en fåtölj här som jag kan sitta i när jag är på besök". Dessa kommentarer tog jag och accepterade dem men det blev bara värre och värre och det tillfället det skar sig riktigt för första gången var när hon sa att det är min man som bestämmer för det är han som tjänar pengar (jag studerar).  Vid ett tillfälle när vi var ute i naturen och skulle äta picknick gick jag och min man framför dem och vi hittade, vad vi tyckte, ett mysigt ställe att fika. De kom ikapp och vi föreslår att vi ska fika, varpå hon säger "Här vill inte jag fika, här är det fult!". Hon började genast fortsätta gå och min man var beredd att gå han också. Men då sa jag åt min man att jag minsann inte tänkte gå. Och det slutade med att vi fikade på olika ställen.
    Det blev värre när vi skaffade barn. Då hon var BVC sjuksköterska innan hon gick i pension ansåg hon sig ha rätt att kommentera det mesta gällande vår son. Min svärmor och svärfar blev riktigt upprörda när de fick veta att vi gav vår son tillägg på kvällarna, vår son är och var väldigt hungrig och jag fick inte göra annat än att amma innan vi började ge honom tillägg. Men en gång när de var på besök var min son ledsen och upprörd och det gick inge vidare för min man att ge honom tillägg. Vi andra satt i köket och åt och de satt hela tiden och kommenterade detta... "det är pga ersättningen som han är upprörd" "Det är inte naturligt" "Det är bara en person här som kan göra något åt detta" (och då syftade de på mig).
    Hon har sagt kommentarer som:
    -Usch, vad här är hårigt! (vi har katter)
    - Ni får skaffa en potatisskalare som jag kan använda när jag är här (hon tycker inte vår duger)
    - Hon har gått till mig med min son och sagt att han behöver en ny blöja, jag var upptagen och frågade min man om han kunde göra det varpå hon säger nej men då gör JAG det.
    - Om min son säger att han vill ha något så är hon snabb och innan jag och min man hunnit säga något så säger hon "Mamma hämtar... till dig"
    - Hon flyttar på saker i vårt hem och föreslår även att vi ska flytta på saker då hon tycker att de passar där.
    - De har föreslagit att vi ska ta in våra katter på kattpensionat när de kommer och hälsar på så att de kan ta med sig sin hund.

Men värre blev det. Jag bestämde mig tillslut att jag skulle ta upp detta med min svärmor. Jag började med att säga att jag tycker att det finns många positiva sidor hos henne men att det är vissa saker som inte fungerar mellan oss. Jag förklarade att jag och Ola vill sköta det som rör oss själva utan att hon ska lägga sig i. Hon blev störttokig och sa saker som att jag är överkänslig, att jag behöver professionell hjälp, att jag inte låter min man utföra hans intressen, att det är synd om min man som är tillsammans med mig och att jag är en obehaglig människa. Jag behöll lugnet och svarade med "det ska jag tänka på" "det var tråkigt att du tycker så" osv.

