Är sociala myndigheter verkligen opartiska?
Hej TS!
Jag vill besvara din fråga om opartiskhet. Har endast läst dina inlägg i tråden och känner igen soc märkliga beteende som jag vid några tillfällen bevittnat med egna ögon.
NEJ, soc är INTE OPARTISKA ÖVERHUVDTAGET och de är INTE ETT DUGG PÅLITLIGA och ibland SAKNAR DE FULLSTÄNDIGT sunt förnuft och gott omdöme. Ofta gör de ett helt fantastiskt jobb men liksom överallt annars så finns det RIKTIGA RÖTÄGG. DE RÖTÄGGEN kan bli livsfarliga.
För några år sen läser jag en tråd här på Familjeliv där föräldrarna blivit misstänkta för barnmisshandel när barnet skadat kommit in till akuten och vården gjorde en anmälan till soc. Därefter kallades föräldrarna till soc på möte och föräldrarna kände sig obefogat ifrågasatta, så de bestämde sig för att spela in ALLA samtal med soc på typ en bandspelare. De hade råkat ut för ett ljugande, elakt och dömande rötägg till socialsekreterare. DE HADE REN OTUR HELT ENKELT med vilken socialsekreterare de fått. De fick så småningom den skriftliga utredningen från soc. Tack vare bandinspelningarna kunde de oskyldiga föräldrarna anmäla rötäggets nerskrivna lögner till rötäggets chef. Eftersom det framgick på bandspelaren vad som sagt och att det inte stämde överens med den skrivna textet i utredningen, så stod ord inte bara mot ord mellan soc och föräldrarna UTAN BEVIS FANNS PÅ VAD SOM SAGTS OCH INTE SAGTS. Tack vare ljudupptagningen, så fick rötägget till socialsekreterare sparken från sitt jobb.
Det handlade i det fallet om helt vanliga friska och förnuftiga föräldrar som bara hade oturen att få fel socialsekreterare. Föräldrarna fick också veta i efterhand att om de inte bandat samtalen, så hade inte socialsekreterarens tjänstefel i efterhand kunnat upptäckas.
Jag har också i verkliga livet med egna ögon fått bevittna liknande. Ett föräldrapar hade separerat och var i vårdnadstvist och jag kände båda föräldrarna och deras barn väl sen långt tid tillbaks. Efter skilsmässan så ville de förhållande stora barnen bara bo hos ena föräldern där de både mådde bra och blev väl omhändertagna. Hos den andra föräldern blev båda barnen både psykiskt och fysiskt misshandlade. Vad gjorde soc? Jo, stod på den dåliga förälderns sida i rätten ?för den föräldern vill vara med om soc (så kallade) hjälpinsatser? MEDAN den bra föräldern skulle utredas sååååå noga eftersom den dåliga föräldern spridde lögner och smutskastning brett omkring sig. Tråkigt nog så fick de stackars barnen därefter bo hos den instabila psykiskt sjuka föräldrarna på heltid med soc hjälp tills de blev myndiga. Detta alltså samtidigt som den bra föräldern inte fick träffa barnen alls trots att barnen skulle behövt bo hos denna förälder på heltid istället. Barnen blev placerade på frivillig LVU på behandlingshem tillsammans med den dåliga föräldern. Varför? Jo, för soc bestämt i förväg vems parti de skulle ta därför att den bra föräldern inte gillade soc, ?bara? svarade snällt på soc frågor och inte smutskastade den andra föräldern.
Dessutom har jag även jag själv råkat ut för en ljugande och inkompetent socialsekreterare. Somliga socialsekreterare drar sig tyvärr inte för att ljuga både privatpersoner och professionella rakt upp i ansiktet gång på gång. När soc lögner (i fallet med min egen familj) verkligen ifrågasattes av ALLA de professionella runt oss och ALLA professionella talade om för soc hur bra vi föräldrar faktiskt var och de professionella samtliga intygade oss vara bra föräldrar, så hände följande:
Soc fortsatte till en början med sina påhittade lögner ändå. Det är I JUST SÅNA HÄR FALL som soc skyller på ?sekretess?, ?vi har redan gjort detta och detta och detta? (fast det inte stämmer), ?den personen har sagt så?, ?så är det? (för det har vi ljugit ihop skriftligt tidigare så det hänvisar vi till att vi skrivit), när man frågat dem varför de utredde fick man bara tystnad till svar o.s.v... VARNING VARNING VARNING på hög nivå alltså!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Till sist hade soc målat in sig självt i ett hörn och en utomstående profesionell hjälpte oss att kräva ut samtliga papper (som vi inte fått tidigare med soc låtsats-hänvisning till sekretess), fler professionella ställde soc mot väggen och på allvar hotade att IVO-anmäla soc för tjänstefel. DÅ FÖRST backade soc med svansen mellan benen och svarade inte på några frågor alls. Istället höll socialsekreterarna och deras chefer varandra bakom ryggen och sa ?nej, så var det inte?, ?det har vi aldrig sagt? o.s.v...... Ena socialsekretaren slutade sin tjänst nästan omedelbart därefter och soc var oerhört förtegna om det hela, men jag är relativt säker på att det var min frus initiativ till involvering av professionella som rodde skutan iland istället för att vi och våra barn skulle kapsejsa och hamna på havets botten.
Mina råd till dig är:
* Minst en professionell OCH er mamma eller en av er syskon VARJE MÖTE med soc.
* Dra in professionella personer som ditt syskon känner att visa på hens bra föräldraegenskaper. Be även förskolepersonal vittna.
Och framför allt:
* Spela in och spara ALLA samtal. Läs också alla papper och påpeka socs fel SKRIFTLIGT med post, eftersom post diarieförs.
Dessa råd ger jag dig eftersom soc verkar ha en dold agenda i fallet med ditt syskon. Lite som trafikskollärare bestämt i förväg vem som ska kuggas på uppkörningen och sen placerar ut massor av extra fi hopp om att de ska råka trampas i av den oskyldige.
Jag kommer inte skriva fler inlägg här, men önskar dig lycka till med att hjälp ditt syskon.
/ Välutbildad akademiker som även har fått kommunicera med soc i mitt eget jobb i åratal och sett soc förstöra vänners barns liv