• Alexi

Hur ser era skolbarns sommar ut?

Följer en annan tråd om hur långt sommarlov barn har.

Tänker att det vore än mer intressant att se hur det ser ut för skolbarn, dvs från ettan och uppåt (vilket ju är det år då föräldradagarna tar slut).

Hur mycket går de på fritids, hur länge är de lediga, går de på läger (dagläger eller övernattning?), är de med släktingar något osv?

• Svar på tråden Hur ser era skolbarns sommar ut?
  • Mälaröbo

Min son som är 11 börjar sommarlovet med 2 v fotbollsskola på dagtid. Sen har han fritids i 2 v och sen är han hemma med storasyrran 1 v. Sen är vi alla lediga tillsammans fram till skolan börjar.

• Plärtan

Min son går iof i F-klassen men fl-dagarna för honom är slut så svarar ändå. Han kommer vara ledig hela sommaren eftersom vi väntar på ett litet syskon som är beräknat till om 2 veckor. Förra sommaren var han och hans yngre bror lediga 4 veckor, som var fullproppade med aktiviteter och utflykter. Denna sommaren blir lång och lugn, mycket slappa i trädgården, hänga i lekparken, leka med kompisar och åka och bada.

Han går på friidrottsskola de första 3 veckorna av sommarlovet, 3 dagar i veckan 9-12. Nån helg kommer han säkert sova över hos mor och farföräldrar som bor i typiska sommarstäder.

• Fjäril kär

Min 8-åring har inget fritids så han är ledig hela sommaren.

Jag är sjukskriven så då blir det aktiviteter utifrån det helt enkelt.

Är dessutom mitt upp i en skilsmässa med flytt så sonen och jag får vissa dagar ägna oss åt att få ordning i nya lägenheten.

• Carambolan

Har barn i åk 1 och 3. De går på fritids fram till midsommar sen är de hemma till en vecka före skolstart. Äldre barnet är borta på scoutläger en vecka och tre veckor är vi utomlands. Annars inga förplanerade aktiviteter.

• Erizajo

Min dottern som är åtta får vara hemma hela sommaren. Mina killar som är 6 & 2 börjar igen 1/8

• Mrs Green

Min tjej slutar 4:an nu. Hon ska vara en vecka på dagläger (friidrottsskola), 12 dagar på kollo, en vecka hos mormor, fyra veckor med oss föräldrar när vi har semester. Och sen blir det lite strödagar däremellan då hon får vara hemma själv.

• Rocket Mania

Mina barn är 8, 11 och 13. De åker på kollo varsin period utspritt över sommaren. Sedan har 13-åringen ytterligare ett kollo han ska på och 11-åringen ska på två olika läger (sport).

Alla barnen är lediga hela sommaren från skolavslutning till skolstart.

• Fru Ve

Jag tar ingen FP under sommaren i år, mina barn är 4 samt 8 år. Dock jobbar jag endast natt vilket gör att jag är långledig en vecka i sträck ändå mellan varje jobbperiod. Har bara tagit 9 nätters semester under sommaren och får mycket ledigt ändå. Min man ska bara vara ledig 3 veckor totalt eftersom han studerar och måste sommarjobba. 2 veckor får vi gemensamma bara i år vilket är lite tråkigt. Men barnen får totalt 7 veckors ledighet. Det blir några dagar som mannen måste jobba och jag sova men då löser vi det med hjälp av släktingar. Barnen får ev. vara i mormors och morfars sommarstuga med dem någon natt. De tycker egentligen detta är rätt tråkigt för mormor/morfar är inte så påhittiga men det är nödvändigt för att vi ska få ihop det.

• Velmaja

min 9-åring är ledig 4 veckor och går på fritids resten av sommaren. 2 veckor är dom iväg på kollo med fritids också. Sen kanske det blir någon ledig strö dag här och där med mormor och morfar också.

Svar på tråden Hur ser era skolbarns sommar ut?