• Anonym (Osams)

Osams om jobb

Jag och min man är osams om ett nytt jobb jag sökt.

Jag är vill byta bana- jag orkar inte med mitt nuvarande jobb. Inte fysiskt utan mer att jag är otroligt less och tycker det är så vansinnigt meningslöst. Jag har arbetat i mitt yrke i 15 år snart och det är i stort sett det enda jag arbetat som. Jag har gångavstånd till jobbet, har arbetstider som är väldigt familjevänliga med någon:några tidiga eftermiddagar i veckan och några/någon Sovmornar i veckan.

Jag sökte utan min mans vetskap ett annat jobb i en ort lite längre bort. Restiden skulle vara dörr till dörr kanske ca 1 timme, det blir kanske nästan 2 timmar:dag. Flextid, möjlighet att arbeta hemma. Ett helt annat arbete inom något som rör sig i utkanten av det jag jobbar med nu, men ändå inte. Jag har kommit till en första intervju, men jag vet inte om det är värt det. Vi är så grymt osams.

Han tycker att det är en vansinnigt dålig idé, baserat på att jag kommer vara borta mycket mer från familjen IOM restiden. Och att jag sökte det utan att berätta det. Det kan jag hålla med om, det var dumt - men det var en stundens invigelse och han var bortrest...

Jag vill inte ta ett jobb när jag vet att han tycker så, jag vill att vi är överens om att det är värt att pröva... och det är vi ju inte...

Jag vet inte vad jag ska göra, jag vill gå på intervju och jag vill att min man stöttar mig, men så är det inte.

• Svar på tråden Osams om jobb
  • Anonym (Hmm)

Men det är ju ditt liv. Du får jobba med vad du vill. Du ska ju inte gå till ett jobb du har tröttnat på. Nä satsa du på det andra jobbet känn dig fri o lycklig .. Lycka till

• Spagettimonstret

Tycker ni beter er märkligt båda två. Du som söker jobb som skulle innebära konsekvenser för familjen bakom ryggen på honom (det finns telefon, skype och mail) och han som inte vill stötta dig i din karriär. Tycker du kan gå på intervju, forstätta diskutera med honom och hoppas han är mer välvilligt inställd vid det laget du eventuellt får ett erbjudande. Är han inte det kan du ta ett beslut då.

• Anonym (Osams)

Det lutar åt att jag går på intervjun i så får vi se vad det leder till. Att jag sökte jobbet utan att berätta var dumt, det är jag den första att erkänna, men det var som sagt inte allt något jag tänkt på länge utan jag kollade jobbannonser som jag gjort av o till den senaste tiden och där var jobbet.

Jag skulle kunna vänta några år, tills vår minsta är lite större och kan gå till och från skolan mer själv- men det kanske är 1,5 två år tills dess. Vet inte om jag pallar att vara kvar på mitt nuvarande så länge. Och jag är rädd att om jag inte tar den här chansen och ser hur långt jag kommer så kommer jag att gräma mig för resten av livet... Men jag vet inte om jah är beredd att ta ett jobb om jag inte har stöd för det hemifrån. Men han säger att han inte vill att jag ska må dåligt på jobbet.. Men han tycker i grunden att det är en dålig idé, det vet jag.

• Anonym (Emma)

Man är på sitt jobb så otroligt mycket av sin vakna tid. Självklart ska du byta jobb om du inte trivs med ditt nuvarande. Ni borde kanske sätta er ner och prata om det, och du får förklara för honom hur du känner.

Ibland så måste man väga fördelarna mot nackdelarna och i detta får nog din man acceptera att du behöver byta arbete. Man ska må bra i sin vardag och det gör man inte på en arbetsplats man inte trivs på.

• Scoops

Förstår inte varför 2h restid skulle vara så fruktansvärt... det är många som har det idag. Hur mycket är han hemma då? Om han nu stör sig på att du tar tid från familjen till annat...

Tror att era barn mår bättre med en mamma som trivs med vad hon gör på jobbet. Mår föräldrarna bra så mår ju barnen bra?

• Anonym (alltid heltid)

Alltså, min man har sökt jobb i allt från Växjö till Japan, och det är inte förrän partnern har fått jobberbjudandet som man måste ha den fajten anser jag.

En del grejer dör av sig själv, bara dumt att lägga energi på att gräla om det i förskott då.

Sen är det säkert så att han ser att det blir jobbigare för er med att du pendlar och man ska inte underskatta hur trött man kan bli av det. Men är det 1.5-2 år tills ert barn kan gå själv hem från skolan så är det inte jättelång tid. Min man veckopendlade tre år medan vår son var 6-8 år och jag har alltid jobbat heltid, men man får lösa det helt enkelt. Och finns möjlighet att flexa och jobba hemma ett par timmar ibland så går det att skifta om tiden på ett helt annat sätt.

Tänk på lite längre sikt, kan det nya jobbet öppna nya möjligheter för dig närmare hemmet också så att du kan byta igen? Och tänk också över lönen vs pendlingen, för man lägger ofta mer pengar än man tror på det. Se till att det är värt det att byta och övertyga din man om att du vill detta.

• Anonym (X)

Han kanske kan gå ner i tid om han är orolig för hur det ska påverka familjen?

• Anonym (Osams)

Han jobbar 6.30-16 eller 7-16 o har 15 minuters bilfärd till jobbet. Nu har jag typ en kvarts gångväg till jobbet, ska jag lämna barn på skolan o sen till jobbet tar det 20 minuter, max. Så den nya restiden är väsentligt mycket mer än vad jag har nu. Jag skulle vara borta 6.40-1730 varje dag om jag inte nyttjar flex. Det är en stor skillnad från nu, om jag har samma arbetstid, 8-1630 så skulle jag vara borta 7.40-1640.

Gå ner i tid är inte ngt alternativ då vi behöver pengarna...

Det är egentligen tiden som är den stora stötestenen, det känner jag själv också. Jag kommer att tillbringa mer tid borta från familjen... men det kanske det är värt om jag skulle ha ett jobb jag trivs med.

• Anonym (X)
    Anonym (Osams) skrev 2016-05-21 13:46:35 följande:

Han jobbar 6.30-16 eller 7-16 o har 15 minuters bilfärd till jobbet. Nu har jag typ en kvarts gångväg till jobbet, ska jag lämna barn på skolan o sen till jobbet tar det 20 minuter, max. Så den nya restiden är väsentligt mycket mer än vad jag har nu. Jag skulle vara borta 6.40-1730 varje dag om jag inte nyttjar flex. Det är en stor skillnad från nu, om jag har samma arbetstid, 8-1630 så skulle jag vara borta 7.40-1640.

Gå ner i tid är inte ngt alternativ då vi behöver pengarna...

Det är egentligen tiden som är den stora stötestenen, det känner jag själv också. Jag kommer att tillbringa mer tid borta från familjen... men det kanske det är värt om jag skulle ha ett jobb jag trivs med.

Han jobbar alltså 9-9,5h per dag men har ändå inte råd att gå ner i tid?
    Då kanske han också skulle söka sig ett annat jobb istället för att räkna med att du ska täcka för honom.
  • asta66
    Anonym (Hmm) skrev 2016-05-20 19:55:58 följande:

Men det är ju ditt liv. Du får jobba med vad du vill. Du ska ju inte gå till ett jobb du har tröttnat på. Nä satsa du på det andra jobbet känn dig fri o lycklig .. Lycka till

Och Ts din man måste väl ändå vilja att du ska må bra och trivas på jobbet. Mår du bra på jobbet så är du väl gladare när du kommer hem.
Svar på tråden Osams om jobb