matben skrev 2016-05-30 08:49:56 följande:
För det första så handlar 90% om "bonusbarntrådarna" om styvföräldrar som inte engagerar sig, inte vill umgås med bonusbarnen eller tycker det är allmänt besvärligt. Så grattis, ts, för du har lyckats hitta en partner som faktiskt verkar engagera sig i både dig och dina tidigare barn!
Att han faktiskt frågar om du tycker han säger till för mycket visar ju att han är öppen för diskussion och vill ha input från dig och veta vad du tycker är ok. Diskussionen om hur man ska hantera uppfostringen är något som man måste ha upprepade gånger för stt kunna komma fram till en vettig kompromiss, vare sig om man är sammanboende föräldrar eller inte. Det blir än viktigare i er situation. Planera in en kväll där ni sätter er och diskuterar hur ni vill ha det.
Du säger ju själv att du tycker det är svårt att hantera situationen som ensamstående till tre barn, och jag (som bara har ett barn) kan knappt föreställa mig hur energikrävande det måste vara. Ta tillvara på att du hittat någon som vill hjälpa dig med detta och se det inte som ett hot! Är han också ensamstående så förstår han nog hur svårt det kan vara.
Tack för ett bra (och upplyftande) svar!
Grejen är att jag upplever att det blir väldigt mycket tillsägelser om småsaker och eftersom mina barn knappt känner honom så blir det konstigt. Det är ju i mitt tycke viktigt att skapa en relation först än att direkt börja uppfostra. Ja han har nästan helt själv uppfostrat sina barn och ja det tar oerhörd energi för mig att ensam uppfostra mina barn. Mina egna föräldrar har jag inte så stor hjälp av eftersom de är konflikträdda och knappt vågar säga till barnen. Jag vågar säga till och är inte rädd för känsloutbrott men det är givetvis inte alltid man orkar.
Trots att han verkar självsäker i sin uppfostran av barnen så upplever jag att jag är mer öppen för att våga göra mer saker, t.ex. ta med alla tre till affären eller åka iväg och så vidare. Han säger själv att oj det skulle jag nog inte göra. Dessutom liter jag mer på mina barn, även på min aktive 5-åring. Det går ju inte att ha dem i hårda tyglar hela tiden, då blir de osäkra och får svårt att ta egna initiativ.
Det som är bra är att han inte backar för att jag har tre barn utan att han gärna kommer hit trots att det finns risk för ett smärre kaos ibland. Jag är ju jätterädd att han ska tröttna men det verkar inte så. Dock vill jag att han lär känna mina barn innan han börjar tillrättavisa dem.