• Seb81

    Vem har koll på progesterAll kräm?

    Hej!

    Har hört mycket gott om progesterAll krämen! Någon som ha erfarenhet av den? Jag har regelbunden mens, men vet inte om min äl är regelbunden. Kan jag använda den som har en normal mens!??

    Är 35 år, min partner och jag har försökt bli gravida i ett tag nu. Jag är nyfiken på att testa krämen men är osäker! Vill gärna ha tips! :)

  • Svar på tråden Vem har koll på progesterAll kräm?
  • PMEH
    Seb81 skrev 2016-05-23 18:16:45 följande:

    Hej!

    Har hört mycket gott om progesterAll krämen! Någon som ha erfarenhet av den? Jag har regelbunden mens, men vet inte om min äl är regelbunden. Kan jag använda den som har en normal mens!??

    Är 35 år, min partner och jag har försökt bli gravida i ett tag nu. Jag är nyfiken på att testa krämen men är osäker! Vill gärna ha tips! :)


    Hej! Jag har också regelbunden mens och hyfsat regelbunden äl, jag använder progesterall för att förlänga min lutealfas som är lite kort (9 dagar). Jag börjar smörja med krämen när jag vet om att jag har haft äl och sen smörjer jag fram tills min mens kommer. Jag vet dock att vissa inte får mens förrän dom slutar smörja med krämen men så är inte fallet för mig, mensen kommer ändå :) Om jag blir gravid så tänkte jag fortsätta med krämen till vecka 12. 
  • Erla

    Har använt ProgesterAll under två cykler nu då jag hade lite väl kort lutealfas och ett par missfall som kan ha varit pga lågt progesteron. Det är bra om du vet när du har ägglossning för du ska ta det mellan ägglossning och mens. Många tipsar om att man ska göra uppehåll någon dag innan BIM för att inte skjuta upp mensen, men för mig har mensen kommit som en klocka 12 dagar efter ägglossning båda cyklerna, vilket för mig är en ökning på 4 dagar. Är man gravid ska man fortsätta med krämen fram till vecka 12 och sedan trappa ner långsamt. Tror absolut att du kan använda krämen även om du har regelbunden mens :)


    Det som är smart med progesteronkräm är att du liksom inte tillför något som kan vara skadligt om du egentligen inte skulle behöva progesterontillskott. Något som kan vara värt att ha i bakhuvudet är att krämen kan orsaka vissa biverkningar som vanligtvis förknippas med graviditet. Mina tuttar svullnar och ömmar som tusan av krämen och magen blir som en ballong :P 

  • DevilsDaughter

    Erla: Har också kort lutealfas och har funderat på progesterALL, men har blivit gravid tidigare utan.
    Blir hela din menscykel längre då när du använder progesteronkrämen? Hur lång cykel har du i vanliga fall?

  • Erla
    DevilsDaughter skrev 2016-05-27 08:18:40 följande:

    Erla: Har också kort lutealfas och har funderat på progesterALL, men har blivit gravid tidigare utan.

    Blir hela din menscykel längre då när du använder progesteronkrämen? Hur lång cykel har du i vanliga fall?


    Jag har väldigt oregelbunden cykel med allt från 30 dagar till 50 dagar. Eftersom jag innan bara hade 8 dagars lutealfas så förlängs ju cykeln med 4 dagar för min del. Den påverkar dock bara lutealfasen då man ju bara tar tillskottet under den perioden.

    Jag har blivit gravid två gånger utan hjälp, men ett slutade i MA och ett i MF. Kort lutealfas kan orsakas av låga progesteronvärden och både låga progesteronvärden och kort lutealfas ökar riskerna för MF så därför valde jag att ta tillskottet :) helt onödigt att ta det om man inte har svårt att bli gravid och fullfölja en graviditet. Då funkar ju allt som det ska.

    Hur kort lutealfas har du och har du lyckats fullfölja en graviditet?
  • DevilsDaughter

    Erla: Jag har 9-10 dagar, tror att det är 9,5 dagar, känner exakt när jag har ägglossning.. Jag har blivit gravid och fullföljt graviditeter, men jag brukar ta god tid på mig att bli gravid. Nu är man ju lite äldre än vid de andra graviditeterna också och kan tänka mig att man kanske är mindre fertil nu. Men kanske bara dumt att hitta sätt att snabba på det, men just denna krämen ska ju vara helt ofarlig även om man eg inte behöver den som du sa.
    12 dagars lutealfas är ju jättebra! Vad kul att det gör sådan skillnad! Får du mensen då trots att du fortsätter med krämen? Beklagar ditt MA och MF, har du hjälp nu eller kör ni fortfarande själva? 

  • Erla
    DevilsDaughter skrev 2016-05-27 21:12:54 följande:

    Erla: Jag har 9-10 dagar, tror att det är 9,5 dagar, känner exakt när jag har ägglossning.. Jag har blivit gravid och fullföljt graviditeter, men jag brukar ta god tid på mig att bli gravid. Nu är man ju lite äldre än vid de andra graviditeterna också och kan tänka mig att man kanske är mindre fertil nu. Men kanske bara dumt att hitta sätt att snabba på det, men just denna krämen ska ju vara helt ofarlig även om man eg inte behöver den som du sa.

