Inlägg från: Anonym (Bonden) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bonden)

katt enbart ute?

Fröken Apelsin skrev 2016-05-26 22:26:39 följande:

Snälla, snälla, skaffa inte katt. Katterna behöver mänsklig omsorg och värme också. De är en del av familjen. En katt som lever som du beskriver blir snabbt förvildad. Dessutom tenderar ägarna att tröttna fort. Jag har hjälpt hemlösa katter i flera år och vi får ofta rycka ut och hjälpa katter som bor så som du beskriver.

Håller både med och inte. Vi har haft katter i ladugården i alla år. Aldrig inomhus. Varje katt är så trevlig och go. Visst har vi haft katter som försvunnit, men det är ju troligtvis räven och inte på grund av att de blivit förvildade. För det händer ju inte över en natt, liksom. Däremot har vi avlivat nån hankatt genom åren, då den börjat visa tendenser på att vara strykarkatt.

Tycker så mycket om våra katter och barnen leker med dom varje dag, och de håller undan gnagare. Inte blir de förvildade om de får daglig kontakt med människor, och inte tröttnar vi på dom heller.
  • Anonym (Bonden)
    Anonym (Aldrig) skrev 2016-05-27 13:42:01 följande:

Som boende på landet med grannar som har det så som du beskriver:

Dom djuren mår inte bra. Varken fysiskt eller psykiskt.

Många djur vill inte ens bonde veta av, om låt säga polis eller veterinär åker förbi och ställer frågor om djuren. 

"Inte mina" "De bara håller till här"

Citerar en distriksveterinär:

"Man önskar man kunde få bidrag att åka runt att tvångskastrera, eller tillochmed rutinavliva alla dessa djur som lever i misären"

Usch det låter ju hemskt att höra. Så har inte vi det alls med våra katter och inte grannarna heller. Har faktiskt aldrig hört talas om det, men försöker fundera på om jag missat något någon gång. Det enda jag kan komma på är att det hänt någon gång att en främmande katt flyttat in på vår gård och varit väldigt social. Kanske att den katten kommit från misär då?
Svar på tråden katt enbart ute?