• Annastina1975

Ok att mobba den andra föräldern?

Ja, som rubriken säger så verkar samhället stötta att en förälder mobbar sitt barns andra förälder.

Har varit både på Familjerätten och socialen för Barn och familj där man kan söka stöd. Där har exet anklagat mig för saker jag helt uppenbart inte kunnat rå för. Socialsekreterarna sa efter en timme att han avbrutit mig 15 gånger och att jag inte fått en chans att svara varken honom eller dem på någonting. Han sa öppet att han inte är intresserad av att samarbeta eller kommunicera med mig. Inte heller är han intresserad av att ge mig information om viktiga saker som gäller barnen.

Trots detta har jag av både Familjerätten och avdelningen för barn och familj blivit rådd att göra som han vill (varannan vecka) för att de tror att "det nog blir lugnare då".

Istället för att ge mig stöd i en situation där jag är utsatt för systematiska kränkningar så ska jag göra som han vill?

Funkar verkligen samhällsstödet så här dåligt överallt?

• Svar på tråden Ok att mobba den andra föräldern?
  • stinaanna1975

Jag är TS. (Skaffade ett användarnamn för endast detta men blev nåt fel.)

Kjell2: Har sett att du ofta svarar i sådana här trådar. Får man fråga var din kunskap kommer ifrån?

Svar på din fråga: Jag skulle säga att det är tvärtom, boende på heltid hos mig men gemensam vårdnad skulle funka. Det är så det har varit i tre år efter skilsmässan, mellan barnet var 4-7 år, men när han träffade sin nya ville han helt plötsligt ha varannan vecka.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Wildrat) skrev 2016-05-31 08:03:39 följande:
    Naturligtvis skulle det inte bli samma råd då man kan sluta på ett jobb men du kan ju inte sluta vara förälder.
    Ja, det funkar så här dåligt och ja, han har tyvärr rätt att göra så här mot dig. Så länge det inte är nåt olagligt han gör så kan han göra som han vill. Familjerätten ser väldigt lite på hur det är mellan er, deras fokus är hur han är med barnen.
    Läs bloggen "ensam mamma röker" så ser du att du inte är ensam i din olycka.

Har han rätt att undanhålla information mm?

Det har han verkligen inte då det anses som att man har samarbetssvårigheter om det varit en vettig familjerätt.

Det är ju inget som gagnar barnet.

• Anonym (aaa)

Eftersom det för mig är viktigare att barnet har en relation till sin pappan än om jsg blir kränkt, ja. Jag skulle bita ihop och slå dövörat till. Sen skulle jag ta reda på all info själv istället och ha minimal kontakt. Bytar på skola/dagis. Säga hej och hejdå. Inget mer.

• stinaanna1975
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-05-31 08:48:43 följande:

Har han rätt att undanhålla information mm?

Det har han verkligen inte då det anses som att man har samarbetssvårigheter om det varit en vettig familjerätt.

Det är ju inget som gagnar barnet.

Det är ju det man har hört men det var inget som Familjerättens här ens tog notis om.
  • Anonym (aaa)

Vilka konstiga svar. Det är ju du som gör det svårt för dig själv TS. Be dom från aktiviteten skicka lappar/mejl/mess. Så du får informationen. Ring dom själv omdu undrar något. Samma med skola. Sjukdom? Jag anser inte att jag måste meddela den andra föräldern så fort mitt barn är krassligt. Ett benbrott ja visst men mindre allvarliga grejer som ej behöver medicineras nej.

Varför skulle barnet bo hos dig heltid eller ensam vårdnad om han är en bra pappa i övrigt!? Herregud.

• Kjell2
    stinaanna1975 skrev 2016-05-31 08:44:55 följande:

Jag är TS. (Skaffade ett användarnamn för endast detta men blev nåt fel.)

Kjell2: Har sett att du ofta svarar i sådana här trådar. Får man fråga var din kunskap kommer ifrån?

Svar på din fråga: Jag skulle säga att det är tvärtom, boende på heltid hos mig men gemensam vårdnad skulle funka. Det är så det har varit i tre år efter skilsmässan, mellan barnet var 4-7 år, men när han träffade sin nya ville han helt plötsligt ha varannan vecka.

