Inlägg från: Anonym (Endabarn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Endabarn)

Ni som valt bort att skaffa barn, ångrar ni ert beslut?

Anonym (Solveig) skrev 2024-04-01 07:35:01 följande:

Tant som snart fyller 70 här.

Jag har aldrig velat ha barn. Jag känner inte att jag direkt valt bort det, därför att för mig fanns det aldrig som alternativ. Varje tanke på att skaffa barn kändes bara helt fel för mig. Jag är på det stora hela helt ointresserad av barn och kände att vara någons förälder skulle omöjliggöra det liv jag själv vill ha.

Det fanns en kort period mellan 25 och 30 där det kunde ha blivit annorlunda, men tack och lov insåg jag att det inte var min egen vilja det handlade om utan min dåvarande partners. Vi gick isär och vid 35 hittade jag mitt livs kärlek som var av samma inställning som jag.

Inte för en sekund har jag ångrat mitt beslut att inte ha barn. Min man och jag har rest massor, kunnat gå ner i arbetstid och ändå ha bra ekonomi, haft tid att utveckla våra passioner, kunnat studera på äldre dar bara för intresses skull. Testat att bo på olika platser, byta jobb. Det har aldrig funnits något som hållit oss kvar när vi känt att vi längtat efter förändring. Det har varit en fantastisk frihet och jag har verkligen känt att jag levt för MIN skull. 

Vi har syskon med barn och barnbarn och att träffa dem några gånger per år och ta del av deras liv som "äldre vänner" är fullt tillräckligt med "barnliv" för oss.

Vi är vid väldigt god hälsa, känner oss som 40, och hoppas på att få njuta av livet länge till.

Jag kan givetvis bara tala för mig själv. Det är säkert vanligare att ångra sig om man varit ambivalent länge, eller valde att avstå av anledningar som egentligen inte var övertygande för en.

Men jag har verkligen levt mitt bästa liv som barnfri, det är jag övertygad om.

Tror du att du hade fattat samma beslut om du inte haft syskon? Jag har inga syskon, så jag hade (som jag upplevde det då och fortfarande gör) inget val. Utan barn skulle jag inte ha haft en enda blodsanhörig, sedan mina föräldrar gick bort. Och de blodsanhöriga är de enda man kan räkna med att man kommer att ha till sin död (OK inte alltid de heller, men sannolikheten är i alla fall mycket större än med partners och vänner).

Tror du att dina syskonbarn kommer att bry sig om dig när du blir riktigt gammal, vårdbehövande och i behov av någon som för din talan inför biståndsbedömare, läkare, myndigheter, vårdpersonal etc.? Att de kommer att komma och hjälpa dig med sådana sysslor, som hemtjänsten inte gör eller inte vill göra?

Om jag hade haft syskon så hade jag nog inte heller skaffat barn. Jag visste att jag skulle tycka att småbarnsåren var jobbiga, och det tyckte jag också. Man måste ha höga energinivåer, simultankapacitet och litet sömnbehov, samt någon slags medfödd förmåga att hantera småbarn om de åren ska gå smidigt. Och jag hade inte riktigt det. Min dåvarande man steppade inte heller upp på det sätt, som jag räknat med att han skulle göra. Dataspelen var viktigare, hushållssysslor blev inte gjorda (eller bara mycket slarvigt). Avlastning hade vi inte heller.

Men alla överlevde i alla fall, och jag är oerhört glad över att jag har mina fina vuxna barn nu; de är min trygghet och mitt ankare i världen.
  • Anonym (Endabarn)
    Anonym (Solveig) skrev 2024-04-01 07:35:01 följande:

Tant som snart fyller 70 här.

Jag har aldrig velat ha barn. Jag känner inte att jag direkt valt bort det, därför att för mig fanns det aldrig som alternativ. Varje tanke på att skaffa barn kändes bara helt fel för mig. Jag är på det stora hela helt ointresserad av barn och kände att vara någons förälder skulle omöjliggöra det liv jag själv vill ha.