Sedan detta inträffade har jag mått väldigt dåligt, i perioder har jag inte kunnat äta osv. detta mycket p.g.a. att min man ser det som nödvändigt att jag ska ha en relation med dom.
    Efter detta sa jag till min man att jag inte vill ha någon kontakt med henne om hon inte ber om ursäkt för de hon sagt. Min man förstod det. Och kontaktade sin mamma, men hon blev störttokig igen och sa att jag gått bakom ryggen på henne när jag gick via min man. Min mans pappa står på 100% bakom henne och det är som att de är i symbios med varandra åsiktsmässigt.
    Efter mycket om och men så gick vi i november, nio månader efter incidenten, till en familjeterapeut och hon bad om ursäkt och sa att hon skulle försöka att lägga sig i mindre. Men nu var de här nu i helgen och det är inte alls lika mycket som förr men hon kommenderar fortfarande vad vi ska göra angående vår son. Jag tog upp detta med min man som höll med mig om att de hon säger är otrevligt. Han tog upp detta med henne och helvetet bröt ut igen. När jag kom hem efter att ha lämnat min son på dagis sitter min man och gråter på en stol och min mans pappa kommer genast fram till mig i hallen och säger att " Detta fungerar inte ni kan inte hela tiden haka upp er på petittesser och hela tiden välja att se det som illvilja. Vad är det du tycker hon gör fel?". Jag förklarar då att jag tycker att det är onödigt att hon kommenterar vad vi ska göra ang. vår son då vi är kapabla att sköta och bestämma detta själva"
    Varpå svärfar säger att det är ju bara av välvilja som hon säger detta. Jag kan inte se på vilket sätt att kommendera personer att göra saker som "Mamma tar på dig dina kläder" skulle vara av välvilja. Svärmor och svärfar sa att jag är omogen, som blir arg, och att jag är överkänslig. Hon säger återigen att hon tycker att det är synd om min man som är tillsammans med mig. Han säger att jag är korkad, något som han iofs. tar tillbaka. Jag blev störtförbannad och skrek att de skulle gå ut ur mitt hus, varpå hon säger att det är min mans hus. Och jag sa åt henne att hålla käften en gång när hon avbröt mig. Men jag gjorde inga personangrepp så som dom gjorde. Min man sa att vi skulle lugna ned oss och han kommenterade att jag sa håll käften till henne. Men han kommenterade varken sin mammas eller pappas kommentarer, som skett innan jag sa håll käften. 

Jag vet inte vad jag ska göra! De skickade ett sms häromdan till både mig och min man där de vill dra ett streck över det som hänt och gå vidare. Min man tycker att det verkar som en bra idé. Men jag känner att det är dags att sätta ned foten på riktigt. Min man har aldrig vågat göra det. Han vill hela tiden göra alla till lags och vill inte helt stå på min sida i detta, utan någonstans mitt emellan. Jag och min man har ett jättebra förhållande. Vi båda älskar varandra. Men jag har tänkt tanken att lämna honom pga. detta. Men det känns så tråkigt att behöva lämna någon man älskar och som älskar mig pga. hans mamma och pappa.

• Svar på tråden Problem med svärföräldrar
  • Trippelmamma76

Stackare!

Lämna inte din man! Han är ett offer i detta, ännu mer än du, till och med. Tänk på att han har behövt växa upp med dessa föräldrar. Då är det verkligen inte lätt att se vad som är rätt och fel eller rimligt och orimligt... Jag tycker han gör ett rätt gott jobb under omständigheterna. Ni behöver hålla dessa människor ifrån er tycker jag. Men framför allt: se till att gå i parterapi och prata massor om vad hans föräldrar gör med ER relation, så att ni kan hålla ihop och stötta varandra!

• Birgitta02

Du och din svärmor är lite grand likadana, med samma temperament. Hon borde backa lite och inte lägga sig i, men hon har tydligen himla svårt att inte lägga sig i. Hon är både tanklös och klantig. Du borde också backa lite. Man skriker inte "håll käften" till andra människor, och absolut inte till en svärförälder.

Sen har vi lojaliteten. Din man är lojal mot dig och det ska han vara. Men han har också viss lojalitet gentemot sin mamma. Tycker verkligen ändå att han står upp mot sina föräldrar. Dock är han inte bara en son längre. Han får helt enkelt välja. Och du är nu hans familj.

Du är nu överkänslig för allt som har med din svärmor att göra efter hela den här cirkusen och det förstår jag så väl. Till slut kommer du inte kunna se eller höra minsta lilla av henne förrän du börjar koka. Det måste få ett slut.

Ta ett långt samtal med din man. Och se till att din svärmor sluta ränna hos er. Ni ska överhuvudtaget träffas så lite det bara går.

• Långbenopluto

Oj,k stackars din svärmor...... vilket temperament du har.

Vad gör det om hon säger nåt? Måste du ta åt dig så förbannat?