Så länge ni har GV kommer behovet av att komunicera kring beslut som skola, dagis, vård, flyttar mm finnas kvar. Hans möjligheter att blockera beslut kommer finnas kvar och alltså kommer du tvingas förhandla med honom.

Går det till tingsrätten ska det väldigt mycket till att en förälder inte får något umgänge. Att ni inte kan komma överrens och att han är elak mot dig kommer inte vara skäl nog för att frånta honom allt umgänge.

Ett förslag kan vara att du föreslår EV till dig och sen varannan helg hos honom.

Jag har läst en del juridik och en till mig närstående person jobbar med det. Sen är det inte överdrivet svårt.

• stinaanna1975
    Anonym (aaa) skrev 2016-05-31 08:51:06 följande:

Eftersom det för mig är viktigare att barnet har en relation till sin pappan än om jsg blir kränkt, ja. Jag skulle bita ihop och slå dövörat till. Sen skulle jag ta reda på all info själv istället och ha minimal kontakt. Bytar på skola/dagis. Säga hej och hejdå. Inget mer.

Har du själv varit utsatt en längre tid? Jag tror verkligen det är svårt att förstå annars.

Hur ska du kunna ta reda på info om vad som händer hos den andra föräldern eller under den tiden själv?
  • Anonym (Kvinna)
    stinaanna1975 skrev 2016-05-31 08:51:15 följande:
    Det är ju det man har hört men det var inget som Familjerättens här ens tog notis om.
    Jag hade bytt fr.

Eventuellt anmält dem.
  • stinaanna1975
    Kjell2 skrev 2016-05-31 08:55:58 följande:

Så länge ni har GV kommer behovet av att komunicera kring beslut som skola, dagis, vård, flyttar mm finnas kvar. Hans möjligheter att blockera beslut kommer finnas kvar och alltså kommer du tvingas förhandla med honom.

Går det till tingsrätten ska det väldigt mycket till att en förälder inte får något umgänge. Att ni inte kan komma överrens och att han är elak mot dig kommer inte vara skäl nog för att frånta honom allt umgänge.

Ett förslag kan vara att du föreslår EV till dig och sen varannan helg hos honom.

Jag har läst en del juridik och en till mig närstående person jobbar med det. Sen är det inte överdrivet svårt.

Fast han blockerar inga beslut så det är inget problem. Däremot undanhåller han information. Vilket ändå är begränsat idag då vi just har varannan helg. Men även under den tiden har han ljugit och undanhållit viktig info.

Och jag har absolut inte tänkt att han inte skulle ha något umgänge men vill ha det som idag som är varannan helg.

Jag har dessutom föreslagit ytterligare en vardag varje vecka för att det inte ska bli så långt emellan. Men jag ser att varannan vecka skulle påverka mina möjligheter attr bemöta mitt barn på ett bra sätt då jag blir helt utestängd, inte kan ställa frågor kring något alls osv. halva tiden. Nu pratar jag självklart om viktiga saker, inte vad de åt till middag. Dessutom befarar jag att han kommer att ha större möjlighet att försöka utestänga mig från mitt barns liv. Han har t.ex. redan gjort saker som att sluta kalla mig för mamma när han pratar med barnet utan refererar till mig vid förnamn sen han träffade sin nya.
  • Kjell2
    stinaanna1975 skrev 2016-05-31 08:59:29 följande:
    Har du själv varit utsatt en längre tid? Jag tror verkligen det är svårt att förstå annars.

Hur ska du kunna ta reda på info om vad som händer hos den andra föräldern eller under den tiden själv?
    Nej, är barnlös.

Du kan inte får reda på vad som händer men hur pass viktigt är det? Info från skola och vård kan du få genom att fråga där så länge du har vårdnanden.

Förstår att det är jobbigt och det är därför jag föreslår EV för att minska behovet av kontakt och samarbete.

Nej, du kommer inte kunna ändra på honom och det är inte ok att göra som han gör. Men drar han det till tingsrätten kommer ett troligt utfall bli EV till dig och någon form av umgänge för honom, allt från någon dag då och då till vv.

Nu förutsätter jag att barnen har det bra hos dig och du är en fungerande mamma.

Svar på tråden Ok att mobba den andra föräldern?