• Anonym (Panik)

Boende/Hemlös

Vet inte riktigt vilken kategori jag skulle sätta den här tråden i.

Jag bor för tillfället med mitt barn på ett vandrarhem. Socialtjänsten placerade oss där. Idag får jag veta att jag själv innan måndag måste fixa ett boende till oss. Jag kan inte få en lägenhet pga skulder (har ansökt om skuldsanering men inte fått något beslut) har verkligen ingen jag kan bo hos.

Jag vet att socialtjänsten inte måste skaffa oss en lägenhet. Jag var tvungen att dra från mitt hem pga hot och misshandel men jag får inte komma till en kvinnojour.

Jag funderar nu på vad jag ska göra. På måndag har jag ingenstans att bo med mitt barn.

Något tips?

• Svar på tråden Boende/Hemlös
  • Anonym (X)

Varför får du inte komma till kvinnojour?

• Anonym (Panik)
    Anonym (X) skrev 2016-05-25 14:33:50 följande:

Varför får du inte komma till kvinnojour?

Jag vet inte. När jag tar upp det så slår dom bara bort der och säger att jag måste fixa ett boende själv.

Det är inte så lätt när man inte känner någon som bor långt borta.
  • annabellelee

Kyrkor och frivilligorganisationer brukar ha olika härbärge och andra typer av boenden. Kolla upp vad som finns i din hemort.

• Anonym (Panik)
    annabellelee skrev 2016-05-25 14:58:53 följande:

Kyrkor och frivilligorganisationer brukar ha olika härbärge och andra typer av boenden. Kolla upp vad som finns i din hemort.

Ska kolla upp det. Tack :)
  • Anonym (Panik)
    Kjell2 skrev 2016-05-25 15:02:51 följande:

Kan du inte bo kvar på vandrarhemmet?

Har inte råd att betala för det själv och efter måndag så betalar inte kommunen.
  • sextiotalist

Hur ser det ut med ditt privata nätverk? Även om du blivit isolerad, så brukar någon ha förståelse för detta.

• Anonym (Panik)
    sextiotalist skrev 2016-05-25 15:17:59 följande:

Hur ser det ut med ditt privata nätverk? Även om du blivit isolerad, så brukar någon ha förståelse för detta.

Jag önskar jag kunde säga att det fanns någon som vi kunde bo hos men det gör inte det. Har letat och frågat runt men inget än så länge.

Problemet är att jag behöver bort från staden. Han (exsambo) försöker hitta oss och igår när jag var på ett möte så stod han utanför när jag var klar. Sprang och hoppade på en buss innan han hann i fatt mig.
  • Anonym (Ensam mamma)

Det känns som om att det finns mer som ligger bakom, än det du skriver.
    En kvinnojour borde inte förbjuda dig att få bo där om du är på flykt från ditt våldsamma ex.
    Socialförvaltningen kanske kan hjälpa dig eftersom du har barn, gå dit och kräv att få träffa en handläggare.

• Anonym (hej)

Men varför vill inte socialen betala mer?

Ingen ska behöva hamna på gatan

Jag du anmält ditt ex?

• Anonym (Panik)

Bor inte direkt i en kommun som hjälper till när det gäller något alls. Grannkommunen har helt andra sätt att hantera saker på.

Kvinnojouren tar ju bara imot om kommunen placerar en där.

Har inte anmält honom men kanske ska göra det. Väntar på att socialen ska ringa mig så får vi se vad deras plan är.

• Anonym (X)
    Anonym (Panik) skrev 2016-05-26 12:21:26 följande:

Bor inte direkt i en kommun som hjälper till när det gäller något alls. Grannkommunen har helt andra sätt att hantera saker på.

Kvinnojouren tar ju bara imot om kommunen placerar en där.

Har inte anmält honom men kanske ska göra det. Väntar på att socialen ska ringa mig så får vi se vad deras plan är.

Varför kan inte kommunen placera dig där då?
    Be om en skriftlig förklaring.
  • Anonym (Panik)

Bra idé där med att be om en skriftlig förklaring.

Jag vet inte riktigt. Dom säger bara att jag ska söka lägenhet på en annan ort. Men lite knepigt att lösa det själv tills på måndag.

Men som sagt dom skulle prata med deras chef idag och höra av sig till mig under dagen.

• Anonym (X)
    Anonym (Panik) skrev 2016-05-26 13:26:31 följande:

Bra idé där med att be om en skriftlig förklaring.

Jag vet inte riktigt. Dom säger bara att jag ska söka lägenhet på en annan ort. Men lite knepigt att lösa det själv tills på måndag.

Men som sagt dom skulle prata med deras chef idag och höra av sig till mig under dagen.

Kolla när de stänger och se till att ringa innan dess så du inte missar idag om de inte ringer!
Svar på tråden Boende/Hemlös