Det är din mans MAMMA.

• Birgitta02

Du skriver TS: Jag vet inte vad jag ska göra! De skickade ett sms häromdan till både mig och min man där de vill dra ett streck över det som hänt och gå vidare. Min man tycker att det verkar som en bra idé. Men jag känner att det är dags att sätta ned foten på riktigt.

Det känns lite som att du inte kan se att även du gör fel? Du har inte helt rätt, din svärmor har inte helt rätt. Du har inget förhållande till henne, men hon är 1) bvc-sjuksköterska och 2) sin sons mor. Det första innebär att man kanske inte alltid i det privata kan hålla sig från att säga saker vad gäller barnet. För det andra så har hon fostrat sin son och levt med honom.

Du tar dig rätten att sänka din svärmor och be henne hålla käften.

Du får allt bära en del av hundhuvudet. Det är inte ens fel att två träter. Så rannsaka dig själv lite. Skyll inte allt på henne.

• Inu
    Snövits skrev 2016-05-20 12:16:33 följande:

Det är din mans MAMMA.

Jag håller med dig om att man inte ber någon att hålla käften... och det ångrar jag att jag gjorde. 

Men det är inte första gången hon gör personliga angrepp på mig pga. att hon inte kan ta kritik på ett moget och vuxet sätt. Är det så svårt att som vuxen säga: " Jag ska tänka på det och försöka låta er leva ert liv själva". 
    Jag anser nämligen att det inte är mer än rätt... vi är vuxna människor som klarar av att ta hand om vår son.

Jo hon var BVC sjuksköterska, men det betyder ju inte att hon vet och kan allt. Framförallt så vet hon inte vad som är bäst för VÅR son.

Visst det är min mans mamma men hon respekterar ju inte honom heller genom att hon klankar ned på mig och säger elaka saker.

Men du menar alltså att det är värre att säga håll käften än att säga att jag behöver professionell hjälp, att det är synd om min man som är tillsammans med mig, att jag är en obehaglig människa osv.

Dessutom så höll jag mig lugn första gången hon gjorde dessa angrepp mot mig. 

Även jag har en gräns, även jag är människa. Jag kan erkänna mina fel och brister... annars skulle jag ju inte ha skrivit det här i forumet... då skulle jag ju ha förskönat mig själv i sammanhanget. Vilket jag inte har gjort då jag inser att även jag kan göra fel.
  • Inu
    Birgitta02 skrev 2016-05-20 12:21:50 följande:

Du skriver TS: Jag vet inte vad jag ska göra! De skickade ett sms häromdan till både mig och min man där de vill dra ett streck över det som hänt och gå vidare. Min man tycker att det verkar som en bra idé. Men jag känner att det är dags att sätta ned foten på riktigt.

Det känns lite som att du inte kan se att även du gör fel? Du har inte helt rätt, din svärmor har inte helt rätt. Du har inget förhållande till henne, men hon är 1) bvc-sjuksköterska och 2) sin sons mor. Det första innebär att man kanske inte alltid i det privata kan hålla sig från att säga saker vad gäller barnet. För det andra så har hon fostrat sin son och levt med honom.

Du tar dig rätten att sänka din svärmor och be henne hålla käften.

Du får allt bära en del av hundhuvudet. Det är inte ens fel att två träter. Så rannsaka dig själv lite. Skyll inte allt på henne.

Jag håller med dig om att man inte ber någon att hålla käften och jag vet med mig att det inte var bra att jag blev så arg... och det ångrar jag.

Men det är inte första gången hon gör personliga angrepp på mig pga. att hon inte kan ta kritik på ett moget och vuxet sätt. Är det så svårt att som vuxen säga: " Jag ska tänka på det och försöka låta er leva ert liv själva". 
    Jag anser nämligen att det inte är mer än rätt... vi är vuxna människor som klarar av att ta hand om vår son.

