Fira högtider/födelsedagar i "ny familj"
Det har verkligen varit nära att jag bett honom fara och flyga ett par gånger.Speciellt nu senast vid hans födelsedag, för då hade jag så noga beskrivit för honom hur sonens födelsedag fick mig att känna, bara ett par veckor tidigare.Jag har så svårt att förstå att man visar sådan lojalitet mot någon som har varit otrogen med grannen och dessutom valt att ta ut skilsmässa för att leva med den mannen. Att man har gemensam ekonomi och understöder exet och den nyes ekonomi genom att själv dela med sig av sin. Att man inte tänker på sin egen situation i framtiden alls. Att man kör, hämtar, lämnar även på exets veckor. Att tandläkarbesök och läkarbesök alltid bokas in på hans veckor, så att han får lämna jobbet tidigare för att köra då hon inte kan göra detta på sina veckor eftersom hon saknar körkort. Det är alltid han som kör barnens grejor varje måndag, oavsett om det är hans vecka eller hennes vecka - hon tar aldrig ansvar för det. Att de väljer att leka låtsasfamilj i stort sett varenda högtid. Och att han väljer att göra mig ledsen genom att välja bort mig istället för att välja bort henne.....Jag vill inte vara omöjlig. Jag vill bara fatta grejen. Jag vill kunna förstå hur han kan säga att han älskar mig så och samtidigt faktiskt inte välja mig.Och som du skriver, vem är det han vill bygga minnen tillsammmans med?
Jag tänker först att man inte behöver ha haft gemensam ekonomi för att man väntat med bodelningen. Min bror har nyligen skiljt sig och även de väntade med bodelningen ett tag. Det innebar ju inte att de hade gemensam ekonomi utan var o en hade sina egna konton och skötte sina egna utgifter.
Firade av barnens födelsedagar då. Det är inte alls ovanligt att föräldrar fortsätter fira barnen och ha ett kalas tillsammans. Tycker det är helt ok men då bör även nya familjemedlemmar vara inbjudna. Dvs nya partners tex. Men ni HAR inte varit tillsammans så väldigt länge och tänker att det kanske är något som kommer med tiden? Likaså gällande jular osv.
Vi har dock firat min mans dotter hos oss, och hennes mamma hos sig. Jular har vi haft vartannat år, och den som inte haft julafton har haft nyår.
Gällande att han ställer upp och kör på mammans vecka skulle jag vilja säga att det är skillnad på att köra för att hjälpa barnen och för att hjälpa sitt ex.
För övrigt - det låter som om han har problem med att gå vidare och bryta med sitt gamla liv.
Som sagt tycker jag det är helt ok att fira ihop och även att ha ett ex inbjuden på sin födelsedag (min mans ex var inbjuden på vårt bröllop med sin nya familj) men då skall det vara för att man är vänner och att alla inblandade är kika välkomna OCH bekväma med det.
Du kan inte tvinga honom att att välja bort sitt ex, men du kan ställa krav och inte gå med på saker som får dig att må dåligt! Sedan är det självklart upp till honom att välja om dessa krav passar honom eller inte.
Man får räkna med att relationen påverkas något av barn och ex men man behöver liksom inte lägga sig platt. Helt klart är att man kan kräva att man är nummer ett tillsammans med barnen.