• Anonym (ok?)

Inte bjuda det 15åriga "barnet"?

Tänkte bjuda hem mina kollegor + respektive på grillning hos oss. Av 5 kollegor är vi 3 som har hemmavarande barn. Våra (2 och 5 år) kommer ju självklart vara med. En kollega har en bebis som kommer vara ca 5 mån när vi tänkte oss grillningen och en annan kollega har en 15åring.

Är det ok att inte bjuda 15åringen trots att bebisen får komma? Inte för att jag tror att många 15åringar frivilligt följer med mamma/pappa för att grilla med folk från jobbet

Anledningen till varför jag frågar är att vi får plats 10 pers runt vårt utebord. Våra barn kan sitta vid ett eget lägre bord och bebisen kan sitta i barnstol med bricka. Blir vi 11 "vuxna" måste vi ta ut ett extrabord.

Det handlar om eftermiddag/tidig kväll en lördag. Inget festande till midnatt alltså

• Svar på tråden Inte bjuda det 15åriga "barnet"?
  • Anonym (Haha lägg av.)
    MrsHughes skrev 2016-05-22 14:35:53 följande:
    Nä så klart jag inte gör. Jag antar att du inte heller gör det...? Jag skulle nog vilja påstå att de flesta 15-åringar inte vill följa med på middag hem till mammas kollega. Min 14-åring skulle det då inte. Men visst det finns säkert undantag och då kan man ju göra som jag skrev, ta fram en extra stol och hålla god min.
    Oj jag vet många 15 åringar som skulle följa med på en sån sak. Men såklart DIN 14 åringar ju mallen för hur det ska vara eller vad menar du? För vad din 14 åring vill har inte ett skit med detta att göra.
  • Anonym (1)

jag hade absolut inte följd med till en av mina föräldrars kollegor när jag var 15. Det skulle inte mina egna tonåringar heller. Är det ingen de personligen känner skulle de hellre vara ensamma hemma ett tag, det tycker de är skönt. 

Somliga i  tråden har en väldigt aggressiv framtoning helt utan anledning. Det är inte världsfreden som debatteras, det är en liten eftermiddagsbjudning. 

men som sagt TS bara bjud, säg inget om barn alls, så får du se hur dina kollegor väljer att göra

• Nyfikna72

Fast skriver man med respektive så är det väl ev partner som avses? Inte hela familjen? Då får man ju skriva det isåfall att man avser även barn.

• MrsHughes
    Anonym (Haha lägg av.) skrev 2016-05-22 15:42:19 följande:
    Oj jag vet många 15 åringar som skulle följa med på en sån sak. Men såklart DIN 14 åringar ju mallen för hur det ska vara eller vad menar du? För vad din 14 åring vill har inte ett skit med detta att göra.
    Oj vilken otrevlig ton.
  • Anonym (Haha lägg av.)
    MrsHughes skrev 2016-05-22 16:10:46 följande:
    Oj vilken otrevlig ton.
    Det är inte jag som tar för givet att denna 15 åring funkar som din 14 åring och sen ger ts rådet att därför inte ens nämna barnet i inbjudan. Snacka om att frysa ut någon annan redan från start.
  • viseversa
    Anonym (1) skrev 2016-05-22 15:47:01 följande:

jag hade absolut inte följd med till en av mina föräldrars kollegor när jag var 15. Det skulle inte mina egna tonåringar heller. Är det ingen de personligen känner skulle de hellre vara ensamma hemma ett tag, det tycker de är skönt. 

Somliga i  tråden har en väldigt aggressiv framtoning helt utan anledning. Det är inte världsfreden som debatteras, det är en liten eftermiddagsbjudning. 

men som sagt TS bara bjud, säg inget om barn alls, så får du se hur dina kollegor väljer att göra

Nehe? Men alla 15åringar funkar kanske inte som du. Och även fast man inte vill följa med är det trevligt med en inbjudan ändå och veta att man har valet om man vill.
  • MrsHughes
    Anonym (Haha lägg av.) skrev 2016-05-22 16:24:11 följande:
    Det är inte jag som tar för givet att denna 15 åring funkar som din 14 åring och sen ger ts rådet att därför inte ens nämna barnet i inbjudan. Snacka om att frysa ut någon annan redan från start.
    Men du tar ju upp dig själv som exempel. Så här skrev du:

"Kan säga att jag hade velat vara med när jag var 15år."

Hur skiljer sig det från att jag tar min 14-åring som exempel? Jag lade dessutom till att det kan finnas undantag och föreslog en lösning (ta fram en extrastol) så jag tycker nog att jag är lite mer nyanserad än du.
  • Anonym (Haha lägg av.)
    MrsHughes skrev 2016-05-22 16:33:27 följande:

Hur skiljer sig det från att jag tar min 14-åring som exempel? Jag lade dessutom till att det kan finnas undantag och föreslog en lösning (ta fram en extrastol) så jag tycker nog att jag är lite mer nyanserad än du.
    Jag säger bara att dina råd är dåliga och att din 14 åring inte har med saken att göra.
  • Anonym (Haha lägg av.)
    MrsHughes skrev 2016-05-22 16:33:27 följande:

Jag tar upp mig själv just för att det FINNS 15 åringar som hade velat följa med. Du skrev däremot.... En 15 åring vill inte följa med på sånt som om du hade koll på vad alla 15 åringar vill. Vilket jag anser fel. Att jag tog upp mig själv som exempel är för att visa hur fel du har när du anser att ta inte ens ska bjuda barnet i fråga. För att "hen inte kommer vilja för det vill ju inte din 14 åring"
  • MrsHughes
    Anonym (Haha lägg av.) skrev 2016-05-22 16:37:39 följande:
    Jag tar upp mig själv just för att det FINNS 15 åringar som hade velat följa med. Du skrev däremot.... En 15 åring vill inte följa med på sånt som om du hade koll på vad alla 15 åringar vill. Vilket jag anser fel. Att jag tog upp mig själv som exempel är för att visa hur fel du har när du anser att ta inte ens ska bjuda barnet i fråga. För att "hen inte kommer vilja för det vill ju inte din 14 åring"
    Du anser att jag har fel utifrån din egen erfarenhet som 15-åring. Jag och många med mig har en annan erfarenhet och därmed en annan uppfattning. Men vi måste inte tycka lika. Enklast för ts är
    väl att fråga kollegan om hon tror att barnet skulle följa med.
Svar på tråden Inte bjuda det 15åriga "barnet"?