    12 dagars lutealfas är ju jättebra! Vad kul att det gör sådan skillnad! Får du mensen då trots att du fortsätter med krämen? Beklagar ditt MA och MF, har du hjälp nu eller kör ni fortfarande själva? 


    Nä, kör på med krämen :) det kanske är onödigt om man har en mer normal lutealfas, men under 10 är ju inte det bästa. Gör ju som sagt ingen skada att ta det. Läste en studie som pekade på att höga progesteronvärden under tidigt graviditet stärker embryot under utvecklingen medan för låga värden kan vara fatala.

    Ja jag är helnöjd med 12 dagar :) och jag har struntat i att göra uppehåll för att mensen ska komma. Den har kommit på äl+12 båda gångerna trots att jag smörjt in i det sista :P vi sökte hjälp i förra månaden och har tid bokad för fertilitetsutredning i augusti. Annars har vi kört på utan hjälp.

    Tack. Tyvärr väldigt vanligt med MF men lika tragiskt varje gång det händer :(
  • Lexiie

    Hej! skulle gärna vilja få lite hjälp också! Jag funderade på att köpa den .. jag misstänker att jag kan ha en för kort luthealfas men har ingen aning om jag ens har äl .... hur ska jag då smörja? 

  • Erla
    Lexiie skrev 2016-09-25 21:04:14 följande:

    Hej! skulle gärna vilja få lite hjälp också! Jag funderade på att köpa den .. jag misstänker att jag kan ha en för kort luthealfas men har ingen aning om jag ens har äl .... hur ska jag då smörja? 


    Då bör du ju först ta reda på om du har äl, med hjälp av exempelvis test eller att mäta basaltempen varje dag. ProgesterAll ska ju smörjas från äl och framåt och vet du inte när eller om du har äl så kan du istället störa äl.
  • Lexiie

    Men om jag inte får helt positivt på stickorna då? .. Räcker det om jag går på en ungefärlig basaltemp?

  • Erla
    Lexiie skrev 2016-09-25 21:56:47 följande:

    Men om jag inte får helt positivt på stickorna då? .. Räcker det om jag går på en ungefärlig basaltemp?


    Det är lite klurigt med stickor tycker jag. Jag får inte alltid positivt heller, men med tempen kan jag konstatera om äl skett eller inte. 

    Hur menar du ungefärlig basaltemp? Jag tar min temp varje morgon för att kunna se om tempen höjt sig tillräckligt för att kunna bekräfta äl. De med mer regelbundna cykler och äl behöver inte tempa hela cyklerna :)
  • Lexiie
    Erla skrev 2016-09-25 22:08:10 följande:
    Det är lite klurigt med stickor tycker jag. Jag får inte alltid positivt heller, men med tempen kan jag konstatera om äl skett eller inte. 

    Hur menar du ungefärlig basaltemp? Jag tar min temp varje morgon för att kunna se om tempen höjt sig tillräckligt för att kunna bekräfta äl. De med mer regelbundna cykler och äl behöver inte tempa hela cyklerna :)
    Ska börja testa med att tempa och se om det funkar :) tack!
  • Seb81

    Hej igen!!

    Jag måste bara gå ge ett tips! Jag testade ju dena krämen men inget hände, bara massa finnar och pms:dn blev inte alls bättre snarare tvärt om! Så fick jag nys om munkpeppar! Åt en kur och pang så blev jag gravid! Vet inte om det var den men på något sätt så kändes allt annorlunda när jag började äta munkpepparn! Testa vet jag! Jag har ju nästan en hel burk kvar så vill nån ha den så kan jag skicka den mot porto, bättre det än att den blir förstörd! Den kostar nästan 300kr ändå! :) :)

    Jag är gravid nu i 7 veckan :) :)

  • Seb81

    Munkpeppar tar man från den dagen mensen börjar fram till ägglossningen startar! Inte mellan för då kan äggen bli förstörda! :)

  • Erla
    Seb81 skrev 2016-09-26 15:34:13 följande:

    Hej igen!!

    Jag måste bara gå ge ett tips! Jag testade ju dena krämen men inget hände, bara massa finnar och pms:dn blev inte alls bättre snarare tvärt om! Så fick jag nys om munkpeppar! Åt en kur och pang så blev jag gravid! Vet inte om det var den men på något sätt så kändes allt annorlunda när jag började äta munkpepparn! Testa vet jag! Jag har ju nästan en hel burk kvar så vill nån ha den så kan jag skicka den mot porto, bättre det än att den blir förstörd! Den kostar nästan 300kr ändå! :) :)

    Jag är gravid nu i 7 veckan :) :)


    Har hört mycket gott om munkpeppar. Dock har den inte samma verkan som progesterAll. Munkpeppar rekommenderas om man har längre och oregelbundna cykler, progesterAll om man har brist på progesteron :)
  • Seb81

    Aaaaaa oook!!! Det är så det är! Mem jag har en väldigt regelbunden menscirkel & det funkade tydligen bra ;) eller så var det bara tur :D

Svar på tråden Vem har koll på progesterAll kräm?