• Äldre 23 May 19:46
    31810 visningar
    27 svar
    +1
    27
    31810

    Vilka produkter funkar mot snarkning?

    Jag testar igenom allt som apoteken har mot snarkning och tycker det skulle vara intressant att höra från andra vilken av sakerna som hjälper (om någon). Jag fattar att olika saker hjälper på olika personer eftersom snarkning tydligen kan uppstå allt ifrån längst ut i näsan till långt ner i halsen, och jag hoppas ännu hitta nåt som hjälper, men jag kan inte låta bli att tänka att kanske inget av sakerna är särskilt effektivt. Jag har hittat dessa (de med asterix har jag provat):


    Näsvidgare: NozoVent, Näsvid, Apotekets Näsvidgare, Apotekets Nästejp, SnoreEse Näsplåster och Nezestrips
    Nässpray: Asonor, SnoreEse*
    Halsspray: Helps StopSnoring*, Silence, Zedopor, SnoreEse
    Munsköljning och gomplåster: Helps StopSnoring munskölj, SnoreEse munremsor
    Bettskena: SnoreMate, SnoreEse

     
    Har köpt NozoVent också men inte provat än (har bett tjejen stoppa in den när jag snarkar som test eftersom jag inte står ut att ha den i näsan från start men hon har inte vågat än), om det hjälper provar jag näsplåster annars inte.. Nästa får nog bli munskölj. Bettskena vill jag nog inte prova men kanske gör det sist. Har hittat utmärkta öronproppar som går att använda varje natt men hon säger att de inte räcker..

    Även andra tips (som operation) om vad som hjälper och inte är förstås välkomna.
  • Svar på tråden Vilka produkter funkar mot snarkning?
  • Äldre 23 May 20:46
    #1

    Betskenan snoremate är grym. Min sambo är rätt så tyst på nätterna om man säger. Tummen upp för den :)

  • Äldre 23 May 20:53
    #2

    Bettskenan ihop med munsköljen funkar bäst här hemma.

  • Äldre 24 May 03:55
    #3

    Viktminskning om du är överviktig.

  • Äldre 24 May 18:35
    #4

    Tack för svaren! Är inte bettskena obekvämt? Dyrt är det men de håller kanske länge? Läser nu att tandläkare gör skräddarsydda som är ännu dyrare. Är de mycket bekvämare och håller för evigt?

    Kan tro att halsspray, munsköljning och gomplåster har ungefär samma effekt så då finns bara 4 kategorier varav jag provat snart 3.

    Jag är inte överviktig.

  • Senape­nÄrSta­rk
    Äldre 24 May 18:59
    #5

    Steg 1: ta tag i en kudde. Steg 2: sätt kudden över huvudet på den snarkande partnern. Steg 3: invänta kramper och njut sedan över tystnaden....

  • Äldre 25 May 19:19
    #6

    Hon brukar slå på mig tills jag vaknar, men jag försöker förklara att det hjälper bara några minuter tills jag somnat om.... :-/

  • Äldre 6 Aug 10:25
    #7

    Nu har jag provat även SnoreMate bettskena. Den funkar inte på mig och det är inte så konstigt. Det framgår tydligt att funktionsprincipen är att den tvingar underkäken framåt ca 5mm genom att skapa en skena som låser fast till alla tänderna. Problemet är att det fungerar förstås bara om man sover med tänderna ihopbitna och det gör inte jag. Jag provade trots det att sova med den med tanke på att den blockerar andning via munnen för att se om det kunde hjälpa (fast det inte är tillverkarens avsikt) men det gör det inte, jag snarkar som vanligt. Och SnoreEze fungerar på samma sätt så den fungerar alltså inte heller på mig.