Det fanns en kort period mellan 25 och 30 där det kunde ha blivit annorlunda, men tack och lov insåg jag att det inte var min egen vilja det handlade om utan min dåvarande partners. Vi gick isär och vid 35 hittade jag mitt livs kärlek som var av samma inställning som jag.

Inte för en sekund har jag ångrat mitt beslut att inte ha barn. Min man och jag har rest massor, kunnat gå ner i arbetstid och ändå ha bra ekonomi, haft tid att utveckla våra passioner, kunnat studera på äldre dar bara för intresses skull. Testat att bo på olika platser, byta jobb. Det har aldrig funnits något som hållit oss kvar när vi känt att vi längtat efter förändring. Det har varit en fantastisk frihet och jag har verkligen känt att jag levt för MIN skull. 

Vi har syskon med barn och barnbarn och att träffa dem några gånger per år och ta del av deras liv som "äldre vänner" är fullt tillräckligt med "barnliv" för oss.

Vi är vid väldigt god hälsa, känner oss som 40, och hoppas på att få njuta av livet länge till.

Jag kan givetvis bara tala för mig själv. Det är säkert vanligare att ångra sig om man varit ambivalent länge, eller valde att avstå av anledningar som egentligen inte var övertygande för en.

Men jag har verkligen levt mitt bästa liv som barnfri, det är jag övertygad om.

Och en annan tanke: du måste ha litat väldigt mycket på din man, när du passerade 40-årsstrecket utan barn? Att det skulle vara han och du tills döden skilde er åt? Var du aldrig orolig för att han skulle bli tokkär i någon yngre kvinna när du var 40+, och att barn plötsligt skulle bli högprioriterat för honom?

Så var det för en väninna till mig. Hon och hennes man hade bestämt sig för ett bekvämt, barnfritt liv, men hon hade ändå haft svårt att släppa oron att ångra sig senare... Hennes man slog dock bort den, han ville absolut inte.

När de var i 45-årsåldern blev mannen tokkär i en yngre kvinna... och kvinnan blev med barn på en gång. På grund av hoprörda egendoms- och släktförhållanden, så kunde min väninna inte heller helt och hållet utesluta dessa turturduvor från sitt liv. Utan hon blev tvungen att se den lilla lyckliga familjen, när de såg på varandra med ett saligt leeende, såg på barnet, såg på varandra... Han tog till och med pappaledigt (inte så vanligt då som nu), och fjantade så väldigt, klättrade med barnet i klätterställningar, reciterade verser ut Klas Klättermus som hade blivit hans nya favvislitteratur... Det var dop och ettårskalas och tvåårskalas med massa gäster, barnets mor hyllades...

Min väninna hamnade i en djup depression med rena självmordstankar.
  • Anonym (Endabarn)
    Anonym (My) skrev 2024-04-02 21:02:23 följande:
    Har man ingen som som gör ens talan (någon anhörig),så är det vårdpersonalen som gör detta .
    Du kan ju inte lita på att vårdpersonalen är bra. Finns många bittra undersköterskor, som tar ut detta på de hjälplösa gamla, som inte har några barn som kommer och hälsar på och kan lägga märke till spår av misshandel, svält etc..

Jag har arbetat i äldrevården (även om det var länge sedan nu, men det ska vara ännu värre nu p.g.a. större överbelastning och större svårigheter att hitta kompetent personal), och jag kan tala om att det var underförstått, att man såg till de som hade anhöriga som brukade dyka upp oannonserat först och mest. De fick inte hittas i någon stol med bajsblöja, eller bortglömda på toalettstolen, eller läggas extremt tidigt för att personalen skulle få vara ifred. 
  • Anonym (Endabarn)
    Hjelm skrev 2024-04-03 12:22:59 följande:

Tycker inte riktigt att man kan använda argumentet "vem ska ta hand om dig när du blir gammal". Är man helt ointresserad av barn och föräldraskap tycker jag inte att man ska skaffa dem i det enda egoistiska syftet att de ska sköta ens ärenden när man är gammal. Och ingen av oss vet ju hur framtiden blir.

