• Rödaskor

Ha 5 åring hemma istället för förskola?

Ska flytta snart till en ny stad och har sökt nya förskoleplatser till barnen. Har en blivande 1 åring och blivande 5 åring.

Förskolan vi fått ligger på andra sidan stan. Vi skulle behöva köra dit varje dag och sedan genom hela stan igen för att ta oss vidare mot jobb.

Vår tanke är att ha båda barnen hemma istället tills får en plats närmare oss. Vi kommer ju ändå ha minstingen hemma till minst jan-17. Det känns inte värt att köra varje dag och lämna 5 åringen på andra sidan stan för 3 timmar.

Den enda jag oroar mig är 5 åring missar chansen att umgås med jämnåriga barn. Även om vi går till öppna förskolor och liknade så är ju de flesta större barn på förskolan.

Hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Ha 5 åring hemma istället för förskola?
  • Anyssa111q

Jag skulle haft femåringen hemma och skolat in när vi fått en plats i närheten, men kanske sett till att boka in några fritids aktiviteter typ simskola el fotbollsskola så att barnet ändå fick träffa jämnåriga. Verkar stressigt att fara fram och tillbaka varje dag.

• Nyfikna72

Oftast får väl omständigheterna styra. Allt blir inte perfekt alla gånger. Barnet lär ju knappast ta skada av att inte träffa andra och det är ju snart skola och dåtlärndet väl bli bättre.

• Holma

Skulle haft henne hemma , finns andra sätt att träffa barn än fsk

• Rödaskor

Tack för svar!

Först kändes det väldigt drastiskt att strunta i förskolan men det kanske inte är en så stor grej ändå.

• mammalovis

Får ni inte ha 5 timmar 3 dagar i veckan? Då kan de ju gå 2 i alla fall, just för att få utvecklas med jämnåriga.

Nu vet jag inte hur just ert barn är, men min dotter hade blivit hemsk om vi inte hade kommit iväg och engagerat oss så hon får träffa jämnåriga barn och leka. För vår 3-åring hade det kanske fungerat med öppen förskola 3 dagar i veckan, men inte för tösen som fyllde 5 i december som är rätt blasé vad det gäller det mesta. Idag var hon rastlös tidigt på öppna förskolan och ville bara äta våfflor och åka rutschkana i väntrummet till bvc när hon hade målat klart. Hon behöver få klättra, klänga, hänga, gunga och lära sig andra nya saker.

• Rödaskor

Kommunen erbjuder bara 3 timmars dagar. Just nu har vi 3 dagar i veckan och det är mycket bättre tycker jag. Då hinner 5 åring komma iväg och leka och vara med på de aktiviteter förskolan håller på med.

3 timmar 5 dagar i veckan känns väldigt meningslöst. Det hade vart en grej om vi fått förskolan som ligger bara 2 minuter bort, då hade vi bara kunnat promenera bort.

5 åringen sägar att han gillar förskolan (nuvarande) om jag frågar. Men han tjatar inte om att få gå dit. Han kan vara hemma 2 veckor utan att klättra på väggarna. Men han gillar ju såklart att leka med andra barn och det är den biten jag är rädd att han missar.

• Fru Ve

Ni kanske kan prova ett tag och se hur det går? Min snart 5-åring skulle bli tokig av att vara hemma med mig och en bebis i nästan ett år. Men han är väldigt intresserad av att ha kompisar att leka med och tjatar hela tiden om det. Men alla barn är ju inte likadana tänker jag. Ett alternativ kanske kan vara att ni har förskola men använder det bara 2-3 dagar per vecka? Och sedan håller utkik efter aktiviteter åt honom för att ha mer umgänge med jämnåriga. Kyrkan kan ju ibland ha barntimmar eller dylikt? Även om man inte är troende kan ju barnet gå bara för att ha någon att leka med.

Svar på tråden Ha 5 åring hemma istället för förskola?