Och jag tycker heller inte att det är realistiskt att jag ska acceptera att hon säger åt oss vad vi ska göra och inte göra när det gäller vår son. Däremot är ju tips och råd en annan sak. Och det är heller inte hållbart att hon tar sig friheten att i mitt och min mans hus flytta runt saker som hon tycker att det ska vara. Blandar i saker i vår müsli utan att fråga oss och vid frukosten häller i nässelpulver i allas filskålar utan att fråga om man vill ha... jag måste ju säga till att det inte är OK, men hon blir ju tokig så fort man säger något om hennes beteende. Hon kan inte ta kritik på ett vuxet och moget sätt.

Jo hon var BVC sjuksköterska, men det betyder ju inte att hon vet och kan allt. Framförallt så vet hon inte vad som är bäst för VÅR son.

Visst det är min mans mamma men hon respekterar ju inte honom heller genom att hon klankar ned på mig och säger elaka saker.

Men du menar alltså att det är värre att säga håll käften än att säga att jag behöver professionell hjälp, att det är synd om min man som är tillsammans med mig, att jag är en obehaglig människa osv.

Även jag har en gräns, även jag är människa. Jag kan erkänna mina fel och brister... annars skulle jag ju inte ha skrivit det här i forumet... då skulle jag ju ha förskönat mig själv i sammanhanget. Vilket jag inte har gjort då jag inser att även jag kan göra fel.
  • Birgitta02
    Inu skrev 2016-05-20 12:37:49 följande:
    Jag håller med dig om att man inte ber någon att hålla käften... och det ångrar jag att jag gjorde. 

"Nu är du gäst i vårt hem, och jag förutsätter att du beter dig som en gäst. Jag förutsätter att du beter dig som om du var i en av dina vänners hem. Respekterar vi varandra så kommer vi att komma väl överens. Men om du inte kan respektera vårt livsrum så föredrar jag att vi hälsar på er istället".

Om du säger ovanstående, lugnt och stilla, till din svärmor så kommer hon bli sur. Men hon kanske också kommer få en tankeställare. Om inte hon är mogen, så får du vara det. Och du ska dessutom förvarna din sambo att detta är vad jag kommer säga till din mamma nästa gång hon gör något som inte är ok här hemma.
  • Inu
    Snövits skrev 2016-05-20 12:16:33 följande:

Det är din mans MAMMA.

Är det så konstigt att jag tar åt mig? 
    Skulle inte du ta åt dig om någon sa till dig att:
    - du behöver professionell hjälp
    - det är synd om din man som är tillsammans med dig
    - du är en obehaglig människa
    osv.

Vad för slags relation skulle vi ha om jag bara accepterade detta? Skulle det vara en konstruktiv relation, att det är en person som tar sig rätten att bete sig hur som helst på andras bekostnad?
    Hon säger inte bara elakheter till mig, hon sa till min mans bror en gång "Men vilka fula byxor du har!". Och jag visste att de byxorna var nya, och han tyckte om dem. Det är ju snällt att säga så, eller?
    Skulle du acceptera att någon kom in i ditt hem och började flytta på saker?
    Och om jag nu accepterade att hon bettedde sig så,  hur skulle jag då se på mig själv? 
  • Birgitta02
    Inu skrev 2016-05-20 13:54:29 följande:
    osv.

Vad för slags relation skulle vi ha om jag bara accepterade detta? Skulle det vara en konstruktiv relation, att det är en person som tar sig rätten att bete sig hur som helst på andras bekostnad?
    Hon säger inte bara elakheter till mig, hon sa till min mans bror en gång "Men vilka fula byxor du har!". Och jag visste att de byxorna var nya, och han tyckte om dem. Det är ju snällt att säga så, eller?
    Och om jag nu accepterade att hon bettedde sig så,  hur skulle jag då se på mig själv? 
    Du har ju ingen aning om vilken jargong mor och son haft genom alla år? Så där hade jag också kunnat säga till min son, med glimten i ögat. Nu har han bra klädsmak, så jag har aldrig fått nån anledning. Men hur man bemöter varandra beror ju på jargongen som troligen är befäst sedan många år tillbaka. Men det verkar som om folk måste tassa lite på tå för dig, för att inte du skall gå i taket.

