• Anonym (!!)

Dödsstraff - Ja eller nej?

Tycker ni att dödsstraff är moraliskt rätt/fel?
    Beror det på situation/brott eller är det alltid okej/alltid fel?
    Vad är era argument?

Tänk gärna på hela världen och inte endast Sverige när ni svarar, kan dödsstraff i t.ex Mellanöstern vara okej på terrorister som annars rymmer och dödar poliser/civila ifall man endast fängslar dem? 
    Eller är det moraliskt fel oavsett situation, land och brott?

För att tydliggöra anledningen till frågan: Dessa frågor har jag själv kommit på (dvs inte kopierat frågorna från en uppgift), eftersom att jag i en skoluppgift ska skriva ner MINA åsikter om dödsstraff. Eftersom jag inte har en tydlig åsikt (eller snarare, inte vågar uttrycka mig fritt) så vill jag gärna läsa er syn för att därefter förmodligen bilda en egen uppfattning.
    Jag tänker alltså inte kopiera era svar eller liknande. 

• Svar på tråden Dödsstraff - Ja eller nej?
  • Johan75
    Anonym (Skjut gräv tig) skrev 2016-05-20 16:48:34 följande:
    Trots allt lite komiskt att en ståndpunkt för många är att brottsligheten blir grövre ju grövre straff. Sant iof, går knappast att blunda för. Fast ställs en fråga om svensk rättsväsendet är det ett skämt pga för låga straff. (Möjligt att det inte är samma personer, men känner igen mönstret från många håll).

Går inte att kompensera? Går det med ett långt fängelsestraff? Helt okey att sitta inlåst 25år bara för man får lite pengar?
    Det är nog en balansgång. Tvivlar på att samhällen helt utan straff skulle resultera i nästan inga brott. Sen har det nog mycket att göra med skillnader i förmögenheter i samhället också. 
    Behold, i come as a thief.
  • Sven Erik Johansson
    Johan75 skrev 2016-05-20 17:07:37 följande:
    Nu utgår jag enbart från mig själv, eftersom trådstarten är utformad så. Ser inte heller att man måste vara ett "föredöme" bara för att man anser att vissa människor förtjänar att dö. Menar jag att jag är bättre än dessa människor - ja, det gör jag. Men jag vet inte om det gör mig till ett föredöme. 
    Jag är däremot inte så säker på att jag är i mig själv bättre. Jag tror att vi alla bär på mycket skuld, även om vi inte kan dömas för något enligt den svenska lagen.

Under andra omständigheter hade troligen jag också begått vissa allvarliga brott.
    Jag fördömer handlingar men aldrig personer i sig själva. Självklart måste det finnas ett fungerande rättsystem och självfallet måste allvarliga brott hamna i domstol och de som begått dem få starka påföljder , men jag undviker formuleringar som att den eller den förtjänar att dö.

Jag anser mig inte så "god" att jag kan göra det.
  • Johan75
    Sven Erik Johansson skrev 2016-05-20 17:19:29 följande:
    Jag är däremot inte så säker på att jag är i mig själv bättre. Jag tror att vi alla bär på mycket skuld, även om vi inte kan dömas för något enligt den svenska lagen.

Under andra omständigheter hade troligen jag också begått vissa allvarliga brott.
    Jag fördömer handlingar men aldrig personer i sig själva. Självklart måste det finnas ett fungerande rättsystem och självfallet måste allvarliga brott hamna i domstol och de som begått dem få starka påföljder , men jag undviker formuleringar som att den eller den förtjänar att dö.

Jag anser mig inte så "god" att jag kan göra det.
    Ja, vi skiljer oss åt.
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (Straff)

I verkligheten så får man ju först bestämma vad vill att "straffets" syfte ska vara. Är det för att skrämma folk ifrån att begå brott och hämnas på de som begått brott. Eller är "straffet" ett nödvändigt ont för att förvara farliga människor borta från vanliga medborgare och "straffet" består i att försöka omvandla brottslingen till en vanligt fungerande medborgare så småningom.

Eftersom hårda straff i verkligheten har motsatt effekt. Brottslingen känner att allt är meningslöst och att de inte har något att förlora. Så säger jag nog att nej, dödsstraff är en meningslös väg att gå.

Tänk den som rånar en bank, skjuter en person för att fly, människan dör. Nu vet rånaren att om han åker fast så är det dödsstraff som gäller, han kommer knappast ge upp utan blir nog desperat och ännu farligare i sitt försök att fly.

Vem skulle tvingas ha ihjäl de som ska straffas med döden, är en annan fråga. Jag hade inte velat trycka på knappen som dödar en annan människa.

I teorin dock tycker jag att folk som Anders Breivik som är skyldig utan minsta tvivel och han har begått brott så illa att jag tycker att han inte är värd skattepengarna det kommer kosta att förvara honom och skydda honom ifrån folk som önskar honom död, förtjänar dödsstraff.

Sen är det lätt att snacka när man själv inte blivit drabbad, eller alternativt oskyldigt anklagad.

• Aniiee
    Anonym (Skjut gräv tig) skrev 2016-05-20 16:52:33 följande:

Fast i det stora hela beror väl mycket på hur man ser på "livet".

Ställ riktig livstid vs dödstraff så ser jag inte det förstnämnda som ett lindrigare straff.

Eller på döden, kanske. Jag är emot dödsstraff, för jag anser att döden inte är ett straff. Om jag fick välja mellan livstids fängelse (på riktigt livstid, alltså...) och döden skulle välja döden varje gång.
    You are the creators and the curators of your own lives
  • Rataxes

Nej.

Statens uppgift, som innehavare av våldsmonopol, är att skydda medborgare från upprepning av brott, inte utdöma en ren hämnd genom att avliva oönskade individer.

Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • Frigående Fru

Dödsstraffet bygger på religösa värderingar där man utgår från att man straffas efter döden och har i mina ögon ingen plats i ett säkert rättssamhälle. Dödsstraff är inget straff, det är att komma billigt undan jämfört med ett livstidsstraff.

• Anonym (Straff)
    Frigående Fru skrev 2016-05-21 16:40:04 följande:

Dödsstraffet bygger på religösa värderingar där man utgår från att man straffas efter döden och har i mina ögon ingen plats i ett säkert rättssamhälle. Dödsstraff är inget straff, det är att komma billigt undan jämfört med ett livstidsstraff.

Intressant, i de banorna har jag aldrig tänkt. Tack för det!
  • Pentra
    Anonym (Skjut gräv tig) skrev 2016-05-20 16:36:44 följande:
    Tolka "överbefolkning" med en smula ironi.

Varför det? Det behövs faktiskt fler än 10 jordklot för att härbärgera den befolkning som nu finns på vår planet. Synd att vi ännu inte har den tekniken; men ist för livstids fängelse, och framför allt ist för det lagvidriga dödsstraffet, så skulle dessa straff ersättas med att dessa människor förpassades till en annan planet. En obefolkad sådan... Men det lär ju dröja... ... /Pentra
  • Frigående Fru
    Pentra skrev 2016-05-21 19:08:45 följande:

Varför det? Det behövs faktiskt fler än 10 jordklot för att härbärgera den befolkning som nu finns på vår planet. Synd att vi ännu inte har den tekniken; men ist för livstids fängelse, och framför allt ist för det lagvidriga dödsstraffet, så skulle dessa straff ersättas med att dessa människor förpassades till en annan planet. En obefolkad sådan... Men det lär ju dröja... ... /Pentra
    Du tänker lite i banor som Australien fast större?
Svar på tråden Dödsstraff - Ja eller nej?