• Anonym (!!)

Dödsstraff - Ja eller nej?

Tycker ni att dödsstraff är moraliskt rätt/fel?
    Beror det på situation/brott eller är det alltid okej/alltid fel?
    Vad är era argument?

Tänk gärna på hela världen och inte endast Sverige när ni svarar, kan dödsstraff i t.ex Mellanöstern vara okej på terrorister som annars rymmer och dödar poliser/civila ifall man endast fängslar dem? 
    Eller är det moraliskt fel oavsett situation, land och brott?

För att tydliggöra anledningen till frågan: Dessa frågor har jag själv kommit på (dvs inte kopierat frågorna från en uppgift), eftersom att jag i en skoluppgift ska skriva ner MINA åsikter om dödsstraff. Eftersom jag inte har en tydlig åsikt (eller snarare, inte vågar uttrycka mig fritt) så vill jag gärna läsa er syn för att därefter förmodligen bilda en egen uppfattning.
    Jag tänker alltså inte kopiera era svar eller liknande. 

• Svar på tråden Dödsstraff - Ja eller nej?
  • Rataxes
    SonnyBoy skrev 2016-08-02 19:56:31 följande:
    Du har en poäng där. Men privatisering av dödsstraff eller lynchning känns inte heller som en bra idé.
    Det är heller inte aktuellt.
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • Rataxes
    Konservativ skrev 2016-08-02 20:05:03 följande:
    Hur vill du organisera rättskipningen? hur vill du få ner brottsligheten?
    Mer resurser till polisen, som ska använda dessa resurser till verkligt polisarbete, inte utdelande av armband, deltagande i diverse jippon etc. Narkotikalagstiftningen är kontraproduktiv där nolltoleransen medfört den näst högsta narkotikarelaterade dödligheten i EU samt ett stort antal människor som sitter inne pga tillgreppsbrott för att illegalt få tag på sina droger. Skademinimering istället för straff. Sexköpslagen har också varit kontraproduktiv. Fler än någonsin utsätts för trafficking än där prostitution inte förbjudits av moraliska skäl.
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • Konservativ
    Rataxes skrev 2016-08-02 20:20:54 följande:

Mer resurser till polisen, som ska använda dessa resurser till verkligt polisarbete, inte utdelande av armband, deltagande i diverse jippon etc. Narkotikalagstiftningen är kontraproduktiv där nolltoleransen medfört den näst högsta narkotikarelaterade dödligheten i EU samt ett stort antal människor som sitter inne pga tillgreppsbrott för att illegalt få tag på sina droger. Skademinimering istället för straff. Sexköpslagen har också varit kontraproduktiv. Fler än någonsin utsätts för trafficking än där prostitution inte förbjudits av moraliska skäl.

Narkotika och sexköp har inte så mycket med dödsstraff att göra. Hur du än gör så måste du ha ett rättsväsende och även om jag inte alls tycker om den nihilistiska rättstraditionen I Sverige så är den bättre än ingenting. Mer resur?er till polisen, visst. men är det där problemen sitter? En tuffare poliskår som backas upp av en hård domarkår är den rätta medicinen mot diverse slödder.

Det vore extremt olyckligt att släppa narkotikan fritt. Vi skulle få narkotikaberoende ungdomar en masse. Samma sak med sexköp. Det borde krininaliseras även på säljsidan. Äktenskapet är grunden för en harmonisk uppväxt. Spöstraff till dem som säljer och köper sex.
  • Akira Öken
    Konservativ skrev 2016-08-02 19:58:07 följande:

Jo, det gör det.

Nej, det gör det inte. Dödsstraff är inget som hör hemma i ett demokratiskt och modernt samhälle.
  • Konservativ
    Akira Öken skrev 2016-08-03 13:37:02 följande:

Nej, det gör det inte. Dödsstraff är inget som hör hemma i ett demokratiskt och modernt samhälle.

Det hör hemma i ett land där man respekterar livet. I det land som du förespråkar kan man ha ihjäl de man inte tycker om och det blir väldigt lindriga konsekvenser. Tyvärr har du rätt I att många moderna länder inte har dödsstraff. Därför råder det anarki och den brutalares rätt I dessa länder. Modernismen är ett enfaldigt misstag.
  • KillBill
    Konservativ skrev 2016-08-03 13:53:47 följande:
    Det hör hemma i ett land där man respekterar livet. I det land som du förespråkar kan man ha ihjäl de man inte tycker om och det blir väldigt lindriga konsekvenser. Tyvärr har du rätt I att många moderna länder inte har dödsstraff. Därför råder det anarki och den brutalares rätt I dessa länder. Modernismen är ett enfaldigt misstag.
    Som du säkert vet så har i USA vid flera tillfällen oskyldiga dömts till dödsstraff och har avrättats. Menar du att ett samhälle som tillåter dödsstraff trots risken att avrätta oskyldiga skulle ha respekt för livet?

I USA där många stater har dödsstraff går det inte att påvisa att dödsstraffet skulle ha påverkan på de brott som leder till dödsstraff.
  • Johan75
    Konservativ skrev 2016-08-03 12:50:43 följande:
    Narkotika och sexköp har inte så mycket med dödsstraff att göra. Hur du än gör så måste du ha ett rättsväsende och även om jag inte alls tycker om den nihilistiska rättstraditionen I Sverige så är den bättre än ingenting. Mer resurer till polisen, visst. men är det där problemen sitter? En tuffare poliskår som backas upp av en hård domarkår är den rätta medicinen mot diverse slödder.
    Det vore extremt olyckligt att släppa narkotikan fritt. Vi skulle få narkotikaberoende ungdomar en masse. Samma sak med sexköp. Det borde krininaliseras även på säljsidan. Äktenskapet är grunden för en harmonisk uppväxt. Spöstraff till dem som säljer och köper sex.
    Finns det empiriska bevis på att det funkar? Finns det länder eller samhällen som uppvisar de positiva effekterna du beskriver? Jag tvivlar.

Behold, i come as a thief.
  • KillBill
    Konservativ skrev 2016-08-03 12:50:43 följande:
    Narkotika och sexköp har inte så mycket med dödsstraff att göra. Hur du än gör så måste du ha ett rättsväsende och även om jag inte alls tycker om den nihilistiska rättstraditionen I Sverige så är den bättre än ingenting. Mer resur?er till polisen, visst. men är det där problemen sitter? En tuffare poliskår som backas upp av en hård domarkår är den rätta medicinen mot diverse slödder.

Spöstraff, dödsstraff, öga för öga tand för tand, hmm vilken religon är det som förespråkar just detta?
  • Konservativ
    KillBill skrev 2016-08-03 14:30:22 följande:

Som du säkert vet så har i USA vid flera tillfällen oskyldiga dömts till dödsstraff och har avrättats. Menar du att ett samhälle som tillåter dödsstraff trots risken att avrätta oskyldiga skulle ha respekt för livet?

I USA där många stater har dödsstraff går det inte att påvisa att dödsstraffet skulle ha påverkan på de brott som leder till dödsstraff.

Det är klart att man inte kan påvisa det om det är vänsterprofessorer som undersöker. Självfallet respekteras livet I ett land där man straffar mördare, till skillnad från länder där man kommer lindrigt undan.
  • Konservativ
    Johan75 skrev 2016-08-03 17:44:46 följande:

Finns det empiriska bevis på att det funkar? Finns det länder eller samhällen som uppvisar de positiva effekterna du beskriver? Jag tvivlar.

Singapore är ett bra exempel.
Svar på tråden Dödsstraff - Ja eller nej?