Herregud, ni två känner ju inte ens varandra. Och ändå har ni gått i clinch. I min värld beter sig alla människor respektfullt mot varandra. Känner man varandra väl, som din son och hans mor, så kanske man kan ta sig vissa friheter. det verkar som om sonen tycker det är helt okey. Och det är ju faktiskt HANS mamma. Ja ja.
  • Trippelmamma76

Känner de inte varandra?! 8 år... Du verkar ju onekligen ha en speciell syn på relationer...

Birgitta02 skrev 2016-05-20 13:59:16 följande:

Du har ju ingen aning om vilken jargong mor och son haft genom alla år? Så där hade jag också kunnat säga till min son, med glimten i ögat. Nu har han bra klädsmak, så jag har aldrig fått nån anledning. Men hur man bemöter varandra beror ju på jargongen som troligen är befäst sedan många år tillbaka. Men det verkar som om folk måste tassa lite på tå för dig, för att inte du skall gå i taket.

Herregud, ni två känner ju inte ens varandra. Och ändå har ni gått i clinch. I min värld beter sig alla människor respektfullt mot varandra. Känner man varandra väl, som din son och hans mor, så kanske man kan ta sig vissa friheter. det verkar som om sonen tycker det är helt okey. Och det är ju faktiskt HANS mamma. Ja ja.

• Inu
    Birgitta02 skrev 2016-05-20 13:59:16 följande:

Jag var ju där och jag är inte socialt missanpassad eller socialt okänslig så jag tror att jag kan avgöra vad som sägs med glimten i ögat och ej... dessutom så råkar jag veta att även min sons bror har haft problem med sin mor då hon inte kan sluta lägga sig i saker som angår honom. 

Folk behöver verkligen inte tassa på tå för mig... men däremot så har jag gränser (som alla andra). Jag tycker verkligen att det är att passera gränsen när man tar sig friheten att kränka andra. Men det är bara så som jag fungerar. Jag brukar inte säga saker för att medvetet såra någon annan. Men som sagt tidigare, du har aldrig träffat min svärmor så du vet varken på vilket sätt hon beter sig eller på vilket sätt hon säger saker.

Att vi inte känner varandra är ju lustigt att du skriver då jag skrev ovan att jag och min man varit tillsammans i åtta år, men allt är ju relativt.

Varför skulle det vara okej att som svärmor ta sig vissa friheter?? Bara för att det är min mans mor? Är det då ok att bete sig hur som helst och styra och ställa? Vad är det som gör att det är ok för just svärmödrar? Alla är människor och vi är alla lika mycket värda och vi måste alla behandla varandra med respekt! Och hon behandlar varken mig eller min man med respekt. Hon tar sig friheter utöver alla andra!! Men hur skulle det se ut om jag kom hem till dig och började flytta på saker o ting och säga åt dig vad du ska göra och inte göra?? Det är inte mer OK att göra så för att man är svärmor.
  • Trippelmamma76

Jag är helt med dig. Här finns det vissa som alltid bara vill säga emot, oavsett hur dumt det blir...

Och nej, även svärmödrar ska vara respektfulla! Min egen är för övrigt underbar på alla sätt och vis. Det är på intet sätt normalt att bete sig som din gör!

Inu skrev 2016-05-20 15:13:06 följande:

Jag var ju där och jag är inte socialt missanpassad eller socialt okänslig så jag tror att jag kan avgöra vad som sägs med glimten i ögat och ej... dessutom så råkar jag veta att även min sons bror har haft problem med sin mor då hon inte kan sluta lägga sig i saker som angår honom. 