    Om någon kommer till denna tråd och ser framför sig att spendera ett antal hundralappar på snarkhjälpmedel som kanske inte hjälper så kan jag ge lite tips:


    Bettskena (SnoreMate*, SnoreEze): Be din partner kolla om du har tänderna ihopbitna när du snarkar. Om inte, köp dem inte. Detta är det dyraste av hjälpmedlen (men hjälper enligt andra i tråden).
    Näsvidgare (NozoVent, Näsvid, Apotekets Näsvidgare, Apotekets Nästejp, SnoreEze Näsplåster och Nezestrips): Be din partner att när du snarkar testa att dra isär näsborrarna lite så att de vidgas. Om det inte hjälper, köp då ingen av dessa.
    Nässpray (Asonor, SnoreEze): Det räcker nog att prova en av dem. SnoreEze skriver att den "lindrar snarkning orsakad av förkylning, allergi eller täppt näsa" och Astimex skriver om Asonor att "3 av 4 användare befrias helt eller får betydligt minska snarkbesvär (enligt Kliniska studier gjorda vid universitetssjukhuset i Köpenhamn)" så prova i första hand Asonor (jag har bara provat SnorEze hittills).
    Halsspray (Helps StopSnoring* [Pepparmynta, kryddnejlika, tallbarr, salvia, eucalyptus, timjan, lavendel m m], Zedopor [Glycerin, åkermynta, oljor], OmegaPharma Silence [Stenrosextrakt och Lecitin], SnoreEze [pepparmyntolja och glycerin]): Alla har olika ingedienser men SnoreEze täcks väl in av om man provar Helps StopSnoring, och den har jag provat utan effekt. Återstår för mig att prova Zedopor och Silence.
    Munsköljning Helps StopSnoring*: Innehåller ungefär samma ingredienser som deras halsspray så det borde räcka att prova en av dem, och jag provade båda, utan effekt.
    Gomplåster SnoreEze (munremsor): Innehåller Glycerin och pepparmyntsolja; det borde räcka att prova antingen denna eller deras halsspray, som jag provat utan effekt.

    *) Från Nordic Consumer Health / www.slutasnarka.se/

    Vilka ingredienser som är de huvudsakliga aktiva har jag delvis själv bedömt.

    Allmänt sett tycks det vara så att snarkning kan uppstå på olika ställen, från näsan och nedåt (för mig är det nog längre ner) och vad som kan tänkas hjälpa beror på var det uppstår.

    Här är en annan tråd (i Sveriges Ljugarebänk, Flashback) där 2 personer tycker att Silence och Asonor kan hjälpa: www.flashback.org/t2360702

    Enligt 1177.se gör tandläkare bettskenor för 2-3000kr med i princip samma funktion som SnoreMate och SnorEze som kostar en bråkdel, men som sagt jag förstår inte hur de kan funka om man inte sover med tänderna ihopbitna, såvida men inte kombinerar med t ex cykelhjälm som tvingar ihop munnen.. :-/

    Och ett tips som syrran sa om man mest snarkar i ryggläge är att stoppa in 2 tennisbollar i en BH som man sätter på ryggen. Tyvärr inget för mej eftersom jag vill kunna sova på ryggen för att kunna sova alls.

    Jag har några saker kvar att prova men har nog nästan gett upp hoppet. Det som återstår för mig att kolla är nog operation, enligt 1177.se antingen näsan (om den är riktigt trång) eller mandlarna (om de är stora), enligt en del kan detta göras med laser. Görs nog av plastikkirurger som denna: www.sicklaonh.se/miniguide-till-snarkningar
  • Äldre 6 Aug 10:30
    #8

    Min man snarkade mycket. Han sökte hjälp från sjukvården och fick hem apparatur som mätte snarkningar, andning och puls under en natt. Läkaren rekommenderade tonsilektomi

    Operationen gick bra. Det var jobbigt efteråt med smärta och svårigheter att äta - men han upplevde inte alls så hemskt som det kan bli. Allt läkte fint.

    Efteråt är det som natt och dag. Vi sover otroligt mycket bättre, båda två.

    Inga av produkterna du nämner gjorde någon skillnad för min man. Han är som du inte heller överviktig.

  • Äldre 6 Aug 10:40
    #9

    Öronproppar funkar bra för mig då sambon snarkar..

  • DLP
    Äldre 6 Aug 10:46
    #10

    Försöker få min snarkande sambo att testa dessa övningar men han är inte så flitig:

    www.google.se/url&source=web&rct=j&url=stegforhalsa.se/ovningar-mot-snarkning/&ved=0ahUKEwiWnY7jsqzOAhVFOJoKHSs_B6kQFggeMAE&usg=AFQjCNEECSu7tdapftMhiNLLb-MbFRo5cA

Svar på tråden Vilka produkter funkar mot snarkning?