• Anonym (hm)

    Fick mitt erkännande

    Har sedan innan jag blev gravid vetat att ett kejsarsnitt var enda valet för mig. Har aldrig haft några problem att förstå det själv men vissa andra har haft jätteproblem att förstå detta. Allt jag läst om förlossningsrädsla har förmedlat känslan av att jag skulle vara ett kontrollfreak eller ovanligt smärträdd, "emlagenerationen".

    Idag när jag fick mitt snittdatum sa läkaren att det inte är tal om att jag ska genomgå en vaginal förlossning, "det kommer inte du att klara."

    Först blev jag nästan förnärmad men sedan översköljdes jag av en våg av lättnad, nej det hade hon rätt i. Det är ju precis det jag försökt förmedla till folk både IRL och på forum som detta. Kändes som en upprättelse på något sätt, nej det handlar inte om att kontrollera förloppet utan om hela mitt liv och min anknytning till mitt barn. Är så tacksam att hon sa det rätt ut och vill nog bara säga det till andra. Bara för att du är kvinna betyder inte det att man automatiskt kan föda barn, vissa rädslor är mycket befogade och gör barnafödande till något mycket farligt.

  • Svar på tråden Fick mitt erkännande
  • Anonym (Nyfiken)

    Varför har du låtit dig bli gravid om du är så rädd? Vad hade hänt om du inte fått snitt?

  • Anonym (hm)

    Jag hade inte blivit gravid alls. :)

  • Anonym (Nyfiken)

    Aha! Blev du lovad snitt innan du blev gravid?

  • The one in Blue

    Alltså att folk på riktigt tycker att kvinnor som inte vågar föda vaginalt inte borde bli gravida alls... Fjanterier. Ni borde fundera på vad som gör en bra förälder.

  • Anonym (Underbart!)

    Vad bra att höra!

    Oavsett vad någon har eller kommer att svamla om att du inte borde bli gravid från början så är inte själva förlossningen det viktiga i föräldraskapet. Det viktiga kommer sen, när bebisen är ute.

    En sån här sak borde människan kunna besluta själv. Vi lever i en tid när man ska ta egna beslut och ändå är detta en sån het fråga jämt. Det borde inte ifrågasättas öht.

Svar på tråden Fick mitt erkännande