Folk behöver verkligen inte tassa på tå för mig... men däremot så har jag gränser (som alla andra). Jag tycker verkligen att det är att passera gränsen när man tar sig friheten att kränka andra. Men det är bara så som jag fungerar. Jag brukar inte säga saker för att medvetet såra någon annan. Men som sagt tidigare, du har aldrig träffat min svärmor så du vet varken på vilket sätt hon beter sig eller på vilket sätt hon säger saker.

Att vi inte känner varandra är ju lustigt att du skriver då jag skrev ovan att jag och min man varit tillsammans i åtta år, men allt är ju relativt.

Varför skulle det vara okej att som svärmor ta sig vissa friheter?? Bara för att det är min mans mor? Är det då ok att bete sig hur som helst och styra och ställa? Vad är det som gör att det är ok för just svärmödrar? Alla är människor och vi är alla lika mycket värda och vi måste alla behandla varandra med respekt! Och hon behandlar varken mig eller min man med respekt. Hon tar sig friheter utöver alla andra!! Men hur skulle det se ut om jag kom hem till dig och började flytta på saker o ting och säga åt dig vad du ska göra och inte göra?? Det är inte mer OK att göra så för att man är svärmor.

• Birgitta02
    Trippelmamma76 skrev 2016-05-20 14:58:26 följande:
    Känner de inte varandra?! 8 år... Du verkar ju onekligen ha en speciell syn på relationer...
    Haha! Förlåt. Fel tråd här. Det var en annan där man känt varann i två månader.
    Ber oerhört mycket om ursäkt TS!!!!!
  • Det kommer bli bra

Måste de komma hem till er? Kan inte din man ta med sig sonen och hälsa på hos dem utan dig? Det vore väl en vettig lösning på problemet. Då får de fortfarande träffa sin son och sonson, och er son får en relation med farmor och farfar, men utan att du behöver komma i kläm.

Nu tänker jag att saker och ting gått väldigt långt hos er, men innan dessa urladdningar skedde, är en bra taktik att bara säga: "ja,ja. sger du det. Mmh." osv till alla tokigheter och fortsätta på sitt sätt. Men det kräver ju väldigt mycket tålamod att stå över alla konstiga kommentarer.

Sen finns ju en försonings-metod som utvecklats av Stanford universitetet som kanske kunde provas? "Forgivness project" heter det, och består av flera steg. Första är att du skriver ett brev till dina svärföräldrar som du INTE postar, där du beskriver dina känslor, hur ledsen du blir över kommentarerna osv. Det andra steget är att prata högt med svärföräldrarna som om de var i rummet (men samtalen ska vara imaginära samtal). Rita/måla hur du känner är också ett av stegen. Det denna metod gör är att den här upprördheten, ilskan och ledsenheten med tid och genom denna bearbetning omvandlas till försoning med det som varit och det som är. Tanken med metoden är att du slutar vara känslomässigt involverad i detta och utvecklar distans genom teknikerna.

• SoulsWillRise
    Inu skrev 2016-05-20 13:54:29 följande:

osv.

Av det lilla vi vet om dig så får JAG känslan av att du faktiskt är en obehaglig person.

Såklart ska du inte ta en massa skit i ditt eget hem. Det är bra att du sätter ner foten och säger ifrån. Men att ni fikar på olika ställen i skogen, det fattar jag verkligen inte. Hur gamla är ni egentligen? Låter så fruktansvärt omoget från allas sida. Och jag tycker verkligen synd om din man som hamnar i kläm för att ni inte har vett att bete sig som folk.
  • nevermind

Jättebra att du försökte skicka ut dom. Jag blev utsatt för värsta attacken av min svärmor som tog väldigt hårt psykiskt, jag har sagt att hon inte kommer in i min lägenhet nånsin igen. Det är min och sambons gemensamma lägenhet men säger jag nej, så är det nej. Han har accepterat det, annars hade relationen förmodligen inte gått att rädda.

Svar på tråden Problem med svärföräldrar