Inlägg från: Furienna |Visa alla inlägg
  • Furienna

Känner mig dåligt behandlad av min chef

Fast nu tycker jag att TS hade goda skäl till att vara borta. Det var ju bara synd att allt hände så nära inpå varandra och att det var i början av vikariatet. 

• Furienna

Fast nu är det åter igen så att TS och hans/hennes familj hade en extrem otur under en period, som tyvärr dessutom råkade sammanfalla med att han/hon just fått ett nytt vikariat. Jag tror ju knappast att det kommer att ske igen. Visst, det kan ju inte chefen veta. Men jag förstår också att TS känner sig kränkt. 

• Furienna
    Anonym (Mona) skrev 2016-05-27 02:56:50 följande:

Min pappa dog på en dag då jag var ledig. Han hade varit sjuk enn längre tid så det var inte oväntat. Två dagar efter hans bortgång jobbade jag. Men det var ju inte direkt för att jag ville... Jag visste att jag satte mina arbetskamrater i skiten om jag inte kom in. Begravningen låg också på en av mina lediga dagar.

2 veckor för att sörja är länge, men är fullt rimligt beroende på vem och hur som dödsfallet handlar om.

Jag var faktiskt på jobbet dagen efter att min pappa dog. Då är jag ändå ingen skötsam, plikttrogen människa. Men det var måndag och jag ville ut efter att ha varit hemma över helgen. Fast jag skulle ha stannat hemma om min mamma hade behövt mig. Men nu gjorde hon inte det.
  • Furienna
    goldenre skrev 2016-05-28 09:42:01 följande:

Enligt de flesta kollektivavtal har man rätt till permission 1 dag vid nära anhörigs död eller vid hemmaboende nära anhörigs plötsliga sjukdom. Nu tycker väl de flesta att det är rimligt att vara hemma några dagar till om ens nära anhöriga dör men sjukskriven i 2 veckor? Aldrig hört talas om, sorgen får man hantera även om man jobbar. Skulle ha förståelse för det om det är ens partner eller barn som dog, inte annars. Du har valt att vara hemma två veckor för att sörja och får ta konsekvenserna av det. Är du väldigt ung? Annars bör man ha lärt sig att man inte kan vara hemma från jobbet så fort man (eller ens syster, bror, katt etc) tycker det är lite motigt. I alla fall om man vill ha ett jobb.

Alla är inte perfekta maskiner på jobbet. TS kan ju inte rå för att hon fick magsjuka, eller att hennes syster blev akut sjuk och dog. 
  • Furienna

Okej, jag trodde att det var systern som hade dött. Förlåt. 

Men annars kan ju jag bara se det som att TS hade en förskräcklig otur. Visst förstår jag också hur chefen måste ha tänkt. Men jag tycker också att hon kunde förstå att det livet kan skita sig ibland för en anställd. 

• Furienna

Tur att jag har förtidspension då, så att jag kan få vara magsjuk och hjälpa min syster inom samma månad om det kniper. 

• Furienna
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2016-05-28 14:12:05 följande:
    Tur att det finns de som jobbar och betalar skatt så att andra kan vara magsjuka och ta hand om sina systrar när det kniper
    Så du vill hellre att folk kräks på jobbet och smittar ner alla där, eller att de skiter i hur det går för en akut sjuk familjemedlem?
Svar på tråden Känner mig dåligt behandlad av min chef