Det kan ju faktiskt bli tvärtom också. Jag känner ett par vars två barn bägge har grava funktionsnedsättningar. De kommer aldrig kunna få någon hjälp och avlastning av sina vuxna barn, utan tvärtom få ta hand om dem tills de dör eller inte klarar det längre, utan får förlita sig på vården.

Är ju inte heller helt ovanligt att barnen flyttar utomlands, eller till och med dör före sina föräldrar.

Allt kan hända. Det finns inga garantier för något.

Därför tror jag att det enda vi faktiskt kan förhålla oss till är frågan "VILL jag ha barn/vara förälder eller inte?" Det måste vara det som avgör.

Fast jag tycker att det hör ihop. I en normal familj/släkt är det som en väv, Livets väv. Föräldrarna tar hand om barnen när de är små, och stöttar dem när de är unga... sedan hjälper de till med barnbarnen efter ork och förmåga, och barnbarnen får ta del av den äldre generationens erfarenheter, vilket är mycket positivt. Alla ställer upp för varandra. På ålderdomen tar de nu medelålders barnen hand om sina föräldrar, och barnbarnen som nu är unga vuxna kommer också och hälsar på. Man firar alla storhelger tillsammans och så. 

Normalvettiga barn, som själva blivit korrekt behandlade av sina föräldrar, kommer inte att bo utomlands under den perioden då de gamla föräldrarna är vårdbehövande. 

Angående familjen med genetiska skador, så rör det sig uppenbart om ett sjukdomsanlag som nedärvts från båda föräldrarna, och därför blivit manifest. (Eftersom det blev två barn med samma syndrom.) Detta borde de ha kollat upp redan efter det första barnet, och inte skaffat ett till tillsammans. Sedan kunde de t.ex. ha adopterat ett syskon till det handikappade barnet. 
  • Anonym (Endabarn)
    Hjelm skrev 2024-04-03 12:22:59 följande:

Tycker inte riktigt att man kan använda argumentet "vem ska ta hand om dig när du blir gammal". Är man helt ointresserad av barn och föräldraskap tycker jag inte att man ska skaffa dem i det enda egoistiska syftet att de ska sköta ens ärenden när man är gammal. Och ingen av oss vet ju hur framtiden blir.

Det kan ju faktiskt bli tvärtom också. Jag känner ett par vars två barn bägge har grava funktionsnedsättningar. De kommer aldrig kunna få någon hjälp och avlastning av sina vuxna barn, utan tvärtom få ta hand om dem tills de dör eller inte klarar det längre, utan får förlita sig på vården.

Är ju inte heller helt ovanligt att barnen flyttar utomlands, eller till och med dör före sina föräldrar.

Allt kan hända. Det finns inga garantier för något.

Därför tror jag att det enda vi faktiskt kan förhålla oss till är frågan "VILL jag ha barn/vara förälder eller inte?" Det måste vara det som avgör.

Tillägg till ovanstående: jag känner också en sådan familj. Båda pojkarna är gravt autistiska, de kan varken tala eller ta ögonkontakt, de är helt inneslutna och kommer alltid att vara.

Här tycker jag att föräldrarna borde ha tänkt sig för samt gjort genetisk analys, innan de skaffade barnen. För det är så uppenbart att både kvinnan och mannen har något slags autism, även om de båda har hyfsade utbildningar och jobb, och mannens båda syskon har grav autism - inte så att de inte kan tala och ta ögonkontakt, men de arbetar inte utan går båda på något slags daglig verksamhet, då det sociala inte fungerade för dem på arbetsplatserna. På dessa två (mannens) syskon märker man det DIREKT, på mannen och kvinnan själva märker man det efterhand, att det är något konstigt.

Här borde föräldrarna ha fattat, att de två inte borde ha skaffat barn, eller i alla fall inte med varandra...
Svar på tråden Ni som valt bort att skaffa barn, ångrar ni ert beslut?